Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C3 Picasso 1.4 VTi Aura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Good looks
- 250 km
Vorige week onze nieuwe C3 Picasso opgehaald bij Citroën dealer ROVAM in Huizen.
Bewust gekozen voor een stoere, zwarte uitvoering.
We vielen vooral voor de "good looks" van de auto.
Een leuke, stoere neus en een wat "braaf" kontje...;-)
De 1.4Vti motor kan goed meekomen in het verkeer, maar verder houden de prestaties niet over met een vermogen van 95 Pk en een gewicht van ruim 1200 kg.
De 1e impressie van het brandstofverbruik is niet verkeerd.
Volgens de boordcomputer 1 op 14,9 , net een pietsie zuiniger dan de fabrieksopgave en meestal als de km-stand voorbij de 1000 km komt zijn auto's nog wat zuiniger. Dus we zijn benieuwd hoe zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen.
Vergeleken onze vorige Picasso (Xsara) heeft de auto een behoorlijk moderner interieur, maar dat is logisch want de auto is ook 10 jaar later ontworpen. De in het midden geplaatse displays bevallen uitstekend, vooral die van de snelheidsmeter en cruise-control is erg duidelijk doordat de lichtinval in de auto ook wordt gebruikt voor de weergave, dus nooit een slecht afleesbare display.
De ruimte in de auto is voorin en achterin prima, meer dan voldoende been en hoofdruimte. Dus ook op dat punt een waardig opvolger van de Xsara Picasso die daarover ook niet te klagen had. De bagageruimte is met een inhoud van 385 liter redelijk te noemen, maar wanneer de achterstoelen plat gelegd worden komt er een indrukwekkende ruimte beschikbaar van ruim 1500 liter. Die achterstoelen zijn trouwens heel praktisch en in een handomdraai plat te leggen waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat. Dus geen moeilijk en ingewikkelde toestanden.
Later meer.....
nog steeds top !
- 5.000 km
Inmiddels 5000 km gereden in een half jaar tijd.
Niet idioot veel Km's, maar wel voldoende om weer een paar nieuwe impressies prijs te geven:
* Brandstofverbruik: Nog steeds rond de 1:14,5 a 1:15 ondanks dat ik er tegenwoordig wat pittiger mee rij.
* Net als zijn voorganger (Xsara Picasso) blijkt de C3 Picasso behoorlijk zijwindgevoelig te zijn, maar wat wil je met zo'n hoge carrosserie ?
* Met mijn zwakke rug ontpopt de C3 Picasso zich als een ideale reisgenoot, lekker hoge instap en zit + een later ingebouwde lendesteun (www.alba-automotive.nl) geven mij de ideale steun en zithouding.
* De beschikbare ruimte is nog steeds geweldig. ook mensen langer dan 1.80 meter zitten qua hoofd en beenruimte riant in de C3 Picasso. ook met 5 volwassenen aan boord zit men comfortabel.
De 1.4 VTi moet dan wel iets harder werken, maar kan prima meekomen in het verkeer.
Later meer....
Vervelende tik
- 15.000 km
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder met de C3 Picasso.
Vanaf het begin heeft er bij de koude start een vervelende tik in de 1.4Vti motor gezeten, maar aangezien deze altijd weer snel weg was heb ik er geen acht op geslagen. Naarmate de Km-stand toeneemt wordt die tik ook steeds beter hoorbaar en is inmiddels een soort ratelend geluid geworden. Het komt duidelijk bij de distributie vandaan en houdt ook langer aan totdat de motor helemaal op temperatuur is.
De Picasso is om die reden al verschillende keren terug geweest. Dealer Rovam heeft van alles gedaan, maar ze zien geen kans het probleem op te lossen. Toen maar contact gezocht met de importeur, daar de fabrieksgarantie na 24 maanden eindigt.
De importeur was niet bereid er ook maar iets aan te doen, ze verschuilen zich achter de dealer die het probleem maar moet oplossen, werd er gezegd.
"Het ratel-geluid behoort tot de product-eigenschappen", werd mij medegedeeld.
Dit was wel erg makkelijk geredeneerd.
Het zat me toch niet lekker met wellicht een dure reparatie in het vooruitzicht.
Toen maar voordat de garantie zou verlopen de auto "uit nood" verkocht.
Door deze gang van zaken ben ik eigenlijk wel klaar met Citroën. Niet met dealer Rovam, die heeft er alles aan gedaan, maar wel met Citroën-Nederland die weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen voor een product dat ze geleverd hebben...
De volgende auto is een schot in de roos:
Een Skoda Yeti !! Zie mijn review vd Yeti !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.