Chevrolet Aveo 1.3D LT (2012)

autoreview

Chevrolet Aveo 1.3D LT (2012)

Signalement

UitvoeringAveo 1.3D LT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst84.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste turbodiesel

  • 2.020 km

Aanschaf:
Na 27000KM binnen een jaar, zeer tevreden met mijn vorig auto(Spark BiFueL), en probleemloos te hebben gereden, kreeg ik een goede inruilprijs met een hele mooie (actie)korting op de Aveo LT 1.3D. De Chevrolet actie betrof: zonder BPM, BTW en houdersschapsbelastingvrij tot 01-01-2014. Omdat het kenteken voor 01-07-2012 aangevraagd was, viel hij onder de "OUDE" belastingnorm.
Ik moet zeggen, wat een verschil met de Spark. Ik weet dat dat appels met peren te vergelijken is, maar de Spark reed zeker ook niet verkeerd, alleen het vermogenstekort onder de 3000RPM. Ik heb ook wel een chiptuning overwogen, toch maar van dat idee afgestapt.

Levering:
08-08-2012 kon ik de Aveo ophalen bij de dealer. Na een duidelijke en uitgebreide uitleg, zelfs mijn telefoon werd via bluetooth door de verkoper geactiveerd, rustig en onwennig naar huis. Na de eerste kilometers met verbazing en verwondering te hebben gereden, is het nu tijd om een review te plaatsen.

Leren:
Genoeg opties om de komende tijd te leren omgaan, o.a. CruiseControl/TractionControl/ESP/Speedlimmiter/StartStopsysteem/HellingStart Assistentie/geintegreerde bluetooth. Via het radiomenu, zijn er plenty mogelijkheden om de comfortinstellingen naar je persoonlijke wens in te stellen. Zoals de tijdsduur van de follow me homeverlichting bij uitstappen in het donker. Het openen/afsluiten van de deuren kan met diverse opties ingesteld worden, alleen bestuurdersdeur openen met de afstandsbediening, met of zonder feedback door verlichting en/of claxon. Of alle portieren tegelijk. Automatisch afsluiten na instappen na 30 seconden. Het superafsluiten was voor mij ook een nieuwtje. Als je bij het afsluiten, met de afstandsbediening, binnen 5 sec. nogmaals op afsluiten drukt, dan gaat er geen enkele deur of de achterklep open, ook niet na de forceren van een ruit als men de deur van binnenuit wil openen met de diverse interieur knoppen. Minder toegangkelijk voor het dievengilde, maar minder schade, daar heb ik wel mijn bedenking over.

Rijimpressie:
Met de regen en harde wind van de laatste dagen gereden, geen onverwachte of onstabiele bewegingen van Aveo ondervonden. Ik denk dat de banden, 195/15/65 hier debet aan zijn.
Het turbogat is wel iets aanwezig, maar vanaf 1750 RPM komt het vermogen en 190 NM trekkracht vrij. Op de snelweg bij 110/115 is de motor zeer rustig met net 2000 RPM.
Op een afrit liet ik de Aveo, de eerste keer in zijn 5e versnelling op de motor afremmen, maar hij tippelde rustig door bij de 1000 RPM/70KM/U dus wilt U meer op de motor afremmen, even terugschakelen. Dit geeft wel aan dat de motor bij zeer lage toerentallen zeer rustig/krachtig en niet schokkerig is.

Comfort:
Voor mij is het comfort van een goed niveau met fijne stoelen en goed verstelbaar, het stuur kan ook in diepte en hoogte, naar wens ingesteld worden. De rugleuningen van de achterbank kunnen in 40/60 delen neergeklapt worden zonder de zitting te verwijderen. Met de verstelbare bodem van de kofferruimte in de hoogste stand, verkrijg je een vlakke laadvloer!

Navigatie:
Ik heb een navigatiesysteem via mijn iPod. De TomTom/iPodhouder past precies in het vakje rechts naast de radio. De twee uitgaande kabeltjes, aux en usb, kunnen prima door een speciale uitkeping in het klepje van de ruimte voor een MP3/smartphone/iPod ingevoerd worden. Je ziet dan ongeveer maar 15CM kabel!

