Citroën AX GT (1990) #3

autoreview

Citroën AX GT (1990)

Signalement

UitvoeringAX GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De AX GT, een bekende uitvoering van deze leuke Citroen.

Sinds dat ik mijn rijbewijs had wou ik een echte orginele phase 1 GT (Phase 1 = voor 1991)
Toen deze met klein mankement te koop kwam kon ik ook echt geen nee zeggen. En zo was dit zwarte monster van mij

Het kleine mankement was zo verholpen (temp sensor) en ik heb hier lekker mee gereden.
De GT is redelijk vlot, hij reageerd lekker op het gas pedaal waardoor die in ieder geval vlot aanvoelt. Tot de 80 is dat ook zo, op de snelweg moet je toch wel wat inleveren tegen over autos met meer koppel.

Na 20 jaar is de bedrading en de lak niet meer zoals het ooit geweest is en zou ook deze graag een nieuwe verf beurt willen. De bedrading heb ik compleet vervangen, omdat er een alarm ingebouwd had gezeten die er half uit geknipt was. Gaf paar keer lege accu.

Verder aan deze toevallig wel ' veel' onderhoud gehad:
- Krukaskeering was lek (heb het blok vervangen, omdat ik een betere nog in de schuur had staan)
- Aandrijfassen, AX kwaal, 2 nieuwe in gestoken (+/- 180 euro)
- Fusee kogels links en rechts hadden speling (+/- 280 euro)
- Hoofd remcilinder en achter rem cilinders vervangen. Deze waren niet goed meer, trapte regelmatig compleet door de remmen. Was dus echt hard nodig. HRC was duur, 200 euro oid (laten monteren). Rem cilinders achter maar 60 euro (zelf gemonteerd)
- Damp retour slag van de benzine tank, deze is bij de oudjes vaak lek wat resulteerd in een lekkende tank als je hem vol gooit. Simpele reparatie, 8 euro aan kosten

Banden e.d. heb ik uiteraard buiten beschouwing gelaten, alhoewel ik stom genoeg al 2 jaar op dezelfde banden rijd.

Plus punten van een AX GT:
- Redelijk snel
- Leuk om te zien
- Leuk dashbord, praktisch ook
- mooi interieur sowieso
- luxe (elec ramen, CV op afstands, hoogte verstelling koplampen, achterruiten wisser, e.d.)
- goedkoop, zowel in aanschaf als in gebruik als in onderhoud. Onderhoud is simpel, onderdelen goedkoop
- verbruik 1 op 14 tot 1 op 16.
- Elke keer weer een zeer leuke rit :D

Eventueel nadeel:
Het is geen Audi A4 op de snelweg bij 130. Maar echt storend vind ik het ook niet.
En het is een oudere Citroen, dus je hebt rammeltjes in je dashbord. Tja, charme is dat.
Roesten kunnen ze helaas ook heel goed..... Mijn examplaar valt toevallig echt heel erg mee!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.