Citroën C2 1.4 VTR (2004)

autoreview

Citroën C2 1.4 VTR (2004)

Signalement

UitvoeringC2 1.4 VTR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf86.500 km
KM-stand laatst148.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 86.500 km

3 weken geleden heb ik mijn 206 total loss gereden en aangezien we toch redelijk afhankelijk van 2 auto's zijn, moest ik met enige spoed op zoek naar een andere auto. Mijn voorkeur ging weer uit naar een 206 omdat die me, in de 4 weken dat ik hem gereden heb, goed bevallen is.
Deze C2 stond bij een Ford dealer in mijn woonplaats en dankzij een inside connection kon een dusdanige prijs krijgen dat ik wel moest gaan proef rijden. De reviews op Autoweek.nl hadden me echter angst ingeboezemd. Maar als gezegd, voor die prijs MOEST ik wel kijken en rijden, in de hoop dat alleen degene met slechte ervaringen deze geuit hebben.

Een van de genoemde klachten was dat de auto stationair onregelmatig liep. Daar was tijdens de proefrit niets van te merken, de motor liep als een zonnetje. Na 2 maanden stil staan startte hij ook zonder problemen. Ook met de airco vol aan bleef hij stationair prima lopen.
Ik heb vandaag de eerst woon-werk rit gemaakt en een veel gehoord nadeel dat de fabrieksopgave mbt het verbruik niet gehaald werden, kan ik ook ontzenuwen. De eerste kilometers zijn voor mij provinciale weg, wat ideaal is om de motor warm te krijgen. Dan een paar kilometer file en vervolgens wegwerkzaamheden (max 90) en dan een max van 100km/h. Gemiddeld verbruik op op en neer naar het werk is zo'n 1:17. Prima cijfers dus. Wat dat betreft is de cruise control ideaal. En natuurlijk "het nieuwe rijden".
De rest van de veel gehoorde klachten leken mij gerelateerd aan de Senso-drive, welke ik (gelukkig) niet heb. De auto heeft 86k aan kilometers gereden, dan zullen de kinderziektes er ongetwijfeld (en hopenlijk) wel uit zijn.

Het model wat ik nu rijd is super aangekleed. cruise control, climate control, regensensor, 16" velgen, boardcomputer, bediening radio aan het stuur...toppie.

Een ding wat direct in negatieve zin opviel is de achterklep. Die kan dus alleen in 2 delen openen, wat in beide gevallen niet je-van-het is. Doe je alleen de achterruit dan is de tildrempel heel hoog. Open je ook de achterklep ook dan wordt de tildrempel er niet minder makkelijk om. Daarnaast is in mijn auto een bevestigingspunt kapot waardoor de hoedenplank heen en weer schommelt.

De zit is vrij hoog, zeker ten opzichte van de peugeot. Persoonlijk heb ik liever een lage, sportieve zit maar het is niet anders. De stoelen hadden iets breder gemogen, maar een persoon met een wat slanker postuur, en zeker vrouwen, zitten er prima in.
De knoppen voor de raambediening zitten ook hier op een minder handige plaats. De 206 had daar ook last van. Die knoppen moeten gewoon op de deur zitten en niet bij de handrem.

Positieve punten zover zijn de uitgebreide opties, het styling pakket en de looks. De wegligging, comfort, verbruik, onderhoud etc zijn zaken die zich in de loop van de tijd moeten bewijzen.

nog steeds plezier van!

  • 91.000 km

Voor het eerst een redelijke trip met de C2 gereden; een kleine 300km in zomerhitte.
Met de airco noodgedwongen aan en een kruissnelheid tussen 115-120km/h levert een hoger verbruik op (1:14), maar dat is niet zo gek natuurlijk.
Het verbruik doordeweeks is dankzij de cruise control bijzonder gunstig te noemen (1:16 / 1:17 bij eenzelfde kruissnelheid).
De bekleding is door het gaatjesmotief wel lastig schoon te houden en te krijgen. je wrijft vuil als het ware de bekleding in.
Zicht naar links en rechts is door de grote A-stijl belabberd.
De besturing is licht, te licht naar mijn zin. Dit went op zich wel en is de stad wel lekker, maar ik heb toch liever de besturing van die Fiesta. Die is zwaarder maar daardoor heb je wel meer gevoel bij wat er gebeurd.
Technische problemen (nog) niet gehad.