Conclusies:
Waar over nagedacht is, dat je het StartStopsysteen handmatig uit kan schakelen, handig als je de turbo lekker heb laten werken, lees, heet is, als daarna abrupt de motor stopt (ECO stand) is dit niet zo goed voor de turbo i.v.m. het LASSEN van de turbolagers! Met een turbo is het altijd wel even rustig/stationair uitrijden voordat je de motor uitzet.
De eerste 2000 km. met veel afwisselend snelheden en toeren gereden, soms wel even wat toeren maken max 4000 maar ook veel de CruiseControl gebruikt. Ik lees in diverse reviews dat er met rustig rijden, volgens mij niet sneller dan 80KM/U, 1:24 gehaald wordt. Tot nu toe kom ik op 1:20,5 uit, max 110/115 op de snelweg en mezelf netjes, d.m.v. de CruiseControl, aan de voorgeschreven snelheid houden.

Update

  • 20.425 km

Na mijn eerste review is het tijd om weer wat ervaringen te delen.
De winterperiode met een set stalen velgen, met Kleber Krisalp HP2 195/65/R15, gereden. Het rijgedrag is wat weker maar niet storend, het brandstofverbruik is nagenoeg gelijk aan dat van de zomerbanden, Goodyear Excellence 195/65/R15 91H. Natuurlijk op de winterset een paar nette wieldoppen gemonteerd. Bij KM stand 10.000, een set mistlampen laten monteren, daarbij moest ook de lichtschakelaar in het dashboard vervangen worden...maar dat behoord bij de set!

Net voordat de eerste onderhoudsbeurt gedaan moest worden....storingmelding in de tellerunit...water in het dieselbrandstoffilter. Het instuctieboekje beschrijft, niet verder rijden en indien men technisch bekwaam bent, kan men het zelf uitvoeren, anders zo snel mogelijk een bevoegde servicedienst/dealer het filter laten aftappen. Zelf gedaan dus...helaas na een tiental KM's begon het waarschuwingslampje weer te branden. Mijn dealer gebeld, kon direct komen en er op wachten. De monteur heeft, dezelfde procedure als ik al had gedaan, uitgevoerd...helaas weer dezelfde storing...bleek dat de elektrische verbinding met het filterhuis gecorodeerd was. Via Chevrolet Nederland moest een nieuw filterhuis en kabelboompje besteld worden. Afspraak gemaakt, binnen 1 week, en metteen de de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Natuurlijk is de reparatie onder volledige garantie uitgevoerd. Het bleek dat er water tussen de omwikkeling, in de kabelboom kon komen via en aansluiting met een afschermkapje, die zich in de wielkast bevindt waar ook de tankaansluiting zit. De monteur heeft ook de kabelboomwikkeling bij de uiteinden afgekit...weg probleempje. Moet hierbij vermelden....zeer goede service...en de uitleg naar mij...pluim!

Wat een heerlijke auto...zo relaxed en het verbruik is nu gemiddeld, over de gehele afstand 1:22,3 ,met een gemiddelde rijstijl en 25% stad/50% regionale wegen/25% snelweg, waarbij ik de toegestane snelheden aanhou. Het accelereren doe ik wel bescheiden!

Geen enkel olieverbruik en ander lekages ondervonden. Gisteren naar Osnabrück geweest...en even de maximum snelheid uit kunnen testen...185 KM/U op de teller...op de navigatie...179 KM/U. Moet er wel bij vermelden dat het wegdek (beton met dwarsribbels) niet,je van dat is, daardoor een wat nerveus stuurgedrag. Vanaf 120KM/U naar de topsnelheid, gaat vlot en in een vloeiende lijn. Heb ongeveer 20 KM tussen de 150 en de topsnelheid gereden. Natuurlijk zie je het verbruik dan aanzienlijk stijgen...van 4.2L/100KM naar 4.9L/100KM.

Het start/stopsyteem werkt prima...even de verkeerstroom inschatten...bewust gebruik.
Het regenereren van het roetfilter heb ik in de praktijk nog niet waargenomen, ondanks ik verschillende merk en merkloze diesel tank.

