Chevrolet Caprice (1990)

autoreview

Chevrolet Caprice (1990)
Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)Chevrolet Caprice (1990)

Signalement

Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf99.640 km
KM-stand laatst100.594 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kleine intro van een nieuw hoofdstuk

  • 99.899 km

Ik heb eerst wat uit te leggen...een maand of wat geleden blies ik hoog van de toren dat de Mercury na wederom een trouw dienst te hebben bewezen nooit meer weg gaat....

Hoe raar kan het leven lopen...

Deze Caprice kwam toevallig voorbij, en trok mijn aandacht om verschillende redenen....
- afkomstig van 1e eigenaar
- weinig km gelopen
- Origineel Nederlands Kenteken
- Heel aparte kleur
- 1 van de eersten (gebouwd in 1990, maar wel van modeljaar 1991)

Even kijken kan geen kwaad en ik ben de auto gaan bekijken helemaal in Noord Holland en heb proef gereden...er kwam een golf van herkening en nostalgie naar boven drijven, want de Caprice was tenslotte mijn 1e echte Amerikaan met V8, lang....lang geleden.


Naar huis en uitvoerig over nagedacht..wat wil ik nog met de Mercury allemaal doen, en wil ik de Caprice behoeden van export en een origineel Nederlands exemplaar verloren zien gaan? De Caprice is in veel opzichten nog zo strak en onverprutst, dit kom ik niet nog eens tegen in NL. Ik heb voorzichtig de huidige prijzen gecheckt en schrok me rot wat dit model tegenwoordig doet aan aanschafprijs...wow...er is veel van dit spul in het lowrider cicruit terecht gekomen in de USA, of mensen hebben hem omgebouwd tot een nep politie wagen....en er rijd weinig origineel meer rond.

Mijn ratio won het van mijn gevoel ( de emotie voor de Mercury). Mercury was binnen een paar dagen verkocht en ik heb de Caprice gekocht. De Mercury is door 3 vrienden gekocht en die zal volgend jaar een Europese roadtrip gaan maken. De wagen verkocht zichzelf. Ik zal haar echt wel missen, maar het is mooi geweest.

De reis terug naar huis met de Caprice was wel een avontuur, want ik was de straat nog niet uit bij de verkoper, of het acculampje ging al branden...verkoper gebeld, maar die kon ook niets doen...er zat wel een nwe accu in zei hij.

Auto volgtankt en toch maar gaan rijden...ruim anderhalf uur terug naar huis. Na een half uurtje toch maar even de Wegenwxht gebeld om de auto na te lopen en die concludeerde wat ik al vermoedde...dynamo stuk. Ik moet erbij vermelden dat de Caprice sinds 2013 stil had gestaan in een verwarmde garage. De auto is nagekeken en had net een nwe APK gekregen. Maar dit soort slijtage zaken, kunnen gebeuren..bij elke auto eigenlijk wel. De Wegenwachter kon wel zien dat de accu niet minder werd naarmate de auto liep. Dat was wel vreemd.

Op basis van dat gegeven toch maar de reis verder doorgezet. Raampje open, airco uit, radio uit, aanjager uit en op de CC naar huis. Ondanks de samengeknepen billen of ik het ging redden, was de terugreis wel een feest der herkenning. Je kan aan het ontwerp zien, binnen en buiten, dat de Caprice toch weer een hele andere (lees oudere) generatie Amerikaan is dan de Mercury. Mer harder plastic, oldskool dashboard en bekleding maar ook het weggedrag. Ik vind beiden geweldig om mee te maken. En de Caprice bracht mij toch weer wat verder naar het verleden, met die heerlijk zitttende voorstoelen, die motor die weinig pk, maar veel koppel heeft en nog geen ton heeft gedraaid. Cruise control is simpel maar effectief en uit mijn vorige ervaringen heb ik geleerd dat met die 5.0 liter V8 blok, met slechts 171 pk en ik geloof 349 Nm koppel, je makkelijk 1 op 10 of meer kan halen. Een tikke zuiniger dan de Mercury met zijn 4.6 V8 met 214 pk.

En ja hoor, na anderhalf uur rijden in het heerlijke avondzonnetje en met het armpje uit het raam, kwam ik veilig en wel thuis aan.

De dynamo heb ik vervangen en kostte mij in totaal nog geen twintig minuten. Makkelijk te bereiken, los te maken en te vervangen. Dynamo zelf was iets van 240 euro geloof ik. De Caprice verkoper heeft mij nog deels gecompenseerd, wat erg aardig was.

Tsja, als een auto zo lang stilstaat, wil er wel eens een koolborsteltje, of wellicht een pakking of rubbertje stuk gaan. Dat de auto altijd warm heet gestaan, heeft het rubber wel goed gedaan, dat ziet er echt als nieuw uit. Onder de motorkap, maar ook de deurrubbers bijvoorbeeld.
Motorisch is alles nog volop verkrijgbaar en niet duur, dit blok ligt in zoveel amerikanen, al meer dan 50 jaar in eender welke vorm. Qua plaatwerk en kleine dingen is het niet meer zo breed gezaaid, maar met enig speurwerk, nog wel te regelen meestal. Zelfs optisch tuning spul is er nog, mocht je dat willen.

Oh ja, de wagen heeft ook een trekhaak

Ik wil de komende jaren de auto weer terugbrengen naar nieuwstaat, waar ik onder andere de voorbumper en achterbumper laat spuiten, de auto professioneel laat polijsten en misschien de velgen laat perfectioneren. De voorbumper heeft heel lang last gehad van niet weggehaalde insecten, en die zijn er op een gegeven moment in gebrand, zoals dat heet.

Echter, 1 ding ga ik doen wat de originaliteit wel ietsje aan tast..en dat is de huidige OEM radio, wie perfect functioneert, eruit bouwen, netjes opbergen en een aftermarket radio inbouwen. Een single din met CD en USB met wel een klassieke uitstraling. Eentje van Continental met aan beide zijdes een draaiknop. Die worden gebouwd door VDO, dus dat zit wel goed. Zo krijg ik de kans om cd-tjes te draaien uit diezelfde 90's als dat de Caprice is gemaakt.

Ik zal hier weer bijhouden wat er met de auto gebeurt, wat het kost en dingen die mij opvallen.

Het is erg gaaf om de Caprice te mogen bezitten en ik ga er een hoop lol aan beleven.

Nwe aircopomp en nwe banden

  • 100.594 km

Vandaag de auto voor het eerst weer van stal gehaald en weggebracht voor een nwe aircopomp en 4 nwe white wall banden. Alles door mijzelf aangeleverd. De oude pomp was door stilstand overleden en gaan lekken. De banden waren door de verkoper vervangen, maar waren meer bruien whitewalls dan witte. Nu zitten er Vitour Galaxy R1 exemplaren op. Niet duur, maar komen goed uit de nat wegdek test.

Alles bij elkaar 425 euro armer. Maar elke cent waard.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.