Chevrolet Aveo 1.2 16V LS (2010)

autoreview

Chevrolet Aveo 1.2 16V LS (2010)

Signalement

UitvoeringAveo 1.2 16V LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf11.663 km
KM-stand laatst16.933 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een wereldauto maar in elk land iets anders

  • 12.218 km

Voor ik hem wou kopen had ik eerst eens gezocht naar de echte gegevens van deze auto. Helaas wordt hij in elk land anders geleverd dus voor de Belgen:

Model Chevrolet Aveo LS 1.2
LS is vermeld op de koffer

Motor: 16 klepper Euro 4, zelfde type als nieuwe motor maar dan is hij opeens Euro 5

Stripped down: Eenerzijds is dit nog wel ergens een Deawoo Kalos maar het zouden evengoed de bouwplannen van een vroeger model Opel Corsa kunnen zijn. Ik zal hieronder wel de gelijkenissen aanduiden.

Remmen: geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan.
Remmen kan in 4 fases:
- Remmen op de motor
- Basis remmen (dit is eerder verzwakt door de volgende lijnen)
- Brake assist (werkt zeer goed)
- ABS (heeft op dag 3 al de auto gered)
Kortom, als je nog denkt om met een oude corsa te rijden, gaat het enkel mis als je sportief remt, dus op het normale remregime van de schijven. Je moet of remmen zoals oude mensen, of remmen,remmen,remmen. Beide werken perfect.

Ophanging is goed, hard genoeg net als de zetels. Nog geen Duitser maar veel beter dan Fransman of Italiaan

Wielen/banden: Continental 185/55R15 op standaard velgen. Wel de lelijkste wieldoppen ooit, lelijker dan de goedkoopste Citroen C1 doppen. Ik heb ze dus maar vervangen door die van een Volvo en het logo overspoten. Wie plakt er nu PVC kleurige doppen op een nieuwe auto waardoor er zelfs roestplekken op de velgen komen? Foei

Dashboard: lijkt zo op de oude Corsa. Wel 4 klokjes waaronder motortemperatuur. Zelfs onze Zafira heeft dat niet dus bravo Chevrolet.

De zijspiegels zijn enorm groot. Best handig in een trage wagen om achter je te kunnen kijken.

Airco: werkt waarschijnlijk al niet meer (garantie) of anders toch ondermaats. Update volgt.

Uitrusting: Even kleine opbergvakjes als de Corsa, inclusief handschoenkastje en koffer.
Ik had bij een 13 jaar jongere wagen gehoopt op meer kofferruimte voor de kinderen hun boekentassen maar helaas. Wel asbak voor de lollystokjes en snoeppapiertjes én sigarettenaansteker voor de GPS. Plastiekerig gevoel van de Citroen BX 1982 wordt mooi vermeden door de finish van de panelen. Kans op breuk ventilatieroosters is ook kleiner en beter te verdoezelen.

In de koffer: thuiskomertje met volledig werkset. Ik heb zelf de bandenspray, verlengde moersleutel en tang bijgevoegd als dubbele zekerheid (riem + bretellen).
Na verschillende slechte ervaringen van vroeger heb je dat allemaal liggen (jumpstarter/compressor ook mee)

Positie: chauffeurzetel in de hoogte verstelbaar inclusief stuur. Echt plaats voor 5 personen. Verzekering wou 6 maar papieren zeggen 5, dus is 5.

62kW bij 6000tr/min. Max 170km (dit lees ik af van de papieren)

Andere mogelijke bandencombinatie: 185/60R14 82H

Aanbevolen toerental: tussen 2000 en 3000 tr/min

Rijgedrag: Zeer goed. Alhoewel deze wagen ongeveer dubbel de pk's zou moeten hebben dan mijn oude Corsa, zou ik op de 400m sprint moeten inboeten. Naast het gewicht zou het motormanagement rond 2800tr/min de Aveo parten spelen en natuurlijk het idee van 'No Fear' in een zeer oude wagen. Toch bewees de Aveo wel al dat hij zeer veilig is en dat je het gevaar goed ziet afkomen. De dode hoeken zijn beperkt.

Het is wel mijn eerste rode wagen en daar schrik ik wel van de onderbewuste reaktie van andere rijders. Werd al frontaal aangevallen door een blauwe C3 en zijdelings door een nog blauwere Audi SUV.

Verbruik: Alle merken liegen en ik was tevreden met een verbruik van 7 op 100km of 1 op 14.3. Diesel was out of the question (te korte afstanden)

Prijs: Niet enkel voor gebrek aan kwaliteit en uitrusting het ik geen Citroen meer gekocht. Deze wagen is geen Deawoo meer.

Conclusie: We zien wel hoe het verder loopt maar qua uitrusting, looks en gevoel toch een zeer degelijke wagen.

Update

  • 12.340 km

De airco heb ik uitgetest en er zit blijkbaar geen gas meer op.

Testmethode: Deze test moet je al rijdend maar handenvrij uitvoeren.

Neem een gewone digitale kamerthermometer en leg de meetprobe in de inblaasrooster. Zet nu enkel deze roosters aan, volledig op koud en de aanjager op stand 2 of 3. Kijk eerst met airco uit en vergelijk met de buitenlucht (kan je aflezen op het dashboard).

Zet nu de manuele airco aan en wacht 30 seconden.

Het wordt kouder: airco werkt
Geen verschil: compressor werkt niet
Het wordt warmer: er zit geen gas meer op.


Heb het alarm nu ook gevonden. Ik was er niet zeker van of er een was want er zit nergens een lampje.
Ga in de wagen zitten en sluit met de afstandsbediening de portieren. Open daarna de portieren met de manuele knopjes en doe de deur open. Alarm gevonden.

Verder ook nog te vermelden: achterruitverwarming en achterruitenwisser (dit voor de volledigheid van de vorige mail)

Er zit gelukkig wel geen volledige boordcomputer in noch een verklikkerlampje voor het opschakelen.

Niet meer nieuw

  • 16.933 km

De zenuwachtigheid om met een nieuwe wagen te rijden is weg. Er zijn al wat vegen op de plastic maar met een goede wasbeurt zou hij terug in de nieuwstaat raken. De wieldeksels maken hem wel uniek maar eigenlijk ziet hij er doodnormaal uit. Rijden, manoeuvreren, inhalen, schakelen: alles zit goed en werkt gewoon verder. Telkens als ik met de Zafira op weg moet, heb ik last met het harde stroeve schakelen en de weerstand van de pedalen. Enig vreemd fenomeen, bij het bochtenwerk krijg je soms het gevoel alsof hij uitbreekt, alhoewel dit zeker niet het geval is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.