Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • C3 Picasso

Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2009)

Rasechte mpv

27
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2009)
  • Autotest
13 februari 2010 om 15:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Citroën grossiert al in ruimte-auto's, maar het aanbod kan altijd royaler. Vandaar dat het Franse merk onlangs de C3 Picasso aan het programma toevoegde. Het is een echte auto voor het B-segment en hij deelt zijn technische basis met de Peugeot 207.

De Citroën C3 Picasso is helemaal nieuw in het assortiment van de Fransen. Hij is onderdeel van een grote MPV-familie. Citroën heeft al een korte en een lange C4 Picasso in het programma en een Berlingo en de C8. Vergeet verder niet dat ook de aloude Xsara Picasso er nog is en dat het oude model Berlingo ook nog als personenautovariant wordt geleverd.

Ook deze Picasso is een rasechte MPV. Dat bewijst zijn over 15 centimeter verschuifbare achterbank. Die is overigens ook nog met één hand neer te klappen. De bagageruimte onder de hoedenplank is een forse 500 liter. Met neergeklapte achterbank slikt de C3 Picasso zelfs meer dan 1.500 liter. Dat is indrukwekkend voor een auto van dit formaat. Het glazen dak zorgt voor een glasoppervlakte van dik 4,5 vierkante meter. De Picasso is niet alleen een ruime kar, flexibiliteit en multi-inzetbaarheid zijn voor dit soort auto's sowieso kernwoorden.

Hij is uitgerust met praktische oplossingen die het dagelijkse leven met deze auto aangenamer, makkelijker of slimmer moeten maken. We noemden al de verschuifbare achterbank, zodat je naar believen kunt kiezen tussen meer beenruimte en een riantere achterbak. De C3 heeft ook nog eens bovengemiddeld veel aflegvakken in de aanbieding. Wel is het jammer dat Citroën het handige klepje in het midden van het dashboard alleen in de duurdere versies monteert.

Opgeruimd en overzichtelijk

Neem je plaats in de bestuurdersstoel, dan zie je dat het tellerblok niet recht voor je neus zit, maar centraal in de auto. Het doet weliswaar lekker opgeruimd en overzichtelijk aan, maar wij zijn simpelweg geen fan van centraal geplaatste instrumentenpanelen. Je moet telkens even wegkijken om te zien hoe hard je eigenlijk rijdt. Wat ons betreft komt die informatie eerder tot je wanneer de tellers voor je neus zitten. Overigens blinkt de C3 wel uit als het gaat om bedieningsgemak. Zo heeft de nieuweling z'n pook praktisch op het dashboard en zitten de meeste bedieningselementen op of rond het stuur. Dat werkt in depraktijk heel aangenaam.

Onder de motorkap vinden we een 95 pk sterke 1,4-liter VTi-krachtbron, die zijn maximumkoppel van 135 Nm bereikt bij 4.000 omwentelingen per minuut. Dat geeft al aan dat de motor behoorlijk wat toeren moet maken om de nodige trekkracht te ontwikkelen. Deze machine is dan ook voornamelijk in zijn element bij hogere toerentallen. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,8 is de C3 ook niet erg zuinig. Zijn voorliefde voor toeren zal hem daarbij ongetwijfeld parten spelen. Die heeft ook nog eens gevolgen voor de geluidsproductie op snelwegtempo.

De handgeschakelde vijfversnellingsbak schakelt niet zo strak als we zouden wensen. We voelen hier en daar wat weerstand en speling. Ook de besturing oogst wat kritiek. Die geeft wat weinig gevoel en voelt kunstmatig en licht aan. Het onderstel slaagt er prima in om oneffenheden te camoufleren. De C3 Picasso laat de reis aangenaam rustig verlopen; rijgeluiden blijven mooi op de achtergrond en het onderstel zal je niet plagen met harde klappen. Voor comfortabel ingestelde rijders biedt de C3 Picasso dus een fijne mix.

Signalement

Merk Citroen
Model C3 Picasso 1.4 VTi Aura
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.397 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 135 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.078 mm / 1.766 mm / 1.631 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.176 kg
Laadvermogen 566 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 650 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 13,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,2 s / 10,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 13,0 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C3 Picasso
Citroën Citroën C3 Picasso

Uitgelicht aanbod

    Citroën C3 Picasso NAVI, PDC, 1.6 VTi Exclusive

    Citroën C3 Picasso NAVI, PDC, 1.6 VTi Exclusive

    • 2009
    • 235.998 km

    € 2.950

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura Airco Hoge instap

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura Airco Hoge instap

    • 2010
    • 153.079 km

    € 3.490

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura | PDC/Clima/

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura | PDC/Clima/

    • 2011
    • 113.289 km

    € 5.999

Meer Citroën C3 Picasso occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C3 Picasso specificaties
  • Citroën C3 Picasso occasions
  • Citroën C3 Picasso video's
Advies en informatie
  • Citroën C3 Picasso tests
  • Citroën C3 Picasso gebruikersreviews
  • Citroën C3 Picasso index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2011)

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2011)

    2
    • 6 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Aura (2010)

    Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Aura (2010)

    • 31 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Attraction (2013)

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Attraction (2013)

    • 7 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2010)

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2010)

    5
    • 13 april 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën C3 Picasso e-HDi 90 Tendance (2014)

    Citroën C3 Picasso e-HDi 90 Tendance (2014)

    5
    • 23 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Collection (2012)

    Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Collection (2012)

    • 8 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2010)

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2010)

    6
    • 31 augustus 2010
meer reviews
Rij-impressie Citroën C3 Picasso

Rij-impressie Citroën C3 Picasso

26

Met de C3 brengt Citroen haar Picasso-concept naar het B-segment. Veel ruimte en flexibiliteit,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C3 Aircross schemert door

    Nieuwe Citroën C3 Aircross schemert door

    41
    • 30 mei 2017
  • Nieuws
    Citroën C3 Picasso loopt tegen de lamp

    Citroën C3 Picasso loopt tegen de lamp

    16
    • 21 februari 2017
  • Nieuws
    Beter in beeld: Citroën C3 Picasso

    Beter in beeld: Citroën C3 Picasso

    33
    • 21 oktober 2016
  • Nieuws
    AutoWeek-lezer spot: Citroën C3 Picasso

    AutoWeek-lezer spot: Citroën C3 Picasso

    9
    • 22 september 2016
  • Nieuws
    Citroën C3 Picasso weer opgedoken

    Citroën C3 Picasso weer opgedoken

    7
    • 9 juni 2016
  • Nieuws
    Gesnapt: nieuwe Citroën C3 Picasso

    Gesnapt: nieuwe Citroën C3 Picasso

    27
    • 8 maart 2016
  • AW Update - Dit wordt de volgende C3 Picasso

    AW Update - Dit wordt de volgende C3 Picasso

    10
    • 22 januari 2016
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden