Chevrolet Volt LTZ (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Volt LTZ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Eerste ervaringen
- 250 km
Wat een genot! Ik ga nooit meer terug naar een niet-elektrische aandrijving. Je hebt altijd instantaan koppel beschikbaar: deze 1700kg wegende auto vliegt als een veertje over de weg. Stoplichtsprintjes zijn een eitje: geen turbo die op moet spinnen, geen motor die eerst op toeren moet komen, geen onnodige versnellingsbak. Gewoon gas en gaan.
Op de accu kom ik gemiddeld 60km ver over de snelweg bij koud weer (5 graden). En dan rij ik gemiddeld 130. Als de temperatuur omhoog gaat dan gaat de elektrische afstand verder omhoog. Voor mij is dat prima, ik kan ruim binnen de accugrens op en neer naar mijn werk. Slechts een enkele keer als ik verder weg moet, moet ik benzine gebruiken. Dat voelt dan wel heel vervelend (psychisch dan), want verder merk je er niks van.
Opladen kan ik thuis op 16 amp, in net iets meer dan 4 uurtjes is hij van leeg naar vol. Kosten/km elektrisch rijden is minder dan 1/3e vd kosten/km van benzinemotoren... goede motivatie om ook echt zoveel mogelijk op accu te rijden! Op benzine rijdt hij ongeveer 1 op 15/16 (130 op de snelweg). Voor 1700kg is dat best netjes.
Verder heeft deze auto (modeljaar 2012, vorige week (april 2013) opgehaald) allerlei fijne en aangename snufjes: stoelverwarming, climate control, voorverwarming via afstandsbediening, navigatie, bandenspanningsindicator + 12 volt compressor, goed geluid, helemaal omdat de auto verder muisstil is: elektrisch hoor je een hele lichte zoem bij snel optrekken (alsof je een trein hoort optrekken) en natuurlijk bandengeluid en de wind. En de ventilator vd climate control (tja, als de rest stil is beginnen dat soort zaken op te vallen). De benzinemotor hoor je boven de 50km/u ook niet meer boven de wind en het bandengeluid uitkomen. Niet dat die banden zoveel herrie maken, maar de benzinemotor levert precies zoveel stroom als wat je gemiddeld verbruikt, en bij constante snelheden is dat vrij weinig.
Er zijn natuurlijk ook wat mindere kanten: geen reservewiel, geen 5e zitplaats (maakt voor mij niet uit, ik gebruik de 3e en 4e momenteel alleen om iedereen rond te rijden, want IEDEREEN wil een rondje meerijden!), je rijdt te makkelijk te snel (geen referentie naar motor toerental), vrij harde stoelen (zitten op zich prima, maar was erg zachte auto stoelen gewend), climate control op comfort ipv eco kost redelijk wat stroom en dus elektrisch bereik (5 tot 10%). Gelukkig is de stoelverwarming erg zuinig en dat levert ook een heerlijke comfort op.
De eerste week had ik al wel een kleine storing met de afstandsbediening, maar door de auto een keer aan en uit te zetten was dat verholpen. Hopelijk blijft het daar bij!
Mijn conclusie tot nu toe: de meest geweldige auto waar ik tot nu toe ooit in gezeten heb. Ik vind hem vele malen prettiger rijden dan welke benzine auto dan ook. Elektrisch rijden is voor iedereen die graag auto rijdt de toekomst!
- 11.000 km
Update 11.000km
Auto bevalt nog steeds goed. Het rijdt simpelweg heerlijk.
Paar minpuntjes:
- De ramen beslaan erg snel in dit natte vochtige koude weer. Voorverwarmen helpt, maar tijdens het rijden heb je echt de airco nodig.
- Climate control gaat allemaal automatisch, maar hakt wel in het bereik. De elektrische verwarming kost ook erg veel stroom. Als ik die aan heb staan hou ik maar 30-40km bereik over. Zonder de verwarming (dus eerst voorverwarmen aan de paal) dan is het bereik nog steeds 50-60km (mixed 80-120 km/u). Met 20 graden en 80 km/u kom je normaal rond de 80km bereik uit.
- Ik heb wat problemen gehad met de laadpaal, maar daar kon de auto natuurlijk niks aan doen. Dit zijn de kinderziektes in de jonge techniek. Vervelend, maar was te verwachten als pionier op elektrisch rijden.
- Na het voorverwarmen is soms het motorstoringslampje aan waarna de radiozenders gereset zijn. Hij gaat een paar dagen later vanzelf weer uit. Binnenkort dus even naar de dealer.
- Het laadklepje gaat lastig open. De dealer heeft dit al een keer gerepareerd maar nu in het koude weer komt het weer terug. Dit schijnt een bekend kwaaltje te zijn.
Mijn gemiddeld verbruik na 11.000km is 2,7 L/100km. Ik heb 2 weken op benzine moeten rijden ivm een laadpaal probleem, dat hakte er goed in. Daarvoor stond de lifetime op 2.5 L/100km.
Rijdt nog steeds heerlijk
- 60.000 km
Bijna drie jaar na aankoop staat er nu zo'n 60.000km op de teller. Woon werk verkeer is ondertussen toegenomen van 10km enkele reis naar 60km enkele reis, zonder laadmogelijkheid binnen redelijke loopafstand, waardoor ik de helft van de retour rit gewoon weer benzine aan het verstoken ben. Neemt niet weg dat het een prima auto is om deze afstand dagelijks mee af te leggen, maar het elektrische bereik had verder gemogen, of er had hier een laadmogelijkheid moeten zijn. Je zou zeggen dat het met de Europese CO2 deadline steeds dichterbij komt dat deze ontwikkeling wat sneller zou gaan... maar dat valt dus tegen. Ik gok dat ik de laadsnoer om buitenshuis te laden vorig jaar maar 2x heb gebruikt. Naast het gebrek aan oplaadpalen brengen ze tegenwoordig ook een starttarief in rekening, wat bij een grote accu wegvalt tegen goedkope stroom, maar bij 10-12kwh laden een significante kostenpost is. Zeker als ik dan een kwartier moet lopen voor bijna geen financieel voordeel meer dan sla ik dat vaak over.
In de vorige update meldde ik een storing met het motorstoringslampje en de radiozenders die af en toe gereset waren. Dit bleek een defecte laadcontroller te zijn waardoor er een printplaat vervangen moest worden (volledig onder de garantie). Na de vervanging nergens meer last van gehad.
Het genot van het weggedrag, de elektromotor en de rust (geen herrie) went snel. Als we op vakantie een beetje auto huren (middenklasser) dan merk je weer hoeveel je de Volt waardeert. Met zijn erg lage zwaartepunt en flink gewicht ligt hij heerlijk op de weg. Ook het niet geruisloos optrekken van een huurauto is zo'n irritatiepuntje dat je alleen maar merkt als je van elektrisch af komt :)
Al met al heb ik met plezier de 60.000 km gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.