Citroën C1 VTi 68 Feel (2014)

autoreview

Citroën C1
Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1Citroën C1

Signalement

UitvoeringC1 VTi 68 Feel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf7.560 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste lease auto

  • 25.000 km

Dit is mijn eerste review, ik wil graag mijn ervaring delen met de rest omdat er weinig reviews zijn over deze auto.

Ik begin bij het begin. Ik reed weg bij de lease maatschappij waar ik de auto opgehaald heb. Ik vond de auto al gelijk vrij prettig rijden met een beste grip op de weg. Ook rijd hij hoog in de toeren lekker door. De topsnelheid van de auto is ongeveer 173km/u. Je zou me voor gek verklaren als ik met een kleine auto zo hard ga rijden. Maar de auto houd op hoge snelheden goed stand. De auto houd dan voldoende grip op de weg.

Rustig door de bochten heen houd de auto lekker grip op de weg je hebt altijd het gevoel dat je maximale controle hebt over het stuur.

Door de bochten met hoge snelheid is de auto geen groot succes. De auto lijkt erg te hangen naar 1 kant toe en het gevoel dat je omkiepert is erg aanwezig. De kans dat het gebeurt is een ander verhaal wat ik helaas niet voor jullie kan testen.

Ook trekt de auto lekker door omdat het een licht(815 kg-/+) autootje is. De 69PK zijn ruim voldoende voor dit gewicht.

De extra's die je krijgt bij de ''Feel'' editie van de Citroen zijn best om naar huis te schrijven. Het touchscreen werkt goed en het geluid uit de boxen is ruim voldoende. Om wat dieper op de firmware in te gaan van de auto, die is redelijk uitgebreid. Zo kan je het verbruik van het afgelopen uur terug zien, en kan je zien hoeveel kilometers je nog kan rijden op je tank en hoe lang je aan het rijden bent. De radio zoekt automatisch naar de zenders en zet ze in volgorde achter elkaar. Je kan tot maximaal 5 lijsten van 8 zenders zien. Je kan ook je scherm van je telefoon op het touchscreen krijgen maar dit werkt nog lang niet optimaal (tenminste mij nog niet gelukt als ITer). De auto ondersteund bluetooth en AUX. Ik maak het meest gebruik van bluetooth. Dit gaat niet altijd zonder fratsen, soms vind het systeem mijn telefoon niet of verbreekt de verbinding af en toe. Ik heb het nog niet met een andere telefoon kunnen testen dus of het per se ligt aan de auto kan ik niet zeggen. Wel kan ik melden dat ik geen last heb met andere bluetooth apparaten. De auto heeft ook een USB ingang. Je kan je Iphone/Ipod hierop aansluiten en die kan weer muziek afspelen op je radio. Niet kunnen testen omdat ik Android gebruik. Je kan wel een USB met muziek hierop aansluiten.

Het start en stop systeem vind ikzelf af en toe irritant. Voor het stoplicht stopt de motor als je hem in ze neutraal zet. Maar hij reageert niet meteen als je na het stoppen van de motor gelijk weer weg wilt rijden. Dit duurt dan ongeveer 3a6 seconden voordat de motor weer aan gaat. Er zit een knop links van het stuur om dat uit te zetten maar je vergeet telkens weer dat hij automatisch weer aanstaat als je de sleutel uit het contact hebt gehad. Ik zeg niet voor niks dat ik het ''af en toe'' vervelend vind want soms is de rust dan weer lekker.

De motor zelf is met 69pk naar mijn zeggen voldoende uitgerust. Omdat de auto al niet teveel weegt ben je zo weg. Een race monster is het natuurlijk niet. Maar voor de gemiddelde gebruiker zou het voldoende zijn. De motor kan best wel doortrillen, en dat voel je in de auto redelijk. Ik heb soms last dat me passagiersstoel redelijk hard trilt. Het verstellen van de stoel verhelpt dit meestal wel.

De auto is qua ruimte best redelijk. Elke cm is gebruikt om jouw benen ruimte te geven. Ik ben 1,95 en ik kan prima zitten in de auto. Als ik de stoel helemaal naar achter schuif dan kom ik best ver naar mijn verbazing. Ook achterin hebben mijn vrienden niet veel last van ruimte gebrek. We hebben zelfs een weekend Duitsland gepland met de auto met ze 3en. Dat zegt toch iets over de ruimte in de auto. Ook in de kofferbak past er makkelijk een koffer. Het moeten er ook niet meer worden dan 1 grote of 2 kleintjes.

Een klein puntje is dat de auto met de airco aan best kan stotteren als je hoge toeren begint te rijden. Vooral bij het optrekken in ze 2 en 3 voel je de auto een beetje stotteren. Hiermee naar de dealer gegaan maar die geeft aan dat dit ''normaal'' zou moeten zijn.

Als mensen vragen naar het doorrij vermogen van de auto zal ik die op de volgende manier omschrijven : Pittig lichtgewichtje. Je kan natuurlijk nooit verwachten dat een 69pk echt scheurt, maar om echt wat te bereiken moet je toch flink doortrekken. De 2de versnelling kan behoorlijk lang doorgetrokken worden. Maar op de snelweg moet ik (als ik echt power wil) terug naar ze 4 of zelfs 3!!


Als er mensen zijn die vragen naar specifieke eigenschappen dan wil ik die best delen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens