AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroen AX 11 TGE (1994) #3

autoreview

Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)
Citroen AX 11 TGE (1994)

Signalement

UitvoeringAX 11 TGE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf1994
KM-stand laatst196.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroën Ax 1.1 1994

  • 195.000 km

Een zestal jaar geleden had ik de mogelijkheid de Ax van mijn grootvader over te nemen. De auto was toen in een verwaarloosde staat omdat mijn grootvader de laatste jaren bespaard had op onderhoud aangezien hij toch van plan was de auto weg te doen en deze waarschijnlijk naar het schroot zou gaan. Er zat een barst in de voorruit en de auto maakte een klein beetje een rammelend geluid als je een bocht nam.

Het kon me destijds allemaal niet veel schelen. Blij en jong als ik was vertrokken mijn vriendin en ik er de eerste zomer meteen mee op vakantie naar Tsjechië en zuid Frankrijk. Wonder boven wonder geraakten we telkens ook heelhuids terug thuis.

Het rammelen begon echter erger te worden en ik liet er naar kijken door een vriend in de avondschool. Het bleken de aandrijfassen te zijn en samen vervingen we die voor een prikje zodat ik weer verder kon. Het sleutelen beviel me wel dus toen de benzinepomp het wat later begaf verving ik die ook zelf.

Vijftigduizend km later hebben we met het autootje alle uithoeken van Europa verkend en heb ik (moeten) leren sleutelen. De koppakking heb ik vervangen met de overbuurman, de koppeling zelf vervangen alsook de remmen en veel andere slijtage onderdelen als darmpjes, etc. In totaal heb ik zo’n 1500 euro kosten gedaan in zes jaar en vijftigduizend km. Erg betrouwbaar kan ik de auto niet noemen maar hij is intussen ook bijna dertig, en gezien het achterstallig onderhoud dat ik allemaal heb moeten doen in combinatie met het feit dat de auto, zeker toen ik net afgestudeerd was, het erg zwaar te verduren heeft gehad valt het dus al bij al wel mee. (Offroad weggetjes in de bergen, topsnelheid testen op de autobahn, andere domme dingen als je jong bent)

Dan het autootje zelf: Voor het buiten formaat vind ik de auto binnenin echt wel heel ruim. Bovendien kan je de achterbank er in een paar seconden uithalen zodat je een mini camionette hebt. Een fiets meenemen met beide wielen er nog in en de klep dicht kan dus gewoon wat ik met mijn grotere Fiat Punto niet moest proberen.

De 1.1 vind ik best vlot gezien de auto nog geen 700kg weegt. Natuurlijk is hij trager dan mijn 308 of de Punto maar met geen enkele andere auto heb ik zoveel rijplezier gehad. Bovendien is het motortje zelfs naar hedendaagse maatstaven best zuinig. Ik blijf meestal wel onder de zes liter. Mijn Punto bv. Deed 5,4/100km maar dat was een diesel.

Comfort: dat is natuurlijk rampzalig. Toen ik hem kreeg zat er niet eens een radio in. Dat was een optie en op deze plek zat gewoon een opbergvakje. Boven de 90km/h maakt hij bovendien enorm veel toeren en vragen mensen die voor het eerst meerijden steevast of ik niet eens zou schakelen. ? De raampjes draai je open, de deuren doe je deur per deur dicht met de sleutel.

Ook qua veiligheid is het niet veel soeps maar het blijft beter dan een moto, wat ik zou kopen moest deze de deur uit gaan.

Toen ik deze auto overnam van mijn grootvader dacht ik er een half jaartje met te rijden en had ik totaal niet verwacht er zo veel lol aan te beleven. Uiteindelijk heeft het nog bijna vier jaar geduurd voor ik mijn eerste échte auto kocht en de ax op oldtimer kenteken werd gezet. Nu gaat hij waarschijnlijk nooit meer de deur uit en plan ik hem over een aantal jaartjes volledig te restaureren.

Je moet er goed zot voor zijn maar deze auto werd mijn hobby.

Een paar grote werken

  • 196.000 km

De ax is weer helemaal in orde gebracht. Er stonden al vier nieuwe banden op sinds de vorige keuring maar nu zijn ook beide draagarmen vooraan vervangen, zijn er nieuwe wiellagers gestoken en heb ik de kleppen laten stellen. Binnenkort gaat de ax naar de keuring en wordt hij terug mijn enige dagelijkse auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren