Chrysler Stratus 2.0i 16V LE (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stratus 2.0i 16V LE |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
ERVARINGEN
- 130.000 km
De Stratus is een absolute onderschatte auto. Hij rijdt extreem luxe en erg comfortabel. Je kunt hem qua rijstijl vergelijken met een afgeslankte 300M. Ik heb zelf regelmatig in de opvolger van de Stratus gereden: de Sebring. De Sebring is wat meer Europees in de vering.
Vooral de tijdloze vormen van de Stratus spreken mij aan. De neus is stoer en chique tegelijkertijd. Ikzelf rijd in de 2000 uitvoering met de bekende wing op de neus. Iets wat erg Amerikaans oogt op de weg. Omdat ik rond de 1200 km per week afleg, heb ik een LPG G3 installatie laten inbouwen. Op gas rijd ik ongeveer 1 op 11. Dat is niet slecht voor een relatief zware bak.
De Stratus is uitgerust met een autostick, je kunt dus met zowel automaat als schakelbak touren. Het enige nadeel is dat de Stratus een wat trage auto is. Een zwaardere motor was een uitkomst geweest. Maar ik vind het niet storend!
PROBLEMEN
- 130.000 km
***START @ 70.000 KM***
Er is 1 probleempje geweest. Na 20.000 kilometer (90.000 KM) raakte een sensor van de autostick defect. Een nieuwe kostte slechts 50 euro.
Voor de rest hoor je af en toe wat vreemde geluidjes. Als Chrysler liefhebber ben ik dat ondertussen gewend. Meestal zijn deze geluiden loos alarm.
***UPDATE (100.000 KM)***
De Stratus rijdt nog steeds geweldig. Binnenkort (over 2000 kilometers) moet ik naar mijn garage voor alvast een nieuwe riem en waterpomp. Dure ingreep, maar daarna is weer als nieuw. Binnenkort even langs de gasboer. Hij heeft een paar keer problemen gehad met starten. Lag niet aan de wagen zelf. Bij uitlezen van de computer bleek er niets aan de hand te zijn. Waarschijnlijk een probleempje met de gastank. Toch raar, deze is namelijk in februari ingebouwd. Het probleem is op dit moment niet (meer) aanwezig. God weet wat het kan zijn. Omdat de Stratus zo’n fijne auto is, heb ik besloten hem voorlopig te houden. Iets wat redelijk uniek is voor mij. Meestal wil ik na een jaar weer iets anders uitproberen. Ik wil hem nog wel een beetje upgraden. Mooie velgen eronder en misschien een wat lakbehandelingen. Ik heb een beetje problemen met (minimale) steenslag.
***UPDATE (105.000 KM)***
Hij is net terug van de kleine beurt. Wederom niets gevonden. In onderhoud is de Stratus erg goedkoop. De remschijven, banden etc. gaan ontzettend lang mee. Steeds enkel olie verversen en rijden maar. Uit voorzorg heeft de garage nu al de riem en waterpomp vervangen. Dit is een grote ingreep en misschien was het nog niet eens nodig, maar voorlopig kan ik weer vooruit. Bij een koude start slaat nog af en toe de motor af. Denk toch dat het aan de G3 installatie ligt. Ze hebben de Stratus opnieuw aan de computer gehangen en wederom was alles 100%. Over 15.000 kilometer weer een nieuwe update!
***UPDATE (120.000 KM)***
De Stratus rijdt nog steeds heerlijk. Onderhoudskosten zijn zeer minimaal. Voor mijn laatste APK betaalde ik in totaal 35 euro. Een gemiddelde beurt kost mij zo’n 150 euro. Heb wel laatst mijn accu moeten laten vervangen. De orginele Mopar accu heeft het ruim 8 jaar volgehouden. Nu de accu is vervangen rijdt de Stratus lekkerder en start hij veel krachtiger. Het bokken, tijdens het starten, kwam dus niet door de G3 installatie, maar door een lage accu. Zo’n 8.000 kilometer terug is er ook een nieuwe input censor geplaatst. Dit is een bekend probleem bij automaten. Heeft niets met het merk of land van herkomst te maken. Ik heb ondertussen de letters ( S T R A T U S ) op de kofferbak laten verwijderen. Deze waren een beetje aangetast door het weer. Dit geldt ook voor de Chrysler Grille. Ik ga dit weekend een andere laten plaatsen. Er komt een Amerikaanse Cirrus Grille op. Dit maakt de auto nog stoerder dan hij al is. Binnenkort ga ik weer heel veel kilometers maken, vanwege werkzaamheden. Daarom wordt hij over 3 weken weer helemaal nagekeken. Ik laat dan meteen de hele motorbak-inhoud schoonmaken.
***UPDATE (130.000 KM)***
Een kilometer of 8000 geleden, heb ik de grille van een Amerikaanse Chrysler Cirrus op mijn Stratus laten monteren. Ziet er ontzettend goed uit. Daarnaast heb ik vanwege mijn onderneming een navigatie in laten bouwen. Het zijn allemaal investeringen om de Chrysler te verfraaien. Bij de laatste APK en grote beurt is weer niets gevonden. Olie bijvullen en rijden maar weer. Ondanks dat de Stratus mij nooit in de steek heeft gelaten, ga ik morgen toch een nieuwe auto kopen. Ik heb de Stratus 2 nu ruim jaar gereden, dat is behoorlijk lang voor mij. Meestal rijd ik een auto niet langer dan een jaar. Omdat de Stratus in topstaat verkeerd en perfect rijdt, gaat hij naar mijn vriendin. Ik kan het niet over mij hart verkrijgen, om deze heerlijke auto voor 6.500 euro aan een scheurneus te verkopen. Kan ik er zelf ook nog van blijven genieten. Ik ga morgen een Ford Crown Victoria kopen. De auto waar ik al 10 jaar helemaal fan van ben. Het is een FBI uitvoering in het donker grijs. Dat is de enige in de EU. Deze Ford is bij het grote publiek misschien beter bekend als de Mercury Grand Marquis. De proefrit was zalig, ik kan niet wachten. Een review over de deze auto, staat binnenkort online.
Tot slot:
De Stratus is een zeer comfortabele, nette en betrouwbare Amerikaan. Ik krijg nog steeds complimenten over de auto. Op LPG G3 rijdt hij perfect. Het verbruik is netjes met gemiddeld 1 op 10 (op gas). Tegenwoordig kost een Stratus niets meer, zeker niet de oudere modellen. Wel een puntje voor de modellen \'95 tot en met \'98. Deze uitvoeringen zijn slechter afgewerkt. Denk aan regenwater in de kofferbak. Mijn model uit 2000 kent deze problemen niet. Deze Stratus was mijn tweede Chrysler en zeker niet mijn laatste.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.