Citroën AX 14 First D (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | AX 14 First D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ERVARINGEN
- 180.000 km
Nadat mijn vrouw onze vorige AX 1.4D in de prak had gereden (die natuurlijk net voor 500 euro gemaakt was + volle tank) moest er een andere auto komen. Omdat er weinig auto's zijn die zo licht (726kg) en zuinig (1:25) zijn, en een redelijk comfort hebben, besloten we weer een AX diesel te kopen. Dit keer een 3-deurs met de volgende opties:
*GT interieur
*Originele mistlampen voor
*Electrische ramen
*Ruitenwisser achter
*Originele spoiler
*Trekhaak (zelf voor 75 euro er onder geramd)
*Set stalen velgen met winterbanden
*Meegespoten bumpers
*Lichtmetalenvelgen
*Regensensor
Toen ik deze AX voor het eerst zag, viel mij op dat hij er lekker sportief uit zag en mooi in de verf zat. Verder schakelt deze ax zeer strak. Ook was de km stand laag, 178000 km, en de onderhoudspapieren vanaf 2002 waren aanwezig. Dit gaf mij een goed gevoel.
Wat is er nu zo mooi aan een AX diesel?
Als je de auto start denk je werkelijk dat er een vrachtwagen motor inzit. De motor nagelt de hele buurt wakker, eenmaal warm is hij een stuk rustiger en soepeler. De 1.4 Diesel is lekker vlot in de stad maar op de snelweg mist hij vermogen. Auto's inhalen laat je gewoon met deze AX, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Maar als je 110 rijdt heb je niks te klagen. Remmen dat doet de AX goed, je merkt dat de rem goed bekracht is, verder zijn er vaak problemen met achterremmen voor de APK. nu het belangrijkste, het verbruik is 1:25 en dat voor een auto van 16 jaar oud. En in de wegenbelasting is hij ook niet duur (35 euro pm). Op een tank rij ik z'n 800km en dan gooi ik er weer voor 38 euro aan diesel in, das nog eens lachen aan de pomp.
pluspunten:
-verbruik van 1:25
-laag gewicht
-betrouwbaar
-goede wegligging
-goedkoop (deze was iets duurder, maar normaal rond de €900)
minpunten:
-klok die veel lawaai maakt
-onrustige kmteller (deed de vorige ax ook)
-heeft het geluid van een vrachwagen
-geen toerenteller
-geen temp.meter voor koelvloeistof
-slecht zicht naar voren
zeer leuke auto, die echt super zuinig is!
PROBLEMEN (uitdagingen)
- 180.000 km
Dit is al aan mijn AX vervangen
180.000
Mistlamp kapot, 12v aansluiting kapot
Olie ververst + filter, nieuwe (nw) ruitenwisser, nw brandstof filter, nw luchtfilter. Kosten €100
Vandaag getankt en het verbruik is... 1:26!! Dat is nog eens zuinig rijden en dat voor een auto van 16 jaar oud!
186.000
Auto start zeer slecht bij koud weer, en valt dan steeds uit. 2 keer naar de garage geweest, die constateerden dat er lucht in de brandstofslangen zat. Echter het probleem konden ze eerst niet oplossen. Toen ben ik zelf aan het kloojen gegaan, ik vermoede dat er een lek in het branstoffliterhuis zat. Slangen er af gehaald en een univ. brandstoffilter er op gezet... Start nu direct! kosten garage 90,-eur
190.000
Band slijt aan bij het nemen van een bocht. Garage kon mij vertellen dat de achteras verrot was. Zal deze week eens kijken naar een achter as op internet. Het verbruikt ligt in de winter rond de 1:22 lijkt me erg netjes.
193.000
Eindelijk de achteras vervangen door een andere. De auto rijdt nu stukken beter, mede omdat de nieuwe achteras ook nieuwe schokdempers heeft. Kosten 50euro voor as en 150euro voor er onder zetten.
200.000
De auto deze week op de 2ton gezet. Na de problemen met de achteras rijd de AX weer goed, en heb ik weer vertrouwen in de auto gekregen. We zullen zien hoe de AX zich houd in de bergen van zwitserland. verder blijft het verbruik hangen op de 1:23, wat erg netjes is.
205.000
Hij heeft het overleefd, maar wel met moeite. Er stond een lange rij voor de Gotthard tunnel, dus dacht ik laten we de pas nemen. Alleen als ik had weten dat hij zo stijl was had ik het nooit gedaan.. motor aan de kook, koste me 2 liter koel vloeistof. Verder vrees ik voor de eeuwige sneeuw daar in de bergen, want kwam me toch een rook uit de uitlaat zetten toen ik de berg op reed:). verder heeft hij het prima gedaan. alleen merk je wel dat het geen auto is voor lange ritten, het motor geluid en stoelen slopen je helemaal. Het verbruik in deze vakantie was tussen de 1:22 en 1:24, lijkt me een nette score voor een volgeladen auto door de bergen.
212.000
Yes... hij is weer door de apk, maar er was wel wat mis:
2 nieuwe voorbanden
nieuwe remmen achter
remblokken voor
een gat in de bodem moest gelast worden
aandrijfashoes lek
handrem kabels
koste me 425 euro, maar kan wel weer een jaar zuinig rijden
verder is het verbruik rond de 1:22
217.000
Contactslot kapot. Ik kreeg hem ook niet meer van het stuur slot af. Een monteur bij ons uit de straat heeft bij 10 graden onder nul het contacslot er uit geramt, is naar de sloopgereden en heeft er een nieuwe in gezet. Kosten 20euro.
223.000
Lager links voor en rechts achter vervangen. Kosten 2x80euro voor lager plus 50euro voor loon. Totaal dus 210euro.
223.500
3.5 Liter Olie ververst, olie, brandstof en lucht filter vervangen, kosten 50euro.
224.000
V snaar was tot op het bot versleten, nieuwe geplaatst. Kosten €7.50
225.000 AX begint nu echt moeilijk te doen, dit keer gooit hij telkens koelvloeistof er uit, blijkt uiteindelijk de radiateurdop kapot te zijn. kosten 2 euro
226.000 AX tikt, lagers zijn al vervangen nu de aandrijf as vervangen, maar geluid gaat niet weg, kosten 125euro
230.000 remmen beginnen te trillen en ik begin behoorlijk zat van de AX te worden, mischien kijken naar een andere auto?
231.000 stuur begint te trillen bij 120km/h, dit laat ik niet meer maken ook wordt het koelvloeistof er weer uit gegooit.
233.000 nu ben ik er klaar mee, op vakantie breekt de uitlaat door de midden. kosten lassen 20euro
233.500 AX ingeruild (500 euro) op een skoda fabia 1.9 SDI uit 2005(zie ook review)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.