Chevrolet Aveo 1.4 16V LS (2009)

autoreview

Chevrolet Aveo
Chevrolet AveoChevrolet AveoChevrolet AveoChevrolet AveoChevrolet AveoChevrolet AveoChevrolet AveoChevrolet AveoChevrolet Aveo

Signalement

UitvoeringAveo 1.4 16V LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf67.560 km
KM-stand laatst67.600 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo 440 naar Chevrolet Aveo: 16 jaar vooruit in

  • 67.600 km

Reden van deze review: op moment van schrijven weinig tot geen reviews van de 1.4 LS editie, voornamelijk 1.2. De 1.2 staat er bekend om weinig kracht te hebben, vandaar dat het mij een meerwaarde leek om de 1.4 versie te reviewen.

Dit verhaal heeft een korte introductie nodig:

Begin 2014 kocht ik mijn Volvo 440. Voor zijn leeftijd een nette auto, geen roest, leren bekleding, airco, elektrische ramen en een kilometerstand van zo'n 123d km NAP gekeurd.

Al met al een prima auto, totdat dit jaar bij de APK keuring bekend werd dat de kosten minstens €500 zouden zijn, zonder 2 nieuwe banden en misschien nog een grote beurt..

Dezelfde avond een vriend opgebeld (Auto verkoper bij Broekhuis) met dit bovenstaande verhaal. Na meerdere auto's vergeleken te hebben in verschillende prijsklassen leek mij deze auto toch financieel gezien het meest verstandig in mijn situatie.

Afijn, nu de ervaringen:

Je moet begrijpen dat ik 16 jaar vooruit ga in de tijd, dus wat voor mij als ' nieuwe technieken' beschouwd worden, kan voor een ander alweer flink achterhaald zijn.

Wat mij betreft vind ik het een leuke auto om te zien, zowel van binnen als van buiten. Ik moest er even aan wennen, aangezien het niet de 'droomauto' was waarvoor ik aan het sparen was.

Vooral de felblauwe kleur maakt hem wel hip en sportief.

Rijgedrag:
Ligt stevig op de weg, zelfs bij hoge snelheden (+140, uiteraard even getest). Je voelt niet dat het een kleine auto is. Auto blijft stevig op de weg, ook met veel wind. Voelt op hoge snelheden niet zenuwachtig aan. Sturen doet-ie ook goed, stevig en genoeg feedback.

Prestaties:
Je merkt dat de auto toeren nodig heeft om kracht op te bouwen, pas vanaf 2700 tot 3000 toeren trekt hij echt lekker weg. Even wennen om eerst vaart te maken om pas te schakelen als je op de gewenste snelheid zit.

Voorbeeld: als je 100 in z'n 5 rijdt, merk je dat er bijna geen kracht over is. Pas als je 120 rijdt heeft hij weer genoeg kracht. Verrassend genoeg trekt hij van 120 naar z'n 140/150 wel lekker door. Tip: Iets langer in z'n 4 houden tot de 120, dan pas overschakelen om het toerental te verlagen.

Comfort:
Geinig, maar tot nu toe vind ik mijn oude Volvo 440 uit 1993 comfortabeler dan de Aveo. Dit komt omdat ik in de Volvo de stoelen helemaal af kon stellen naar mijn wensen. Ik ben zelf vrij lang, als ik de stoel ver genoeg naar achteren zet voor mijn benen, dan krijg ik last van mijn armen aangezien het stuur voor mijn gevoel weer te ver weg zat. Misschien is het simpelweg een kwestie van even de tijd nemen voor een betere afstelling.

De stoelen zijn overigens wel lekker stevig.

(Overig) Interieur:
Fijne radio voor de prijsklasse, bass, treble en mid goed in te stellen (pluspunten!) Ook is er een aux aansluiting aanwezig (nog een pluspunt!). Fijn, aangezien mijn Volvo zelfs iPhone aansluiting had (eigen ingebouwde radio natuurlijk).

De kwaliteit van de materialen vind ik verrassend goed! Ik had veel minder verwacht van deze auto. De chrome details zien er leuk uit en maken de auto wat chiquer. Ook is er gebruik gemaakt van zacht materiaal op het dashboard i.p.v. keihard plastic wat je soms ziet.

Ruimte:
Voor: prima
Achter: ook nog prima te doen voor iemand van 1,90m. Ik voel wel m'n haar tegen het dak aan komen.
Kofferbak: Zojuist een opblaasbare jacuzzi met alle elementen en onderdelen vervoerd! Uiteraard wel de bank plat. Verder valt me de ruimte niet tegen.

Overall:
Broekhuis Harderwijk heeft de auto keurig afgeleverd: helemaal gepolijst, gepoetst, nieuwe APK (geldig voor 2 jaar), 6 maanden garantie, nieuwe banden en een volle tank. Netjes geregeld!

Voor nu: ga ik er maar eens een poosje in rijden, mocht ik iets interessants te melden hebben dan schrijf ik dat erbij.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens