Cadillac Seville STS (1995) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Seville STS |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
Valse start
- 206.000 km
Keuze:
Na mijn tot dusver prettigste auto (een BMW e38 728i) en daarna een Mitsubishi 3000GT te hebben gehad, kwam het verlangen naar een grote sedan met voldoende vermogen. Het aanbod limousines uit de jaren '90 tot €5000,- is natuurlijk ongekend groot, maar in die prijsklasse blijft het wel opletten geblazen wat onderhoud en technische staat betreft. Ik zocht naar wederom een e38, maar dan met V8 (735 of 740), een Jaguar XJ6 4.0 of een Cadillac Seville 4.6.
Aanschaf:
Uiteindelijk viel de keuze op een Cadillac Seville 4.6 Northstar uit '95 met volledige onderhoudshistorie. Op deze auto kon ik ook nog voor een mooi bedrag een, jawel, Fiat Seicento waarmee ik nog in mijn maag zat inruilen! Bij aanschaf afgesproken dat de auto afgeleverd werd met grote beurt, nieuwe banden, nieuwe remleidingen, gevulde airco, nieuwe originele GM radio en een nieuw voorraam (vanwege barst). Geen vuiltje aan de lucht verder zou je zeggen...
Het koopcontract was in begin augustus ondertekend, maar de auto kon uiteindelijk pas in oktober afgeleverd worden. Dit had te maken met de ongelofelijk lange levertijd van een nieuw voorraam. In oktober heb ik de auto uiteindelijk opgehaald.
Valse start 1
In de eerste week na aflevering viel direct op dat 1 van de looprollen van de multiriem niet mooi meer liep. Na enig onderzoek werd duidelijk dat dit de looprol van de aircopomp bleek te zijn. Eerst de magneetkoppeling eraf gehaald waarvoor ik speciaal gereedschap heb moeten bestellen uit Amerika. Na demontage van de koppeling werd al snel duidelijk dat de aircopomp zelf ook lekte. Vervanging van deze pomp bij de dealer zou €1400,- gaan kosten. De keuze was dus snel gemaakt om de klus zelf te klaren. Na geduldig zoeken heb ik hiervoor een nieuwe aircopomp voor een redelijke prijs in Amerika gevonden. Een flinke klus waarvoor je de vingers van een kleuter dient te hebben, maar na enig 'geklooi' toch gelukt.
Valse start 2
Uiteindelijk zijn we weer 1,5 maand verder en kan de Caddy eindelijk rijden! Althans... tijdens de 2e flinke rit gaat het engine control lampje soms branden en slaat de automaat regelmatig over. Even het contact uit om de boel te resetten resulteert in het feit dat de accu volledig plat is. Na de V8 uiteindelijk met een vrachtwagen starter (een normale autostarter bleek te zwak) weer aan de praat gekregen te hebben heb ik er direct een nieuwe accu in gezet. Dit mocht echter niet baten en na wat meetwerk bleek uiteindelijk de spanningsregelaar kapot. De spanningsregelaar zit bij deze auto in de dynamo (alternator), er zat dus niets anders op dan deze te vervangen. Deze klus is nog groter en lastiger dan het vervangen van de AC-pomp. De dynamo zit op een onmogelijke plek waardoor eerst de volledige koeling eruit gehaald dient te worden. Gelukkig had ik de mogelijkheid dit wederom in eigen beheer te doen dus direct weer onderdelen uit Amerika besteld (dit scheelt in kosten énorm ten opzichte van originele onderdelen uit Nederland). Na een aantal weken de onderdelen op de mat en de klus geklaard (bij elkaar 5 avonden mee bezig geweest).
Omdat ik de koeling toch gedemonteerd had heb ik meteen het koelsysteem gespoeld en gereinigd aangezien de Norhtstar motoren nogal gevoelig zijn op dit punt. Na het spoelen kwam er een lek in de radiator aan het licht, dus ook maar weer een nieuwe radiator uit de US besteld (weer 2 weken verder) en de boel uiteindelijk in elkaar gesleuteld.
Eindelijk rijden!