Winterperikelen

  • 98.950 km

Het is er toch van gekomen, een dag stil staan met temperaturen tot -20 was iets teveel voor de accu. Deze is vervangen en hij start weer prima. Het zal de originele accu nog wel geweest zijn.
Met de kou gaat ook het kunststof overal werken, piepen en kraken. En aangezien er veel kunststof in het interieur zit is dat wel te horen.
De versnellingsbak heeft na een koude start ook zijn tijd nodig om op te warmen. Schakelen gaat dan nog minder soepel.
Verwarming etc is wel top te noemen!

Waarschuwingslamp aan

  • 100.500 km

Bij het starten ging een bepaald waarschuwingslampje niet meer uit en de auto kwam niet op gang. De motor weer uit gezet, contact uit en opnieuw gestart. Weer bleef het lampje branden, maar nu trok de auto wel gewoon op. Toch maar even geparkeerd en het boekje erop nageslagen wat dat lampje nu precies inhoudt. Het was een motorwaarschuwingslampje en er kon een mogelijk probleem met de inspuiting zijn, "ga direct naar de dichtst bijzijnde Citroen-dealer". tsja.....daar ben ik niet zo'n fan van, maar toch gegaan.
"we gaan hem even doormeten en dan bellen we u"......dat bellen werd dan de mededeling dat het gaspedaal en nog een klein onderdeeltje vervangen waren en of ik 185 euro wilde betalen. Geen fraaie actie van Citroen-dealer Visscher en dat heb ik ze ook gezegd. Verder kon het vrouwtje achter de balie weinig toelichting geven over het hoe en waarom, behalve dat ik er zeker niet mee had door kunnen rijden...zou ik ook zeggen ja.
Op naar de APK in april.

Wederom hetzelfde waarschuwingslampje

  • 105.900 km

en wederom dezelfde klacht; vermogen weg, alleen stapvoets rijden mogelijk. Dit keer was ik al 10 minuten onderweg en stond ik voor een stoplicht te wachten. Toen het licht op groen ging en de auto in 1 gezet werd, sprong het lampje weer aan en was ik mijn vermogen weer kwijt. Ik heb een vluchthaven opgezocht, auto herstart en toen had ik mijn vermogen weer terug, maar het lampje bleef branden.
De auto weer direct bij de dealer gebracht en die zijn weer aan het meten geslagen.
Naar eigen zeggen bleek het om een andere foutmelding te gaan, waarop ze het gasklephuis vervangen hebben. Een proefrit en een nieuwe meting leverden geen storing meer op.
De tijd zal leren of dit echt het euvel was.

APK

  • 101.000 km

Het feest kan niet op.....de Citroen moest ook nog gekeurd worden en een grote beurt krijgen.
Alleen de banden waren aan echt aan vervanging toe. Dit was op zich te voorzien aangezien bij aankoop van de auto al gezegd werd dat ze volgende APK niet zouden overleven. nadeel is wel dat de 195/45R16 banden niet de goedkoopste zijn.
De waarschuwing nu was dat de uitlaat het waarschijnlijk geen jaar meer zou redden, maar ik vond 1000 euro aan kosten in 2 maanden tijd eigenlijk wel even genoeg. als de citroen gaat klinken als een WRC-auto dan weet ik genoeg.

APK

  • 116.000 km

Het zit er natuurlijk aan te komen, en dit keer was er geen ontsnappen aan; de distributieriem moest vervangen worden. Direct is ook de waterpomp op voorhand vervangen en heeft de C2 een setje nieuwe ruitenwissers gekregen.

Op een klapband rechtsachter na, heb ik eigenlijk een jaar lang probleemloos gereden. ook de uitlaat, waarvan bij de vorige APK betwijfelt werd of die het nog een jaar zou volhouden, was nog niet aan vervanging toe.

