Citroën AX 11 E (1989)

autoreview

Citroën AX 11 E (1989)

Signalement

UitvoeringAX 11 E
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst153.987 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 153.987 km

Ik heb deze auto samen met een paar vrienden gekocht toen ik 16 jaar oud was. Het doel was om er mee door de bossen te gaan crossen maar dat is er nooit meer van gekomen. Bij aankoop was de koppakking lek, zo werd ons verteld. Vandaar de lage aanschafprijs van 125 Euro. Eenmaal thuis (in dezelfde stad gelukkig) bleek de reparatie toch niet zo makkelijk uit te voeren. Met hulp van mijn vader is het dan toch gelukt, waarna bleek dat ook de waterpomp stuk was. Na deze reparaties die in totaal ongeveer 175 Euro hebben gekost was de auto klaar om in te gaan rijden. Iets meer dan een jaar later had ik mijn rijbewijs en kon ik er zelf in gaan rijden.
We zijn dat jaar dan ook met de auto op vakantie geweest naar Polen, wat zonder problemen is verlopen. De rest van de tijd ben ik er elke dag mee naar school gegaan wat altijd veel bekijks trok, mede omdat de auto inmiddels was voorzien van tijgerbekleding en pluche stoelhoezen. Inmiddels ben ik student en rij ik dagelijks op en neer van Eindhoven naar Tilburg. Dankzij het lage brandstofverbruik is dit zelfs voor mij nog te betalen, op voorwaarde dat de reparaties door mij zelf uitgevoerd worden. Ik geniet nog steeds net zoveel van mijn eerste auto als de eerste dag dat ik erin reed. Het comfort staat niet op hoog niveau, de stoelen hebben een totaal verkeerde zithouding en zijn niet meer verstelbaar, het dashboard zit vol scheuren en gaten, en bij snelheden boven de 110 km/h maakt de auto wel erg veel lawaai. De prestaties zijn goed dankzij het lage gewicht van de auto (674 kg). Op de teller heb ik weleens 160 gereden. Voor wie primair naar functionaliteit en zijn portemonee kijkt en minder geeft om comfort of de mening van anderen is dit de ideale auto om in te rijden. Ik hoop dan ook dat hij het nog heel lang zal blijven doen.


31-1-07: (km 130500)

Er zitten nu bijna 2 maandjes op sinds ik dit stuk geschreven heb en de auto is het gewoon goed blijven doen. Wel hoor ik een stevig getik als ik een bocht naar links maak, waarschijnlijk de aandrijfas. Ik heb echter van horen zeggen dat dit ’paard van Sinterklaas’ erg oud kan worden dus dit is voor mij geen reden om direct tot vervanging over te gaan. Waar ik wel minder blij mee ben is dat het zonnedak flink lekt als het geregend heeft omdat er dan water in de goot loopt. Ik heb enkele pogingen heb gedaan het dak te dichten maar het mocht niet baten, een klein beetje water blijft er doorheen gaan. Ik hoef ’s morgens dus niet meer te douchen als ik in mijn auto stap! Ook is het olieverbruik de laatste tijd flink opgelopen tot wel 1,5 liter op 1000 km! Maar zolang de aldi regelmatig goedkope motorolie aanbiedt vallen de kosten hiervan te overzien.
Met andere woorden: gewoon weer 5000 kilometer zonder problemen zoals ik gewend ben van mijn auto.

22-5-07 (km 136500)

Het collegejaar zit er bijna op dus we moeten weer eens aan vakantie gaan denken, maar eerst een terugblik op de afgelopen paar maanden.
Problemen zijn er wederom niet geweest, dus daar kan ik kort over zijn. Wel is er een wijziging in mijn privé-situatie gekomen, ik ben nu in Tilburg gaan wonen dus men zou verwachten dat de auto nu veel minder gebruikt wordt... Niets is minder waar. Ondanks dat ik voor de studie nu veel minder hoef te rijden maak ik nog steeds met gemak 4 à 500 km per week, hoewel ik het financieël steeds moeilijker heb. En dat terwijl ik tegen een aantrekkelijk salaris werk bij DAF.
Dat van die olie was trouwens wel erg overdreven, ik heb het bijgehouden en het blijkt dat er 5 liter olie in 3 maanden is opgegaan dus dat valt reuze mee.
Nu nog even terugkomend op de vakantie. Waar zullen we dit jaar heen gaan? Rondrit oost-Europa of toch maar weer gewoon Frankrijk. De auto en ik zijn er klaar voor, wie gaat er mee?

15-8-07 (km 143000)

De auto is weer een jaar goedgekeurd. Dit maal waren de achterremmen aan de beurt, een aandrijfas moest vervangen worden en nog wat kleine dingen. Voor 150 euro heb ik de auto laten repareren bij de garage (waarschijnlijk na sluitingstijd want 2 nieuwe achterremmen en een nieuwe fusékogelbout inclusief keuren en het feit dat ik nooit een rekening heb gezien). Maar dat is niet zo belangrijk, want de auto heeft ons naar onze welverdiende vakantie in sopot (polen) gebracht. 2500 km in totaal zonder gebreken, maar toen we eenmaal op 10 km van mijn huis waren hoorden we een nogal naar geluid. We denken het wiellager, maar vandaag heb ik weer gereden en niets meer gehoord. Dus ik merk het wel. In ieder geval heeft deze zorgeloze en vooral goedkope vakantie mij voldoende rust gegeven om weer een goede start te maken in het komende collegejaar!

19-10-07 (km 146500)

We zijn weer wat maandjes verder zonder dat er zich problemen voor hebben gedaan. Het gekraak bleek (na grondig onderzoek door een ervaren monteur) een versleten aandrijfas te zijn die (voor de zoveelste keer) vervangen is met een exemplaar van de sloop. Vervelend genoeg nam ik ruim een week geleden weer hetzelfde geluid waar, nu echter aan twee kanten tegelijk! Met andere woorden, het is weer tijd om de aandrijfassen te vervangen, en deze keer komen er splinternieuwe op. Dat kost een paar centen, 260 euro welteverstaan, dus het komend weekend wordt het weer overwerken in de DAF-fabriek. Hopelijk ben ik volgende week van alle problemen verlost als de nieuwe assen er onder zitten. Dat moet ook wel, want over ruim een maand staat er een reisje naar Denemarken gepland en dan moet de auto natuurlijk weer zijn mannetje staan. U wordt op de hoogte gehouden!

18-4-08 (km 150500)

De afgelopen maanden heeft de auto jammer genoeg voor de deur van mijn ouders gestaan. Reden: (weer) lekke koppakking en geen tijd/geld om het te repareren. Het was een grote ellende, met de fiets naar college, met de trein naar Tilburg, je gaat pas iets waarderen als je het niet meer ter beschikking hebt. Afgelopen week gelukkig weer de motivatie gevonden om een paar dagen te gaan klussen met als resultaat een goed rijdende auto. Ook is de thermostaat vervangen en zijn de remblokken (waarvan er een al was afgesleten tot op het metaal) vernieuwd. De auto is dus weer klaar voor heel wat plezierige kilometers!

1-9-08 (km 152000)

Iets meer dan een week na mijn vorige update sloeg het noodlot toe. Tijdens een plezierritje in Duitsland hield de auto er mee op. Gelukkig kon ik nog net uitrollen tot een parkeerplaats bij een McDonald\'s en daar heb ik de ANWB gebeld. Een uur en een heerlijke maaltijd later kwam er een grote truck met oplegger van de ADAC en die heeft mij keurig thuis afgezet, met auto welteverstaan. Door omstandigheden kwam ik er een aantal maanden niet aan toe de auto te repareren, maar deze vakantie is het dan toch gelukt. Na lang klooien was ik er achter dat het versterkermoduul de oorzaak was. Dit was zo vervangen en ik heb de auto dan ook terstond naar de APK gebracht. Daar bleken er slechts een paar kleine dingen aan de hand te zijn dus binnen een week was de auto weer voorzien van een nieuwe APK. Weer een jaar lekker karren dus....

24-12-08 (km 153987)

Een aantal weken geleden heb reed ik met mijn auto met aanhanger door een bocht toen de auto onbestuurbaar naar rechts gleed. Wat bleek: de bevestiging van de fusekogel was afgebroken. ANWB gebeld maar die zouden door drukte pas een uur later komen, zodoende belde oom agent zelf wel een sleepdienst, kosten 250€. Het spatbord, wiel en stuurinrichting waren zwaar beschadigd. Een paar dagen later de auto opgehaald bij het schadebedrijf en provisorisch gemaakt, waarna ik 200 meter naar huis ben gereden. Na dringend advies van pa toch besloten deze keer de auto maar naar de sloop te brengen. Met pijn in het hart....

Even nog wat feiten op een rijtje:

-Aankoopbedrag 125€, 56000km gereden. Afschrijving: €0.0022/km
-6 landen bezocht, te weten Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Polen, Denemarken.
-4 keer de ANWB voor hulp moeten bellen.
-5 keer APK afgekeurd, 4 keer AKP goedgekeurd.
-2974 keer uitgelachen, 1 keer tot stoppen gedwongen door dronken helmonders die mijn bekleding zo mooi vonden.

Geweldig toch!

Inmiddels heb ik een volvo 340 van mijn pa kunnen overnemen voor het bedrag van 1€. Review hiervan verschijnt op den duur.

PROBLEMEN

  • 153.987 km

Echte grote problemen zijn er tot nu toe niet geweest. Het enige is dat de uitlaat is afgebroken tijdens een vakantie.
Verder sta ik alleen tijdens de apk keuring met de handen in het haar.
Bij de eerste apk heb ik vervangen: schokbreker, band lv, en een aantal kleine dingen zoals lampjes etc. Bij elkaar ongeveer 150 euro inclusief keuringskosten.
Bij de tweede apk waren de problemen groter, ik heb toen vervangen: Schokbreker (andere kant), 4 nieuwe! banden, remleidingen, aandrijfashoes en nog wat kleine dingen. Bij elkaar ongeveer 300 euro.
Door het jaar heen pleeg ik zo goed als geen onderhoud behalve elke 2 weken een fles olie in het reservoir te gieten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.