Citroën BX 14 E (1988)

autoreview

Citroën BX 14 E (1988)

Signalement

UitvoeringBX 14 E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf188.000 km
KM-stand laatst188.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste eigen auto

  • 188.000 km

Zo'n drie jaar na het behalen van mijn rijbewijs en het regelmatig in pa zijn auto rijden begon het te kriebelen, een eigen auto zou wel heel erg leuk zijn.

Bij de plaatselijk Citroën garage stond een 11 jaar oude witte BX voor een meeneemprijs. Op dat moment was de BX al een oude auto. Ik zelf was toen nog erg blanko op het gebied van auto's en autotechniek en had achteraf beter kunnen doorzoeken naar een beter exemplaar voor ongeveer dezelfde prijs. Die waren op dat moment wel te vinden.

Achteraf is het natuurlijk ook altijd makkelijk praten, wel heb ik door deze auto in ieder geval veel geleerd over autotechniek. Er is veel vervangen aan deze auto: octupus, achterdraagarmlagers, stangetjes versnellingsbak meerdere keren, hydrauliekleidingen. Een en ander heeft ook veel te maken met behoorlijk wat achterstallig onderhoud door de vorige eigenaren.

In ieder geval ik heb de moed niet opgegeven en ben naast de noodzakelijk reparaties begonnen de BX op te leuken. Ik heb zelf een korte motorkap gemonteerd, met een GTI grille, een achterspoiler, reflector, voorspoiler, dakspoiler, achterruitewisser, electrische ramen, mistlampen, daarnaast heb ik het interieur van een BX Chic gemonteerd, met hoofdsteunen achterin. Motorisch gezien heb ik de dubbele carburateur van een Peugeot 309 er een tijdje op gehad, leuk voor de snelheid, desastreus voor het benzineverbruik.

Ondanks de problemen toch veel plezier gehad van mijn eerste autotje. Toen ik meer kilometers ging maken heb ik hem in eigen beheer gesloopt voor de onderdelen en heb ik een gebruikte BX Diesel Break gekocht.

Samenvattend, een ruime auto voor weinig geld, die mits goed onderhouden heel betrouwbaar kan zijn. Het 150J blok uit de 1400 levert voldoende prestaties voor deze lichtgewicht, het blok is tevens zeer betrouwbaar en kan makkelijk enkele tonnen aan. Deze blokken doen het ook erg goed op LPG en nieuw werden BX-en veelvuldig als leaseauto's verkocht. Ik denk zo nu en dan met weemoed terug aan mijn eerste BX....



7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.