Citroën AX (1991)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 128.700 km |
KM-stand laatst | 129.050 km |
Citroën AX 4x4
- 129.050 km
Deze AX 4X4 kocht ik in 2023 op een veiling. Daar stonden veel oudere auto’s waarvan er vast wel eentje mijn nieuwe hobby-auto zou kunnen worden. Eigenlijk was ik gekomen voor enkele Panda’s 4x4 - type 141 - maar die waren allemaal in erg slechte staat. De AX stond er ook, en zag er op het eerste gezicht wél behoorlijk uit. Na de aankoop bleek de auto inderdaad in ‘n goede staat te zijn, en na het nodige onderhoud en enkele reparaties stond er “ineens” een bijzonder leuke en aparte AX. Nog steeds mooi in de lak en amper een klein roestplekje. Tijdens het rijden verwacht je bij dit type auto van zo’n leeftijd allerlei bijgeluiden en rammeltjes, maar daar is geen sprake van. De eerste eigenaar was een Duitse Citroën-dealer, en deze heeft de AX lang in bezit gehad. Ik krijg de indruk dat de auto in die periode vertroeteld is. Dit type is niet in NL leverbaar geweest, wel in de Alpenlanden. Een oude Italiaanse brochure leert dat de 4x4 ongeveer twee maal zo duur was als een basis-AX.
Hoe rijdt zo’n AX 4x4 ?
Nou, erg leuk. Niet zo heel lichtvoetig als een gewone AX.
Je merkt dat het wagentje wat zwaarder is. Besturing en wegligging zijn erg fijn. Sportief en speels. De auto staat wat hoger op de wielen en ik denk dat vering en demping wat stugger zijn dan bij de gewone 2 WD varianten. Toch merk ik weinig van overhellen in bochten.
De overbrengingen zijn wat korter, waardoor de auto in verhouding wat meer toeren draait. Tot ruim 100 km/u vind ik het geluid in de auto erg meevallen, daarboven hoor je wel wat meer. Al met al vind ik ‘m best comfortabel. De 4x4 aandrijving is niet permanent, deze schakel je in d.m.v. een schakelaar op de middenconsole. Niet mechanisch zoals bij de oude Fiat Panda, maar electronisch.
Volgens het instructieboekje is de 4x4 aandrijving bedoeld voor bijzondere omstandigheden als de voorwielaandrijving tekort schiet, en niet voor continue gebruik.
Met z’n 1400 cc en 75 pk is er wel lekker veel trekkracht in iedere versnelling, zelfs in de 5. Komt natuurlijk ook weer door de korte versnellingsbakverhoudingen.
Ik vind de stoelen voor zo’n oudere kleine auto verrassend comfortabel.
Na wat ritjes gemaakt te hebben, begrijp ik goed dat de AX destijds goed verkocht werd.
De auto werd altijd geroemd vanwege de zuinigheid. Ik vermoed dat deze uitvoering wat meer verbruikt door het hogere gewicht en de andere versnellingsbak, maar 1:15 lijkt mij zondermeer haalbaar.
Ik gebruik de auto af en toe voor een ritje of een boodschap, en leuke reacties blijven dan niet uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.