Aanrijding

  • 116.000 km

Vlak na de forse kosten van de APK vond een dame het nodig geen voorrang te nemen en parkeert haar leaseautotje linksvoor in mijn C2.
Dankzij inspanningen van het schadebedrijf en creatief denken konden we een total loss net voorkomen. De lijst met onderdelen die vervangen zijn, was bijna een A4 vol. Voordeel is wel natuurlijk dat die weer jaren mee kunnen.
Verder geen technische problemen met de auto.

APK en andere toestanden

  • 134.000 km

De APK is de C2 zonder kleerscheuren doorgekomen. Er moest 1 band vervangen
worden.
Wat echter wel een probleem werd was de temperatuur(meter). Het viel me al op dat de koelfan regelmatig nog bleef blazen als de auto al uitstond. Ook de temperatuurmeter schoot ineens regelmatig in het rood. Ondanks dat er voldoende koelvloeistof aanwezig was. De ouderwetse oplossing door ramen open te zetten en vervolgens de kachel op standje sahara te zetten werkte even.
Tot het moment dat ook het motorwaarschuwingslampje ging branden. De dealer heeft hem doorgemeten en een sensor op het blok bleek defect waardoor deze signalen afgaf die niet strookte met de staat van de motor. 83 euro incl. meten en vervangen.

De cruise control heeft ook zo zijn kuren maar dit is niet echt een drama. nu het weer warmer werkt, valt de cruise control nog wel eens uit en wil deze ook niet altijd aan. zal wel iets frans zijn.

Bij een goede wasbeurt viel een van de zijstrips ineens van de auto. dit was simpel zelf weer te lijmen.

Update

  • 142.000 km

de kwestie met de temperatuur bleek uiteindelijk een versleten koppakking te zijn. Dat is deels pech deels de oorzaak van een matige kwaliteit koppakking.Al met al was het natuurlijk een dure ingreep.

Begin van dit jaar wilde ik 's morgens wegrijden en merkte ik wat weerstand. Ik dacht eerst dat de handrem misschien vastgevroren was maar toen ik eigenwijs doorreed en ineens een onderdeel verloor bleek er wat anders aan de hand te zijn.
De schroefveer linksvoor was afgebroken. Dit heeft niets met kwaliteit te maken, is puur pech. maar wel weer een paar honderd kwijt aan een nieuwe set veren en monteren.

Het rumoer in het interieur als gevolg van het ontbreken van een schutwand achter de achterstoelen begint wel irritant te worden.
Op kleine stukjes is dat wel te slikken, maar nu ik op de snelweg door kan rijden ipv filerijden begint het wel storend te worden.

Conclusie tot nu toe:
Positief -> regensensor, cruise control, looks, acceptabel verbruik, komt vlot mee in het verkeer
Negatief -> bij hogere snelheden best veel rumoer in de auto, dure banden, rammeltjes in het interieur, wegligging past niet bij sportievere looks.

Ingeruild

  • 148.000 km

Ik was alle ellende die we gehad hebben en die er waarschijnlijk nog aan zat te komen zat. Ik heb de C2 ingeruild.

Vooral het rumoer en alle kleine gebreken was ik zat. Cruise control die spontaan uitvalt, de rammeltjes en kraakjes in het interieur, de stuurbekrachtiging die af en toe op speelde of zelfs uitviel, het rumoer in zijn algemeenheid....ik had er geen zin meer in.

Het rumoer wordt overigens voor een groot deel door de banden veroorzaakt en voor een kleiner deel door de gebrekkige isolatie.
De banden zijn ondertussen gecupped wat volgens de een door een te laag wagengewicht icm brede banden komt. De ander beweert dat het komt door de banden te lang op een niet-aangedreven as te laten zitten. Ik had in ieder geval geen zin om weer een paar honderd neer te leggen voor nieuwe banden.

De plus- en minpunten als eerder genoemd vatten de auto wel aardig samen.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens