Citroen C3 PureTech 83 Plus (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 PureTech 83 Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Comfort, geen fratsen, 0 problemen, 5 sterren
- 10.000 km
Voorraad modelletje C3 in de aanbieding gekocht toen mijn Focus lease afliep. Een beetje een tussenoplossing moest het worden en mogelijk later als 2e auto inzetten. De nette prijs en vriendelijke looks haalden mij over.
Rijden
Alle waar naar zn geld. Toen ik voor het eerst instapte en weinig vermogen voelde en een goedkoop interieur zag dacht ik: oeps...
Met 83 pk is het een trage wagen. Toch heeft het ook zn charme doordat je ouderwets je best moet doen met anticiperen en het juiste schakelmoment moet kiezen. De versnellingsbak schakelt goed, dat helpt en past goed bij de motor.
Drempels, hobbels gaan heel goed, zeker voor zo`n korte wielbasis. In lange doordraai bochten helt de C3 wel erg door de comfortabele vering. Voor de bijrijder voelt het dan net alsof je te hard de bocht neemt. De C3 staat ook ietsje hoger op zn wielen dan menig concurrent zonder een mini-SUV te willen zijn.
Door het gebrek aan vermogen is het een gemoedelijke wagen en rij je rustig met het verkeer mee. Laat het gejaag op de linkerbaan maar aan anderen.
Veel kleine auto`s doen alsof ze sportief zijn maar kunnen dat niet waarmaken en dan zit je met een trage, slecht rijdende auto.. De C3 kiest duidelijk voor Comfort en onthaast echt. Ergens is dat best fijn.
Verbruik
met 1:18 valt iets tegen gezien het rustige rijgedrag. Dat haalde de zwaardere Focus 125 pk ook. Ik wijt het aan de 5-versnellingsbak, we rijden vrij veel snelweg en dan maakt het motortje dan toch veel toeren; 3000 rpm bij 100 km/h.
Interieur:
Ruimte is prima, duidelijk meer dan de klasse Picanto/ Up/ C1. Achterbank is bruikbaar genoeg al zou ik er niet structureel volwassenen plaatsen.
De C3 heeft de harde plastics waar sommigen een punt van maken maar ik kan er weinig om geven. Veel belangrijker: de stoelen zitten ruim voldoende. Helaas zijn ook hier diverse bedieningsknopjes voor de ventilatie, audio verdwenen naar het schermpje.
Geluidskwaliteit is normaal voor deze klasse: matig..
Koppelen met de telefoon gaat goed en is steeds stabiel.
Uitrusting:
Airco/ climate control, cruise controle, elektrische ramen, parkeersensoren achter. wisser achterop; de basisluxe zit er gewoon op. Achteruitrijcamera mist wel maar de C3 is niet zo groot.
Problemen:
Niks, nul, geen foutmeldingen, niks spookalarm, wat een heerlijke stilte. Nul olieverbruik toen ik na 4000 km peilde.
Minpunten:
Kleinigheden slechts welke gezien prijs geen probleem zijn:
Ik vind de koplampen "Citroen Led" maar matig licht geven op onverlichte snelwegen..
Bekerhouders zijn nogal ondiep waardoor een dunne hoge fles vaak omvalt / helt.
Tankdop moet je nog met sleutel openen en dan eruit halen (op dak leggen ofzo). Dat had ik al 20 jaar niet meer gezien..
Samenvattend:
De C3 heeft positief verrast. Ik ben fan geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.