Chevrolet Volt LTZ (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Volt LTZ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 257.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
De perfecte particulier auto?
- 257.000 km
De volt nu ruim een half jaar in mijn bezit.
Een maand bezig geweest om alle mogelijkheden van deze auto goed te begrijpen. Dat destijds autoweek, autovisie etc al een oordeel konden vellen na een test is onmogelijk. Zelf ik als hobbyist clacciccars kon na een maand pas zeggen, wat een waanzinnige technisch hoogstandje is deze auto. 3motoren, generator, accupack en een 1400cc moortje met electrohulp om er of elektrisch of allebei meer dan 150pk eruit te persen.Klasse! In Zuid Frankrijk in de bergstand op motor, accupack rijdend een klassebak. Deze auto getest na een rit in 1 keer va uit Nl naar Montpollier Zuid Frankrijk, 13uur sturen in 1 keer waarbij bijvoorbeeld een Tesla moest afhaken voor de laadpaal. Leuk aspect, wij konden gewoon doorrijden.
Verbruik reis over 2900 km zonder laden 3.2 op 100km.Niet verkeerd.
Stoplicht sprinter? Ook dat kan. In de sportstand 6 -9 sec naar 100km, waaaauww. Ga ik niet vaak doen, wel een belevenis.
Actieradius accupack. Bij mij 75km,kan zelf bepalen waar. (net als bij een benzine auto, is maar net hoe je rijd, range kan meer of minder zijn, bandjes op 3 bar) Meestal op de snelweg in de stand-by modus(combi motor, accupack) Snelweg af volledig electrisch.
Voordegene die geen wegenbelasting wil betalen, de volt. Engine heeft minder dan 60co uitstoot, dus de helft wegenbelasting. Voorbeeld, Kia nero, corolla hybride hebben meer uitstoot en betalen de volle pond.. Maar goed.
Moet wel zeggen deze auto aangeschaft omdat ik een eigen oprit heb met een laadpaal.
Noodzaak een laadpaal? Neen, in de bergstand word 't accupack voor de helft opgeladen. Wist ik niet maar nu wel, ook dat kan, dank aan de ingebouwde generator.
Resumerend, overweeg om elektrisch te rijden, dan is de volt of ampera in mijn geval als particulier een gulden midden weg. Laatste jaren zijn er een flink aantal geëxporteerd uit de lease naar Noorwegen en Duitsland.
Zij hadden aldoor dat deze auto zijn tijd ver vooruit was, eigenlijk te vroeg op de markt gezet.
Onderhoud:
2 belangrijkste zaken in mijn geval om problemen te voorkomen.
Accupack koelwater ververst(speciale dexcool, anders dan de koelvloeistof) en de 12volt accu vernieuwd.
Deze auto zit vol met luxe van stoelverwarming, bose installatie tot cruise controle. Ik vergelijk 'm met mijn vorige saab 93 estate turbo, enkel nog stiller.
Tot zover.
Bijna een jaar in bezit
- 261.000 km
Blijf me verbazen hoe fijn deze Volt rijd. Als ex rijder van vele merken waaronder Saab.
Zie veel vergelijkingen met de saab 93turbo automaat.150pk altijd beschikbaar en ruim voldoende. Range door de lagere temperatuur is nu ongeveer 58km op accupack. Opbrengst eigen zonnepanelen nu fors minder, dus iets duurder rijden 0,19 cent per kwh. Rij nu meestal in de modus motor/accupack.Dus wel wat meer benzine verbruik.Degradatie accupack na 260.000km is nihil. Zie bij andere plugins forse degradaties na mijn km stand. Petje af GM. Stil going strong dus..
Volledig elektrisch
- 261.000 km
Rij nu alweer 2 maanden elektrisch.Ondanks de kou toch een range van 64km .In mijn geval 2 dagen volledig elektrisch.Daarna een paar uurtjes laden.Gezien de zonnige dagen is de opbrengst zonnepanelen hoog,zodat ik niet eens zie dat ik de volt geladen heb.
Tot zover,een prima auto
Autoblog:thuisladen niet goedkoop?
- 262.000 km
Autoblog schrijft dat het thuisladen niet voordelig is. Nu zo onzinnig verhaal spreek ik tegen.
Mijn stelling is thuisladen met zonnepanelen op het dak is bijna gratis rijden. ieder die dat niet kan betaald de volle pond aan de publieke palen, oftewel veel minder interessant zo een EV.
Stil going strong
- 266.000 km
Alles top.
Geen degradatie accu.
Nu zo 80km stroom.
Na 40 jaar sturen, beste auto ooit.
Blunder GM: geen trekhaak mogelijk.
GM Usa vond dit niet belangrijk, in Amerika geen vraag na., Zodoende ook de Ampera geen trekgewicht
Verkocht,achteraf spijt
- 271.000 km
Met spijt achteraf de volt verkocht.
In de plaats daarvan een EV volledig op stroom aangeschaft.De volt zelf is geëxporteerd en rijd ergens in Noorwegen
Nu de volledige EV.
Een review schrijven over deze EV is niet meer nodig,alweer verkocht.Hij laadde niet meer op op mijn thuislader.Oorzaak de EV.converter
Kosten? Zo hoog dat ie verkocht is aan de dealer.Had als particulier de ev net gekocht buiten de garantie.
Een forse portemonnee leermoment.
Einde EV,en nu?
Tja,een volt of Ampera maar weer.
We zijn weer op zoek.
Voorlopig maar weer rijden op fossiele brandstoffen.
Opel ampera 2013
- 230.000 km
En gevonden en gekocht, geen volt maar de opel ampera, zelfde platform als de volt, enkel voor, achterkant zijn anders gestyled.
Resumerend, na een jaar dwaling van een diesel, en een EV weer terug.
Zal in de komende maand hier onder opel ampera mijn review schrijven, bijhouden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.