6 maanden na aanschaf kon ik dan eindelijk rustig toeren zonder gebreken of rare geluiden. Het vertrouwen in de auto moet na al die ellende wel weer groeien, maar wat rijdt zo'n Cadillac geweldig! De stoelen zitten als een luie stoel voor de televisie, maar geven toch voldoende steun en zijn zeer veelzijdig instelbaar (ook de hoogte en lendensteun zijn elektrisch verstelbaar). Het interieur is typisch Amerikaans en straalt ruimte en luxe uit. Heel veel leer omringt door mooie houten sierlijsten (over smaak valt niet te twisten).
De automaat schakelt soepel en vrij direct, ik heb nooit het gevoel dat de automaat niet doet wat ik wil. Tijdens het rijden is de auto super stil, en je voelt dat je met een auto van dik 1800 kilo onderweg bent, wat een solide gevoel geeft. Het veercomfort is uitmuntend; verkeersheuvels zijn geen kwelling en toch is de Seville de bochten behoorlijk strak door te sturen. De dik 300pk en 400Nm koppel zijn ten alle tijden voorhanden omdat de V8 al bij lage toeren het maximale vermogen weet op te brengen. Bij het stoplicht geef je ieder GTi-tje het nakijken, en zelfs als je bij 130km/h het gas intrapt spurt de auto weer rap richting de 200. Het is heerlijk om dit vermogen als back-up te hebben, maar de Cadillac leent zich toch voornamelijk om rustig te cruisen. Wie een stressvolle baan heeft raad ik aan om met deze auto naar huis te rijden; je komt als herboren weer thuis!
De ergonomie van het interieur is een van de zwakke punten. Sommige schakelaars zitten op de meest onmogelijke plekken. De klimaatcontrole zit geplaatst achter het stuur naast het tellerhuis en is lastig instelbaar. Schakelaars voor cruisecontrol, richtingaanwijzers, grootlicht, ruitenwissers en ruitensproeiers zitten allemaal op één stengel naast het stuur! De elektrische kofferklep is alleen te openen met een schakelaar in het dashboardkastje. De alarmverlichtingsschakelaar zit onzichtbaar achter het stuur bij het contactslot, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik denk dat dit ook één van de punten is waarom het Cadillac niet gelukt is de Seville met de 7-serie en S-klasse te concurreren. Mij storen deze minpunten niet zo zeer en vind het juist wel leuk dat alles anders dan doorsnee is.
Kosten:
Ik heb deze auto puur als liefhebbers auto voor 'erbij' en heb hem dan ook als klassieker verzekerd. De wegenbelasting hakt er helaas wel aardig in, daar betaal je zo'n €1000,- per jaar voor. Wat onderhoud betreft hangt het er volledig vanaf hoe handig je zelf bent. Wanneer je 2 linkerhanden hebt raad ik het niet aan om een Seville te kopen. De techniek zit nogal complex in elkaar, en er is weinig waar je makkelijk bij kunt. Als ik voor de gebreken welke ik tegen gekomen ben naar de garage had moeten gaan was ik al minstens €2500,- armer geweest. Maar als je de moeite neemt onderdelen in Amerika te zoeken en deze zelf kunt vervangen ben je spekkoper en met een paar honderd euro klaar.
Het verbruik valt op de grote weg erg mee, het is prima mogelijk om 1:10 te halen. Op kortere stukken en in de stad is 1:5 echter geen uitzondering, maar met een tank van 85 liter heb je evengoed een behoorlijk bereik.
Kortom: een fantastisch rijdende relaxte auto met meer dan voldoende vermogen, minder geschikt voor gebruik als eerste auto.
Mocht je op zoek zijn naar een Seville of Eldorado met een 4.6 Northstar, let dan op de volgende punten:
- Hoe is de staat van het koelsysteem (geen gele sludge, dit duidt op matig onderhoud en onvoldoende koeling van de motor)
- Zijn de dynamo, aircopomp en waterpomp in goede staat (dit zijn dé zwakke punten, welke ook flink geld gaan kosten wanneer je ze laat vervangen bij de garage)
- Is de pakking van de cilinderkop 100% dicht, wanneer dit niet het geval is is revisie geen optie; er zal een nieuw (ruil)blok in moeten. De cilinderkoppen van de Northstar series sneuvelen regelmatig door onvoldoende koeling.
- Roestgevoeligheid bij de wielkasten en onderaan het achterraam.
- Vocht in de achterlichten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.