Citroën C1 1.0i Ambiance (2007)

autoreview

Citroen C1
Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1 - interieurCitroen C1 - interieur

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

review

  • 40.000 km

Na ruim vier jaar neem ik afscheid van mijn Citroën C1 en laat ik een review na.

Aanschaf:
Mijn C1 is in april 2007 bij de Citroën-dealer besteld. Op de aflevering was het lang wachten: juli 2007. Van de drieling Aygo/107/C1 viel voor mij de 107 af wegens de vormgeving van de voorkant. De Aygo was ook kanshebber, maar (toen) niet leverbaar met een prettige stoffen bekleding. De C1 Ambiance 3drs gekocht met de opties metallic lak (donkergrijs) en Citroën-radio met toerenteller. Ook een veiligheidshamer laten aanbrengen. Airco niet genomen; vond toen dat bij airco-weer ik moet fietsen. Een occasion kopen heb ik ook overwogen maar de prijzen waren zo hoog dat een nieuwe met korting (geen inruil) en 2 jaar garantie verstandiger leek.

Kosten:
Vaste kosten laag. De afschrijving is € 1.000, - tot € 1.400, - per jaar. De verzekeringspremie is laag en de motorrijtuigenbelasting per 1/1/2010 nihil. Variabele kosten laag. Ik gebruik de C1 vooral voor korte ritten (< 15 km), ongeveer 10.000 km per jaar. Eén à twee keer per maand een grote rit. Het verbruik bereken ik per tankbeurt: winterverbruik ligt op 1:17/18, zomerverbruik 1:18/19. Lange ritten verlengen het aantal kilometers per liter snel 2 tot 3 kilometer. Het jaarlijks onderhoud bedraagt ongeveer € 140, - per jaarbeurt. Verder een keer een niet verpulverd irritant droog blaadje uit de blower laten verwijderen à € 50, - en in 2008 hagelschade herstelt à € 2.500, -, gedekt door de verzekering. Kortom: als zijn tankje maar vol zit!

Waardering/kritiek:
Hoog in de toeren rijdt de auto kwiek en maakt de driecilinder motor een leuk geluid. Ook schakellui laag in de toeren vind ik heel goed gaan. In drie de bocht nemen is te doen. Vanaf begin ervaar ik dat het soms lastig is de auto soepel te laten wegrijden; de auto begint dan bij het op laten komen van de koppeling flink te trillen of bonken, ook bij warme motor. De garage heb ik na anderhalf jaar gevraagd of de koppeling in mijn C1 goed is. Zij constateerden geen mankementen. Truc is bij meer dan 2000 toeren vanuit stilstand optrekken. Graag hoor ik ervaringen van anderen hierover.

Het zicht naar voren is goed en tijdens parkeren is duidelijk waar de voor- en achterkant begint en eindigt. Het zicht ‘rechts over de schouder’ is slecht bij mijn driedeurs. De kleine buitenspiegels heffen dit onvoldoende op. Dit is voor verbetering vatbaar. De Citroënradio adviseer ik verkiezen boven een ander inbouwexemplaar; ik heb er geen klachten over en de vormgeving is zo veel beter. De toerenteller staat leuk op de snelheidsmeter en is goed afleesbaar maar haalt wel het evenwicht uit de vormgeving van het dashboard.

De besturing is over het algemeen precies en ik kan een redelijk goede zitpositie creëren. De wegligging van de C1 is redelijk. De koersvastheid is oké, maar bij veel (zij)wind merk je wel dat je in een lichte auto rijdt. Bij snel bochten nemen glijdt de C1 wat over de voorbanden. (Misschien dat de twee laatste zaken te maken hebben met de standaard gemonteerde ‘energiebesparing’-banden en de voorgeschreven hoge bandenspanning.) Bij de voorstoelen heb ik nog steeds het vermoeden dat de interieurontwerpers inspiratie hebben opgedaan bij de stoelen van de NS-dubbeldekkers 2e klas; de vormgeving en het comfort is hetzelfde. Na vier jaar begin ik overigens te verlangen naar een wat steviger zitpositie. De zitting is wat slap en de zijdelingse steun kan beter.

De C1 was een prettig wagentje waar ik veel plezier aan heb beleefd. Nu heb ik een Fiat Punto Actual ecodiesel 3-deurs in bestelling. Ik hoop dat de overstap voorspoedig gaat.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.