Citroën C1 1.0i Séduction (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Séduction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 194.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
Aanschaf
- 194.000 km
Om onze Alfa Romeo 164 te ontzien besloten om een extra daily driver aan te schaffen. Door de 164 niet meer dagelijks te gebruiken kwam deze in aanmerking voor een andere verzekering wat een stuk goedkoper uitviel. De uitdaging was om in maandelijkse kosten voor het verschil proberen een auto te rijden. Niet helemaal compromisloos want een niet al te gek oude auto, iets wat nog best goed rijdt en er leuk uit ziet zijn ook voorwaarden.
Na wat puzzelen uitgekomen op de Citybug; de bijnaam voor de drieling Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroen C1. Het enige echte alternatief was de Fiat Panda welke een stuk krapper aanvoelen voorin.
Uiteindelijk een exemplaar aangeschaft van de Citroen C1 wat enigzins onderaan de prijsrange zat door een iets hogere kilometerstand en een complete basis uitrusting. Enkel radio/CD is als optie genomen maar heel veel vanzelfsprekende opties zitten er niet op: geen airco, geen elektrische ramen, geen centrale deurvergrendeling en geen stuurbekrachtiging. En ik zie het zelfs als een voordeel. Dit is echt puur autorijden. Snel gaat het allemaal niet maar vlot lukt wel.
Bij de proefrit even wennen aan alle geluiden maar een van de geluiden was wat vreemd, bijgeluid uit de achterbanden. Bij de aankoop een nieuw APK en nieuwe achterbanden onderhandelt en daarmee was het probleem weg. Kort na aanschaf iets bijgeluid uit de uitlaat waar een heel klein gaatje in zat. Met uitlaatkit was het dichtgemaakt voor de APK maar niet zo dat het bleef zitten. Daar doe je dan ook niet moeilijk over dus zelf nog even dichtgemaakt. Uitstel van vervanging maar dat kan rustig nog 2 jaar zijn zo.
En nu eerst maar eens rijden en wennen. Met wat ervaring zal ik de review nog aanvullen.
Een jaar erbij alweer
- 202.000 km
Inmiddels is de benjamin alweer een ongeveer een jaar bij ons. Met veel korte ritten maar (als de andere dagelijkse auto in reparatie was) ook een aantal ritten van 2 uur lang. En eerlijk is eerlijk; het is allemaal boven verwachting. Ok, de stoelen zitten echt niet zo prettig maar voor ritjes korter dan een uur is dat geen punt. Verder boven de 100 is het wat rumoerig. Maar het merendeel van de tijd is het echt pas bij het over je schouders kijken dat je je ineens realiseert in wat een kleine auto je in onderweg bent.
De uitlaat is iets eerder stuk gegaan maar voor een paar tientjes heb ik er zelf een nieuwe onder gezet. Ging erg makkelijk. Uit voorzorg de waterpomp vervangen die heel licht zweette want het was er nog een van een type wat vaak stuk zou gaan (is toen zelfs een terugroep actie op geweest). Meteen een grote beurt uitgevoerd aangezien de onderhoudshistorie onbekend was. Op de toch wel versleten bougies na zag alles er echter prima uit. De onderhoudsbeurt was ook prima zelf te doen.
Een paar eigenaardigheden hebben we wel gehad. De voet van de antenne was iets lek wat we gemerkt hebben nadat er een dik pak sneeuw op het dak aan het smelten was. Met een beetje kit opgelost. De koplamp glazen waren aan het verweren maar met zo'n herstel kitje van Turtle Wax waren ze zo weer in orde en beschermd. De blanke lak van de achterbumper liet iets los (was al bij aankoop) maar nadat het iets opgeschuurd was heb ik er een beetje blanke lak weer opgespoten. Ziet er haast weer als nieuw uit. En de deursloten deden wat moeilijk. Hier bleek het puntje van de sleutel wat versleten te zijn. Nadat we op de reserve sleutel waren overgestapt deed alles het weer soepel.
Een mooi voorbeeld van wat er niet op zit kan ook niet stuk. Verder is het natuurlijk allemaal lekker wendbaar (zelfs zonder stuurbekrachtiging) en past overal met parkeren. Een slechter verbruik dan 1:17 lukt volgens mij niet en 1:20 is eenvoudig haalbaar. En in het gebruik is de kofferbak toch groter dan je zou verwachten. De opening is erg klein dat is het enige.
Update
- 227.000 km
Eigenlijk is er over zo'n Citybug maar weinig te vertellen. Het gaat maar door en door.
Bij de laatste paar APKs was het heftigste een lampen bolletje wat vervangen moest worden en we hebben een keer 2 nieuwe banden erop gezet. Verder blijft het wel zo dat je een klein beetje het olieniveau in de gaten moet houden. Meestal moeten we 1x tussen de beurten door een beetje bijvullen. Dat is al vanaf we onze C1 hebben en blijft constant.
De veroudering heeft wel wat toegeslagen. De blanke lak op de achterbumper is er op andere plekken vanaf gekomen en nu helpt echt alleen maar opnieuw laten spuiten. Verder is er iemand (zacht) achterop gereden waardoor er ook wat krassen op zitten. Buiten die krassen geen schade. Binnenkort dus een afspraak bij de schadehersteller. De gepolijste koplampen worden nu echt dof dus daar gaat een nieuw setje in. Verder zag ik dat de bodem licht begint te roesten, maar de schadehersteller doet sinds kort ook aan roestbehandelingen en preventie, en dat voor een prima tarief.
Als je bovenstaand zo leest dan is te zien dat we best bereid zijn nog wat te investeren. De leeftijd loopt op maar toch zorgen we er goed voor. We denken nog best een tijdje door te kunnen ermee. Voor de echt korte en voor de langere ritten rijden we elektrisch maar voor alles langer dan 10 minuten en minder dan een goed uur is de C1 toch wel geliefd. Vooral in de wintermaanden wanneer de hobby-auto's op stal staan.
Ingeruild
- 235.000 km
Plannen voor een afspraak bij de schadehersteller liepen anders. Het geld was nog even ergens anders nodig. In de tussentijd reden we zelf (op een P iets over het hoofd gezien) een klein beetje schade op de voorbumper. Verder wel een nieuwe accu moeten plaatsen want die bleek op.
Nu kwam er dan zo'n moment (en mogelijk met iets meer kilometers) van gaan we door of toch niet. Er zullen dan een keer een set banden, een uitlaat en dergelijke aankomen. Niet perse dit jaar maar dan volgend jar wel. Die koplampen nog steeds en de blanke lak.
Mijn vrouw liet haar oog vallen op een andere auto die een stuk jonger is, minder kilometers, etc. en dan is de keuze snel gemaakt. Zodra de nieuwe aanwinst (een Renault Wind) helemaal technisch fris is zal de overdracht zijn, nu een van de komende dagen al.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren