Citroën Berlingo 1.6 HDi 75 Cinqspace Club (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Berlingo 1.6 HDi 75 Cinqspace Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Update: verbruik
U ziet het goed, een bestelwagen! Er moest eens een auto komen die wat kon meenemen zonder zich zorgen te hoeven maken over de bekleding die vuil zou worden, schrammen, etc. Hij moet ook wat kilometers kunnen verdragen en toch vlot en zuinig rijden: daarom gekozen voor de ‘nieuwe’ turbodiesel die ook in vele personenwagens ligt (maar in dit geval een geknepen versie). Het is uiteindelijk een boswachtergroene Citroën Berlingo 1.6 HDi geworden. Opties zijn de achterruitontdooiing (& ruitenwissers) en schuifdeuren aan beide kanten met ruiten. Het was vooral de belachelijk lage prijs die de doorslag gaf, en dan is er zo eventjes 3.000 liter op te vullen kofferruimte.
Het zicht vanuit de cockpit is fenomenaal. Het dashboard is sober en goed afgewerkt. U merkt niet eens dat u in een bestellertje toert! Opbergruimte is er voorin ook zat, alles is eenvoudig bereikbaar voor de bestuurder.
Goed om te weten is dat deze Berlingo slechts 1.100 kg op de schaal legt. En dan ben je met een berg koppel in de lage toeren goed gediend! Natuurlijk is dat nodig: met een laadvermogen van 600 kg moet er wat reserve blijven. Vanaf 1.500 tpm gaat ie er met grote stappen vandoor en dan hoort u het dieseltje al nagelend z’n prestaties leveren. Op constante snelheden overstemt het bandengeluid maar het blijft netjes. Een minpunt is de geluidsisolatie onder de laadvloer. Daar komen ook de rolgeluiden en het motorgeluid vandaan die weerkaatsen in die metalen kooi achter je. Tot 100 km/u (= 2500 tpm) is het aangenaam vertoeven in de Citroën.
Het verbruik - geloof het of niet - is gezakt naar 1 op 20,5, ofwel 4,9 liter! Je hoeft daarvoor niet als een slak te rijden: Veel gas geven tijdens optrekken en schakelen op 2100 toeren. Op deze manier haal je een dikke 1000 km uit een tank. Wat een zuinige bestelauto en dat na 5.000 km! Ik geloof niet dat hij op den duur nog zuiniger zal worden (of wel???).
De rijkwaliteiten zijn ook OK. De wielbasis is groot t.o.v. de totale lengte van de wagen. De besturing & bediening is dan weer net te licht, hoewel ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de auto nog nieuw is. De pedalen konden gerust wat verder van elkaar staan. En de laadvloer heeft weinig grip maar dat los ik zelf wel op met een rubberen matje o.i.d.
PROBLEMEN
Nog geen enkel probleem heeft zich voorgedaan. Ik weet niet welke problemen zich vaak voordoen bij deze auto. Laat dus maar iets weten ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.