Chrysler Le Baron Convertible V6 (1991) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Le Baron Convertible V6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 264.000 km |
CHRYSLER LE BARON CONVERTIBLE V6 (1991) (DEEL 2)
- 264.000 km
Een Chrysler Lebaron Convertible...
7 á 8 jaar geleden schreef ik de review (ik heb hem geplakt onder de tekst), hier op autoweek.nl. In theorie en op mijn spelvouten na klopt de review nog aardig. Inmiddels heb ik er een kleine 100.000 kilometer bijgedraaid, dus ik dacht wellicht is het tijd om een update te geven. Helaas is het oude account inmiddels veranderd in een Anoniem (waarschijnlijk verwijderd) account dus doe ik het zo, mits er niemand moeite mee heeft natuurlijk...
In de tussentijd heb ik veel met de Baron gereden, dit echter wel na een revisie van beide de koppen en de transmissie. Dit was beide preventief, ik had er voor gespaard en motorisch kon ik het zelf (samen met een monteur) en de transmissie heb ik laten reviseren bij een; jawel hoor Baronnen specialist in Leipzig! Tevens heeft het onderstel een grote beurt gehad, nieuwe vering, schokdempers, rubbers, draagarmen, wiellagers, remmen.... je verzint het en het is vernieuwd. Ook is de auto recent nog compleet overgespoten en ligt er een nieuw stoffen dak op. Kortom, er zitten wat centjes in. Maarja een verhaal mag je in stand houden.
Dan zou je jezelf af kunnen vragen hoe kom je in hemelsnaam op die kilometers? Vol trots kan ik mededelen dat ik bijna heel Europa gezien heb met deze Lebaron. Verschillende roadtrips door Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Engeland en zelfs richting Joegoslavië hebben hieraan bijgedragen. En om eerlijk te zijn, en dat mag je ook verwachten na wat reparaties heb ik eigenlijk op een MAP sensor na, en brandstofpompje na geen problemen met de auto gehad. En heb ik hem bespaard, niet altijd. In de bergen moet de oude V6 werken maar hij snort overal omhoog en weer naar beneden. Maar nog leuker is om te vermelden, dat hij nog steeds in de familie is en ik er nog steeds heel veel mee rijd. Ook is dat het bewijs dat een auto van dit kaliber goed en langdurig mee kan mits je hem goed behandeld, onderhoud en er niet op bezuinigd. Qua kosten, Ik had misschien wel een nieuwere Saab, Volvo of Audi van kunnen kopen. Maar ach, dat heeft iedereen al.
Bij de volgende update ga ik de review compleet herzien. Maar voor nu geniet van de spelVouten en ik hoop dat je het met net zoveel genot leest als dat ik het destijds schreef en nu opnieuw deel!
Gortie Bekkers
_____________________________________
De oude review uit 2015!
Een Amerikaan die hier in Europa best ondergewaardeerd is, helaas. Iedereen heeft zijn persoonlijke mening over de Looks van de Auto. Ik heb verschillende meningen gehoord uitlopend van Fout, Pooierbak, Fraai, Heel erg mooi of is dat een Mustang? haha.
Kwaliteit :
Een kopje dat ik even moet aanhalen met deze auto. Er word vaak gezegd dat de kwaliteit en betrouwbaarheid te wensen over laat. Ik ben anders van MENING. Natuurlijk is er her en der wel wat goedkoop plastic te vinden en ja ook zal je van alles horen rammelen en kraken. Maar alles (op de achterraampjes na) zal wel naar behoren blijven werken, je weet wat je hebt. En aan het rammelen daar wen je aan, en eigenlijk heeft het wel iets, anders is het ook maar zo stil.
Comfort :
Een ding is duidelijk met deze auto. Het comfort is groot! Je praat over echte zetels. Mijn Lebaron heeft een bordeux rood leder interieur. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar, je hebt elektrische ramen , cruise control , een boordcomputer (die verbruik meet en veeeeeeel meer) , Elektrisch dak en nog veel meer, kortom je zit goed ingepakt.
De auto vloeit over de weg, en je hebt soms het idee dat je zweeft, het is in bepaalde opzichten te vergelijken met een oude Citroën, echter zijn die nog comfortabeler.
De Motor en transmissie :
De motor in mijn Lebaron betreft een 3.0 V6 afkomstig van Mitsubishi. Het is een sterke motor die erg betrouwbaar is, mits hij goed is onderhouden. De motor draait erg rustig en soepel, en wekt wel een beetje de impressie dat je een heel groot vermogen beschikbaar hebt, wat wel een klein beetje tegenvalt. De transmissie schakelt heel soepel, je voelt hem niet tot nauwelijks. De A604 Automaatbak heeft een Automatische Sportstand, en zal 12 maal per seconden in de gaten houden wat je doet, waardoor hij erg snel reageert, en totaal NIET zenuwachtig aanvoelt wat je wel zou verwachten. Hij telt 3 trappen plus een uiterst lange overdrive, die je kunt uitschakelen door versnelling D te kiezen in plaats van OD, Ook heb je een L, daarmee selecteer je de eerste twee trappen alleen, en dan kun je ZELF ZONDER TE STOPPEN overschakelen naar D of OD. Natuurlijk telt hij ook een P / R en N. Handig haha.
Prestaties :
Het is geen snelheidswonder, alhoewel hij niet vies is van een sprintje bij de stoplichten. De 0-110 heb ik geklokt op zo`n 9 Seconden, terwijl het boek zegt 11,7 seconden. Echter ik ga bij deze maar op mijn gevoel en test af, want mijn Celica destijds kon ik met wat pijn en moeite een aardig eind voorblijven. De topsnelheid zal rond de 180/190 zitten. Sommige eigenaren beweren ver over de 200 te hebben gezeten met hun V6, maar dit trek ik in twijfel, omdat de fut er bij de 170 wel uit is, verder ben ik ook niet gegaan. Echter blijft de auto erg goed op de weg te houden.
Verbruik :
Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 10. Rustig rijden wordt beloond met 1 op 12 / 1 op 13. En hard rijden, tja dan kom je snel al ver onder de 1 op 10.
Wegligging :
De wegligging is voldoende, hard rijden en hard door de bochten moet je wel vermijden. Hier is hij niet voor gebouwd en dat zul je ook wel zien. Bij snel genomen bochten zal hij beginnen te hellen, en dan is de lol er wel af. Dus gewoon lekker Cruisen (alhoewel een rondje nordschleife, waarom ook niet?).
Slechte kanten :
De auto heeft ook last van kwaaltjes zoals iedere auto. De achterkraammotortjes sneuvelen bij de bosjes, echter voor een handig iemand is dit makkelijk op te lossen. Ook zal je soms problemen krijgen met de A604, tijdig spoelen en olie verwisselen is genoodzaakt KEN DE HISTORIE. Is dat niet bekent? laat hem dan reviseren of doe er niks aan, tot hij problemen krijgt. En verder? genieten en vooral goed onderhouden! Slecht onderhoud word beloond met veel problemen.
Mijn Conclusie :
Een helaas ondergewaardeerde auto, die je leert accepteren en dan houd je er van. Chrysler heeft destijds een goede stap met deze auto gemaakt, helaas om het dan te verpesten met de Stratus, die kwalitatief een heel stuk minder is. Kortom een geweldige auto voor erbij, of voor dagelijks.
Ik zal de voortgang van mijn auto hier bijhouden en op het Lebaron forum over een tijdje. (ook hier op het forum).
_____________________________________
Voor De Geïnteresseerde Mijn Persoonlijk Verhaal Met Deze Auto Specefiek :
Het begon allemaal tien jaar geleden, mijn Moeder werd 50 jaar en kreeg deze auto, als verjaardagsgeschenk van mijn vader, ik was toen ongeveer 10 jaar oud. Toen begon alle 'ellende', ik was meteen helemaal verliefd op deze auto. Het was voor mij een hele imposante, interessante, 'snelle' (alleen op basis van het geluid natuurlijk) auto. En natuurlijk vroeg ik altijd aan mijn ouders, krijg ik hem als ik later mijn rijbewijs heb? Waarnaar hun antwoord luidde : Doe je best, en je word beloond, met andere woorden en in mijn ogen : Ja!. Ik weet nog goed dat ik samen met mijn moeder stad en land afreed, zoals : naar mijn Opa en Oma (inmiddels beide overleden helaas) , naar de stad en naar familie. Dat waren veel voorkomende tripjes. Ook vakantie`s in Luxemburg kan ik me nog goed herinneren. Altijd achterin gedoken tussen mooie Chrome versiering en sfeerverlichting. En in de zomer het dakje open, en ja dan zat ik ook achterin.
Kortom vele mooie herinneringen. Echter toen ik 16 werd, waren we naar een Amerikaanse automeeting gegaan in Zandvoort (een van de eerste American Sundays dacht ik). Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de NCLBC (Nederlandse Chrysler Le Baron Club). Na de meeting heb ik mezelf gelijk ingeschreven als forum-lid, tot veel plezier maar ook vraagtekens bij clubleden : Wat doet een 16 jarig kind hier? Na de eerste meeting te hebben gehad was alles voor iedereen duidelijk en was niks meer een probleem, want ik was een echte Lebaron Liefhebber volgens velen en mezelf.
Toen ik 17 werd mocht ik vervroegd mijn rijbewijs halen, wat ook goed lukte. Toen ik 17 en een half was had ik mijn rijbewijs en daar stond hij dan. Inmiddels was de Lebaron niet meer de dagelijkse wagen van mijn ouders, dus hij stond gestald voor een half jaar. (tot ik mijn rijbewijs had).
Eenmaal met mijn rijbewijs opzak en mijn ouders ingeschreven als medebestuurder (er moest namelijk iemand naast mij zitten tot mijn 18e). En ja hoor : Kilometers werden opgegeten alsof het niets was door de Lebaron.
Echter wetende in mijn achterhoofd dat er wel onkosten aankwamen, heb ik zo meer als een half jaar rond gebaront, Tot ik helaas problemen met de auto kreeg (vriespluggen en enkele lekkages + een elektrische storing).
Sinds een jaar dus (ook toen mijn stageperiode begon en het heel druk begon te worden met mijn studie) heb ik hem gestald, eeuwig sonde natuurlijk. Dus heb ik besloten hem op te knappen, voor aanstaande zomer (2016), Dan moet hij op de weg staan!
Dit alles heeft mij toch wel echt een Lebaron Freak gemaakt. Ik bezit heel veel Documentatie over mijn wagen en over het Merk Chrysler en Specifiek dit model. Ook heb ik veel onderdelen gespaard en originele accesoires, verschillend van een Digitaal Dashboard tot een Jas. Dus voor vragen bent u welkom haha!
Aanstaande Maand word de auto opgehaald van stalling... ik houd jullie Up-To-Date.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.