Citroën BX 19 TZI (1992) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 19 TZI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 1992 |
KM-stand laatst | 62.100 km |
Tja een review van een BX 19 TZI. IS dat nog wel zinvol. Eerlijk gezegd niet maar toch.....
In 1992 hebben wij deze auto nieuw aangeschaft nadat we 4 jaar en ruim 150.000 km in een BX 19 GT hadden gereden. Dat was zo goed bevallen dat we de laatste nieuwe BX 19 TZI hebben gekocht om em bij ons oud te laten worden.
De eerste twee jaar hebben we in deze groene TZI ruim 50.000 km gereden. Dat was na de 19 GT toch een heel andere ervaring!. De katalisator leek veel vermogen weg te nemen en belangrijker nog, de motor liep niet mooi. Op een slechte dag is de auto stil gevallen en naar de garage gesleept. Probleem is daar adequaat aangepakt want vanaf dat moment loopt de motor prima.
Vandaag voor het eerst in 2010 een plezier ritje met de auto gemaakt en wat blijft opvallen is het veercomfort. Echt onovertroffen!.
Ook vandaag kan je met deze auto (110 PK en net 1000 kilo) nog prima mee komen in het verkeer maar .....
Je merkt ook dat de wegligging van moderne auto's toch echt beter is. Een bocht in de rijksweg lijkt ineens veel scherper dan in onze andere auto.
De remmen (misschien wel het grootste verschil) lijken heel traag te werken en de vertraging is minder.
Toch het lekker met het dak open toeren, onderwg even stoppen om een kop koffie te drinken, het blijft genieten van deze auto.
Jaarlijks wordt nu niet meer dan 500 km gereden, het onderhoud is daar op aangepast. Eenmaal per jaar een APK en een beurt bij de citroendealer en de auto blijft in prima conditie. Ik denk maar niet na over de prijs per kilometer.
Een beetje nostalgie maakt veel goed!
een beetje tegenslag?
- 60.280 km
De jaarlijkse APK was aanstaande dus een afspraak gepland.
Afgelopen dinsdag was het zover de jaarlijkse APK. Met de dealer afgesproken dit jaar niet alleen de APK uit te voeren maar ook een grote onderhoudsbeurt uit te voeren.
Afgelopen dinsdag naar de garage en ..... pech!!!!.
Onderweg naar de garage ging de waterpomp stuk en als gevolg daarvan bleek later dat ook de koppakking kapot is gegaan. Kan voorkomen bij een auto van 18 jaar.
Met de dealer afgesproken om het gehele koelsysteem onderhanden te nemen. Nieuwe thermosttaat, nieuwe waterpomp, nieuwe pakking en eventueel de kop vlakken. (distributie riem is verleden jaar vervangen dus dat kan nog wel even).
Zoals ik al schreef, ik denk maar niet na over de kosten!
Winterklaar
- 60.489 km
Na de tegenslag eerder dit jaar. De afgelopen maanden af en toe met de BX gereden. Voor mij blijft het iedere keer weer geweldig om in deze auto te rijden. Ja het klopt een moderne auto voelt en is veiliger!
Mijn dochter, net 18 jaar geworden en natuurlijk sinds kort in het bezit van haar rijbewijs wil niet in de auto rijden. Er zitten niet eens airbags in, hij maakt veel herrie en het lijkt of de deur er uitvalt!
Ondertussen rijd ik er in met een brede grijns op mijn gezicht, geweldig je voelt dat je in een auto rijdt. Heb voor de winter de auto volgetankt en het verbruik ligt zo rond 1:12. Best wel netjes toch.
De BX staat gepoetst en wel in de garage, ik kijk uit naar volgend jaar!
Nog steeds een Citroen BX
- 60.896 km
De huidige kilometer stand is 60896. Met andere woorden de laatste tijd heel erg weinig in de BX gereden. Tja, druk met andere dingen en daardoor blijft de BX in de garage.
Eens in de zoveel tijd rijd ik de BX even uit de garage en was en poets de BX. Daardoor blijft hij (zij?) nieuw om te zien. De techniek is ook nog steeds helemaal in orde. Het jaarlijkse onderhoud is door de kilometrage beperkt.
Maar het zal gaan veranderen. Binnenkort vraagt het werk minder tijd waardoor ik meer tijd zal krijgen om plezier ritjes te gaan maken. Dit jaar nog niet maar het komend seizoen! Ik kijk er naar uit.
Misschien is onze BX tegen die tijd ook een leuk onderwerp voor klokje rond. Niet in tijd maar wel in jaren ;-)
Nu gaan we rijden met de BX!
- 62.100 km
Het afgelopen winterseizoen heb ik gebruikt om de auto weer topfit te maken. Eigenlijk alleen een onderhoudsbeurt en de hydrauliek die is gecontroleerd.
Nu ik meer tijd heb is het de bedoeling om oldtimer beurzen te gaan bezoeken. Mocht je nog een leuke (Citroën) bijeenkomst weten ....ik hoor het graag!
De eerste ritjes dit jaar probleemloos zijn gemaakt en valt op dat het nog steeds geen probleem is om met het verkeer mee te rijden. Het veercomfort blijft onovertroffen, jammer dat Citroën dat niet meer (kan) maken.
Het grote verschil blijft remmen. Daar is de vooruitgang goed merkbaar dus...defensief rijden!
Blijft voor nu het Grote genieten met een brede glimlach! Aan het eind van dit eerste "oldtimer seizoen" zal een update plaatsen!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.