Citroën C2 1.4 VTR (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C2 1.4 VTR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 64.100 km |
Proefrit
- 63.000 km
Gisteren een proefrit gehad in de C2. Na heel lang twijfelen, wikken en wegen toch de gok gewaagd en in deze auto gestapt. Ik ben als niet auto-kenner (en vrouw) door mijn omgeving beïnvloed en hierdoor had ik de Franse en Italiaanse auto's bij voorbaat al afgeschreven. Nu kwam er echter een mooie deal voorbij en ben ik uit mijn comfortzone gestapt.
Een klein uurtje hebben mijn vader en ik de auto getest. Ik, een Daihatsu Cuore gewend, was onder de indruk van alle luxe aan boord (echt met alles erop en eraan, complete pakket aan opties). Maar hij reed ook lekker! Hij stuurt soepel en snel, rijdt vlot en stabiel. Was blij dat het geen racemonster was, wat de VTR op de zijkant en het interieur wel doet vermoeden. Na dat uurtje rijden was ik al helemaal aan hem gewend. De stoel zit prima maar het zal even kijken worden wat de beste zitstand wordt. Achterin is het een aparte auto. De achterbank bestaat uit twee losse stoelen die of neer te klappen zijn, naar voren te schuiven of te verwijderen. Mocht je dus met z'n tweeën op vakantie gaan, dan haal je de stoelen eruit en je hebt zeeën van ruimte. Ook de achterklep is wat apart omdat hij in twee delen open gaat. De onderste klep schijnt 100 kilo te kunnen houden dus je kan er op je gemak op gaan zitten of je boodschappen even op laten rusten.
Naar het verbruik ben ik wel benieuwd en vrees dat het tegen gaat vallen. Ik heb een sportieve rijstijl en met zo'n zuinige auto als de Cuore is dat geen probleem en rijdt hij nog steeds 1:16 (1:20 als ik rustig aan doe).
Volgende week kan ik de C2 op gaan halen. Hij heeft dan een APK gehad, een kleine beurt (in mei een grote beurt gehad) en zal helemaal gepoetst worden van binnen en van buiten.
Omdat ik dan een weekendje naar Zeeland ga, is dit een mooie testrit om vooral te kijken wat het verbruik is. Mocht het verbruik echt ontzettend tegenvallen (1:14 wil ik toch wel halen), na aanpassing van mijn rijstijl uiteraard, dan zou dat voor mij een reden zijn hem weer te verkopen. Maar zover zijn we nog niet.
Eerste 1000 zitten er op
- 64.100 km
Omdat ik de C2 mee heb genomen op vakantie zitten de eerste 1000 km er alweer op.
Hij heeft zich prima gehouden tijdens de vakantie en hij rijdt erg fijn. De C2 ziet er sneller uit dan dat hij is want ik heb niet het gevoel dat hij snel optrekt. Nu vind ik dat niet zo erg want heel zuinig is hij niet heb ik al gemerkt. En rustig wegrijden is dan goed voor de portemonnee. Met een gemiddeld verbruik van de vorige eigenaar 8/100 en nu na 1000 km van mij op 7.6/100 met voornamelijk snelweg of 80km wegen, valt me het wat tegen. Vooral stadsverkeer is een aanslag op de benzinetank. Constante snelheid is hij wel zuinig en kan hij 4.9/100 en soms nog iets beter.
Helaas voor mij is de cruise controle stuk. Dat was al toen ik hem ophaalde dus hij zal nog gemaakt worden voor me. Maar ik baal er wel van. Hij staat namelijk ingesteld op 120 km per uur en dan begint hij te piepen. Heel irritant als je op de snelweg zit en 130 mag. verder heb ik nog niet door hoe de regensensor zijn werk doet want gisteren deed hij bar weinig met regen maar wie weet stond hij niet op de goede stand.
De aparte kofferbak is ontzettend makkelijk. Mijn boodschappen vallen niet meer om dus dat is erg fijn.
Verder kan ik niets anders zeggen dan dat ik elke keer blij ben als ik weer in de C2 mag stappen. Hij stuurt ontzettend soepel, schakelt helaas iets minder soepel maar het belangrijkst is dat ik, vergeleken met de Cuore, wel echt een auto onder mijn kont heb.
Binnenkort dus de cruisecontrole laten maken maar verder mag ik niet klagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.