Nu is het nog afwachten wat precies de motorrijtuigbelasting per 01-01-2014 gaat doen....maar voorlopig zeer voordelig kunnen rijden (prive).

Oostenrijk rit

  • 26.300 km

Inmiddels een zeer prettig reisje naar Oostenrijk gemaakt.
Op de Duitse autobahn bijna konstant 130/140 KM/U gereden, met momenten van boven de 150KM/U om een zwikkie 120 KM/U rijders in te halen.....wel op de driebaansstukken, dus even aanpassen en even uitkijken voor de echt snelle jongens/meisjes!!!
Nabij Nürnberg getankt, terwijl er nog 5 van de 12 blokjes op de niveaumeter zichtbaar waren. Ik kwam, aan de pomp gemeten met, 1: 21.5 L/KM.
Bij Küfstein, binnendoor...aan te raden met mooie klimmetjes en bochtenwerk....via Kitzbühel over de Pass Thurn Strasse naar Mittersill.
Van Mittersill uit, erg mooie klimritten gereden o.a. Kaprun/Enzingerboden/Gerlospass en natuurlijk de Grossglockner Hochalpstrasse.
Geen krimp met het dieseltje en totaal geen olieverbruik waargenomen. De turbo lekker laten werken met de ecostand uitgeschakeld, genoeg koeling op de minder steile stukken en stopplaatsen onderweg.
De terugweg op de Duitse autobahn 110/120 KM/U gereden....bij de tankbeurt in midden Duitsland...1:22,2 L/KM....wel de Oostenrijkritten meegerekend!

Nog wel een fenomeen waargenomen bij eerdere tankbeurten, waar ik geen verklaring voor heb. Bij de diverse tankbeurten met merkloze diesel, ging het eerste niveaublokje na ongeveer 40 KM uit. Tussendoor heb ik bewust 3 maal E..o getankt. Wat schetst mijn verbazing, het eerste blokje na 90/100 KM uit bij alle 3 de keren. Ik tank altijd af, tot het niveau van het klepje in de vulopening...even geduld tot het schuim weggezakt is! Het gemiddelde gebruik is dan ook ongeveer 1KM op 1 liter zuiniger en kom dan op 1:23,4 L/KM. E..o is gemiddeld 2 cent duurder maar het zeker waard! Voor de goede orde...ik ben niet aan het lobby-en en heb geen belangen in/bij E..o!!!
Misschien heeft het iets met het soortelijk gewicht te maken. Ik wil binnenkort wat vragen opwerpen bij E..o en ben benieuwd of ze daar misschien een verklaring voor hebben.

Poosje geleden....maar nog steeds zeer tevreden!

  • 49.750 km

Na mijn laatste review, weer de nodige KM's met plezier gereden.
In juni heb ik mijn vrienden in Letland bezocht. Een mooie rit van 4500 KM, visa versa. Op heenweg op de Duitse Auto-Bahn en Poolse A2(tolweg tot Warschau), tussen de 105/115 KM/U gereden.In Polen, tussen Frankfurth a/d Oder en Poznan, voor het eerst getankt na 850KM (1 op 24.7) aan de pomp gemeten! In Warschau m'n overnachting gemaakt na 1175 KM. De overige 1250KM's (Warschau/Madona Letland)zijn grotendeels 2-baanswegen! Tussen de Russische en Wit-Russische trucks, met 80KM/U en gewaagde inhaalmanoeuvres, waar het tegemoetkomende en het te passerende verkeer uitwijkt, om er tussendoor te kunnen!!! 8 Jaar geleden heb ik voor het eerst deze ervaring, toen nog met mijn camper, mogen meemaken. In die tijd waren de wegen echt veel slechter met langssporen van soms wel 15cm diep, en leek het soms wel of je op een boot zat, en over een golf de zijwaartse beweging maakt om, in dit geval, van rijbaan te veranderen! Nu ik elk jaar deze ervaring meemaak, wordt dit een soort gewoonte. In Litouwen zijn de doorgaande wegen inmiddels ook prima m.b.v. de Europese subsidies voor de infrastructuur. Bij mijn vrienden in Letland aangekomen, stond op de AVG van de boordcomputer een gebruik van 3.9 L/100KM is werkelijk 4.1 L/100KM. Het tanken in Polen/Litouwen en Letland is prima geregeld en dieselolie van goede kwaliteit, mits je bij de grote pompstations tankt.

Op de terugreis heb ik in Polen over de tolweg (140 KM/U) en de Duitse Auto-Bahn tussen de, waar mogelijk, 140/165 KM/U gereden. Bij thuiskomst het verbruik.... 6.25 L/100KM !!! Wat me echt ontzettend meeviel.

Inmiddels in augustus een grote beurt (45.000) laten uitvoeren. Na 2 jaar of 60.000KM diverse filters en vloeistoffen vernieuwen, was de beurt wel wat prijziger dan de 2 voorgaande beurten van € 132,- nu € 323,-. Maar ja, met de mobiliteits-garantie inbegrepen vind ik dit ook nog wel een redelijk bedrag. De volgende 2 beurten zijn weer +/- € 132,-.

Deze week wel even bij de garage langs geweest. i.v.m. een tok-geluid onder de Aveo. Als je een links-rechts stuurbeweging maakte was het beste hoorbaar....nee geen kip-geluid, wat ze als grap bij de dealer maakte! Dezelfde dag kon ik terecht en heeft een monteur een proefritje van wel 50 meter gemaakt, toen wist hij het al...stabilisatorstang aan de voorzijde. Meteen op de brug, bleek de monteur het bij het juiste eind te hebben. Onder het voortrein loopt een stalen stabilisator/torsiestang en aan de uiteinden zit, links en rechts, een kunststof gedeelte die naar de schokbrekerpoot loopt. Op het rechter kuststof gedeelte zat de speling wat het tokkende geluid veroorzaakte.
Dit onderdeel was op voorraad...komt dus wel vaker voor, volgens de monteur. Na 15 minuten was het onderdeel vervangen! Na een handdruk van de monteur en onder garantie van Chevrolet, kon ik weer huiswaarts.

Op naar nog veel meer plezierige Km's!

Geen bericht .... goed bericht

  • 84.000 km

Na een poos geen review meer geplaatst te hebben, hierbij dan een update.
Dit wil ik ten eerste kwijt .... nog zeer veel rijplezier van de Aveo, wat een fijne auto voor mij! Sinds 3 weken heb ik wel een DiGi-Chip door een erkend bedrijf in Huizen laten uitvoeren. Niet omdat ik het vermogen te lauw vond maar omdat in de maand mei deze tuning € 100,- voordeliger was. Het is een externe chip die tussen de bestaande stekkers op de inspuitrail geplaatst wordt. Ten alle tijden kan ik deze zelf verwijderen ...bijvoorbeeld bij verkoop of een reset bij de dealer. Binnen 15 min. was het klusje geklaard en ik kreeg van de monteur een duidelijke uitleg tijdens de montage. Na een proefrit en verbazing alom, tevreden naar huis. Nu is de volle toegenomen vermogen goed merkbaar. De monteur vertelde me dat na ongeveer 300KM de Chip zich heeft aangepast aan het motormanagement. 26PK meer en met de rijstijl die ik gewoon ben, +/- 0,2 liter zuiniger!! De eerste week wel wat meer gebruik om wat sprintjes te testen en vooral bij inhaalacties in de vierde versnelling lekker door te trekken. Tevens valt het me op dat de brandstof toevoer beter afgesloten wordt, bij let gas terugnemen. Voorheen remde hij minder af .... denk dat het met eco management af fabriek te maken heeft.

Verder de normale beurten uit laten voeren. Een dingetje ben ik wel tegengekomen, de kentekenverlichting gaf regelmatig een storingsmelding op het dashboarddisplay ( code 24) bij de dealer geïnformeerd...moest de kabelboom in de achterklep vervangen worden € 45,- + garagetarief 1 uur. Na de aanraden van de monteur, zelf binnen 30 min. een nieuw vorkje waar het lampje in klemt, vervangen ... storing verholpen. Over 6000KM weer een beurtje en APK.
Op naar nog veel meer tevreden KMs.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.