C 160 Business Solution AMG (2019)

autoreview

Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)
Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz C 160 Business Solution AMG (2019)

Signalement

UitvoeringC 160 Business Solution AMG
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst39.685 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding, keus, koop en eerste kilometers

  • 15 km

Van deze auto is nog geen review op autoweek, in ieder geval niet van modeljaar 2019 en met deze motor, daarin ben ik de eerste. Geleverd op 26 augustus door van Mossel Mercedes te Rotterdam (autostrada). (Tot één jaar geleden ROGAM ). Prettig bedrijf, ook als je voor onderhoud komt. Klantvriendelijk.
Daar komt ook onze vorige vandaan. Zie deze review :

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mercedes-benz-cla-180-business-solution-amg-2017/

Een nieuwe Mercedes, onze tweede dus inmiddels.Als kind had ik al de droom om ooit een Mercedes te bezitten.
En niks in de lease via het werk of private-lease, zelf voor gewerkt, gespaard en betaald.

De CLA beviel meer dan prima, Mercedes waardig, al denken anderen daar anders over, want:
“Een echte Mercedes begint pas bij de C-klasse”, en “Een Mercedes met een Renault motor, dan is het geen echte Mercedes”.
Beide argumenten streep ik weg, want de CLA is echt wel een Mercedes, zeer comfortabel, stil en een mooi model, zeker in de AMG line en style, maar dat is persoonlijk. Daarnaast is de motor weliswaar van Renault, daar is echt helemaal niks mis mee. Goede trekkracht, meer dan snel, relatief zuinig (1 op 14.5).

Waarom dan (zo snel) een andere ?
Ze zeggen dat de eerste Mercedes aanschaf de duurste is, want goede inruilwaarde. In mijn ervaring is dat deels waar, al moet er voor een nieuwe, ongeacht het merk altijd een schep geld bij. Maar je leeft maar één keer en erfgenamen sparen we niet voor.
In 21 maanden bijna 50.000 gereden, en toen ging het toch weer kriebelen. Een nieuwe CLA ? Het nieuwe model is zeker mooi, maar ook flink aan de prijs. Weliswaar een nieuw model, maar je rijdt toch gevoelsmatig in een beetje dezelfde auto.
Een A-klasse nooit overwogen, ondanks nieuwe model, want voor ons met een grote hond gewoon te klein. Ook de nieuwe CLA is kleiner.....de kofferbak in ieder geval, en daar moet toch echt alles in met de hond op de achterbank. Een B-klasse kopen we wel als we senior zijn.

En zo kwam ik al surfend op de C-klasse uit, waar ik voor aanschaf van de CLA ook al een oogje op had, maar toentertijd te duur voor ons. Nu echter met inruil wel haalbaar. Tevens ook een nieuw (facelift) model en volgens Mercedes op 6500 punten aan gepakt.
En zo kwam ik uit bij een C-klasse in Business Solution AMG line.

Door de Business Solution met verschillende pakketten rij je dan een zeer complete auto. Sowieso veel meer opties en mogelijkheden dan de CLA.
En zo streepte ik gelijk twee argumenten weg voor de criticasters. (Al heb ik daar lak aan). Het is een C-klasse, dus een “echte Mercedes” en een Mercedes motor. Ja, ik durf het aan om de 1.6 motor met 129 pk te kiezen. Onder gemotoriseerd ? De CLA had 122 pk en deze is niet veel zwaarder. (Plus 50 kilo) Daarnaast: waar kan je nog flink doorknallen ? Alleen in Duitsland (en dat word ook steeds minder)en 160 is een mooie kruissnelheid daar. In Nederland gewoon de snelheden rijden die zijn toegestaan.
Ook bekend is dat de pk opgave altijd bij Mercedes aan de lage kant is, blijkt bij rollenbank testen. Ook de proefrit beviel.
Bij van Mossel stonden er drie op voorraad, met deze motor en in de kleur die ik wilde. ( ze hebben een voorraad terrein in Born hoorde ik).
De eerste ,(met zicht, lichtpakket, spiegelpakket, amg pakket en nog wat opties), de tweede was met Panoramadak en de laatste met Nightpakket (donkere achterramen en zwarte randen ipv chroom). De laatste twee konden mij niet bekoren, de eerste dus wel.
Ook in een andere kleur dan de CLA. Standaard is wit en zwart, (zonder bijbetaling), voor de andere kleuren moet je bijbetalen ( € 604,- voor Metalic seleniet grijs)

Het is geworden :

C-Klasse 160 (129 pk) Business Solution AMG Limousine
- Metallic Seleniet grijs
- Diamond grill
- Bekleding : Leder Artico zwart met witte stiksels
- Pianolook zwart/aluminium dwarsgeslepen dashboard
- stuurwiel in leer met witte stiksels in hoogte en axiaal verstelbaar (AMG stuur, dan is de onderkant vlak ipv rond), en (multi-functioneel stuur) ( bediening cruiscontrol, radio, media en telefoon)
- 9-tronic automaat met schakelflippers aan het stuur
- eco start/stop functie (eigenlijk stop/startfunctie)
- Hill assist (werkte in de CLA fantastisch)
- bandenspanning controle systeem
- zonneklep met verlichte spiegel
- (zonne)bril houder
- leeslampjes voor bestuurder en passagier en leeslamp voor achterpassagiers
- achterwiel aandrijving
- opbergpakket kofferbak
- dubbele bekerhouders voor
- sportonderstel
- AMG line exterieur en interieur
- AMG styling
- diamond grille
- dubbele uitlaat met in de bumper geïntegreerde rvs eindstukken
- Parkeerparket met achteruitrijcamera (360 graden), (zit achter een klepje dat open gaat en dus niet vies kan worden)
- actieve parkeerassistent. (Auto kan van afstand, met app-je op telefoon geheel zelf inparkeren en dan ook zelf voor of achteruit schakelen en remmen)
- Binnen en buitenspiegels automatisch dimmen
- Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
- omgevingsverlichting (onderin spiegels zit een lampje wat gaat branden bij uitstappen)
- buitenspiegels draaien naar beneden bij achteruit inparkeren
- Zitcomfort pakket met viervoudige verstelbare lendensteun en verlengbare voorzitting. Verder is de rugleuning en kantelstand, net als de lendensteun elektrisch verstelbaar.
- stoelverwarming bestuurders en passagiers stoel
- 10 inch scherm in middenconsol (Media display voor navigatie, radio, media)
- Usb voor telefoon laden
- Usb voor muziekstick
- regensensor (instelbaar in twee standen)
- adaptief remlicht
- cruise-control( door Mercedes Tempomat genoemd) met in te stellen limiter.
- Connectiviteits pakket Iphone en Android, Apple Car play
- Uitgebreide navigatie met 10 inch scherm en life traffic informatie (het laatste de eerste drie jaar gratis)
- Burmeister geluidsinstallatie met Dolby surround system
- Automatische airconditioning, ( door Mercedes Thermatic airconditioning genoemd), apart bedienbaar voor bestuurder en passagier
- interieur verlichtingspakket
- brandstoftank met grotere inhoud (66 liter) in theorie (uitgaande van 1 op 14) dus in één ruk naar Oostenrijk/Voralberg of Clermont Ferrand Frankrijk. 925 km/880 km
- tirefit
- easy keyless start , deuren en achterklep open met de afstandbediening van de sleutel. Ingedrukt houden: ramen allemaal open of allemaal dicht, startknop.
- open ramen: één druk op de knop van de luchttoevoer ( die van verse lucht of alles dicht), ingedrukt houden, gaan alle ramen (en voor degene die dat hebben Panoramadak) in één keer dicht .
- Easy pack -achterklep (knopje op de afstandsbediening , waardoor achterklep opent)
- Verkeersborden herkenning (op de cruise-control verhoogt of verlaagt hij automatisch de snelheid).
- Actieve remassistent ( bij te dichtbij komen voorligger gaat er een driehoekje branden, daarna een signaal en vervolgens actief ingrijpen)
- Bij (bijna) aanrijding van achteren : gordels spannen zich extra aan.
- camera’s registeren aanrijding en of iemand zachtjes tegen je auto aan zit (parkeertereinen bijvoorbeeld, openslaande deur, tegen de bumper aan, etc.). Geen briefje ?. Toch bewijs.
- Assist assistent (geeft aan dat je aan pauze toe bent bij lange ritten)
- Dynamic select (comfort, sport, sport +, economic en individueel)
- 5 spaaks lichtmetalen velgen AMG zomerbanden 18 inch.
- ( heb er 17 inch lichtmetalen velgen AMG bij met winterbanden)
- vloermatten zwart met opschrift AMG
- achterbankleuningen in drie delen neerklapbaar
- led koplampen en dagrijverlichting met lichtsensor. (Schakelt dus zelf van dag naar dimlicht) en vice versa
- led achterverlichting
- Mercedes me diensten (is een app op je telefoon waarmee je informatie kan opvragen ) (auto op slot, routeplanning, benzinepeil, bandenspanning, ritten, remmen, remvloeistof, koelmiddel, ruitensproeier, service indicatie, inparkeren, Mercedes noodnummer en S.O.S. )
- SOS noodknop ( doet automatisch noodoproep aan 112 bij fikse aanrijding, en je kan het ook zelf indrukken)
- in de kofferbak : ( onder de afdekking): veel opbergruimte voor kleine zaken, plus standaard aanwezig : verbanddoos, tirefit, liter motorolie, gevarendriehoek en gele vestjes.
C 160 op de achterklep (kan je bij bestellen beslissen of je dat wel of niet wil.). Ik dus wel erop gelaten.
- Grappig: achterlichten: de rechter achterlamp is een C ( de vorm), de linker een omgedraaide C
- Wegenbelasting (MRB) : € 67,- per maand (Zuid-Holland)
- verzekering :All risk met 75% korting : € 63,- (Interpolis)

Nieuw aanvragen: milieu sticker Duitsland, Frankrijk en nieuwe tolbadge voor Frankrijk, Spanje en Portugal. ( want allemaal op kenteken).

De eerste kilometers :
We gaan weer kilometers maken en deze review aanvullen met praktijkervaringen en praktijkverbruik.
Na 1000 km zal ik een eerste update plaatsen. Waarschijnlijk na het eerste weekend, omdat we zaterdag in Groningen zijn (500 km) en zondag in Terneuzen (370) , en de werk-woonkilometers die eerste week. (30 km per dag).

Wederom prettige ontvangst bij de dealer. Fles witte wijn.
Na de administratie naar de auto. Uitleg van alle knopjes. Mooie verrassing is dat er ook verkeersbordenherkenning op zit.
Daarna starten met voet op de rem en voorzichtig wegrijden. Via een omweg naar huis. Een grote glimlach op ons gezicht. Stille motor die krachtig genoeg voelt. Eerst goed inrijden (min.2500 km hanteer ik altijd).
Het voelt allemaal heel luxe aan, zo blij als een kind, daarom (voorlopig) alles op goed gezet.

De eerste duizend

  • 1.093 km

De eerste duizend kilometer is achter de rug, woon-werkverkeer, dagje naar Groningen en naar Terneuzen op familiebezoek.

Iedere keer dat ik de MB zie vind ik hem steeds mooier worden, iedere keer ontdek ik wat anders. (verliefd?) Krijg veel complimenten over de samenstelling van de wagen en diens uiterlijk . Ook over de kleur veel complimenten.

Is de 1.6 motor wel voldoende met 129 pk ? Ik vind van wel, van 0 naar 100 in 9.8 seconden en een topsnelheid van 214. Meer dan snel genoeg. Inhalen gaat snel, nergens nog het gevoel gehad vermogen tekort te komen. ( en alleen nog in de comfort stand gereden). De automatische 9-tronic bak zit altijd in de goede versnelling, waardoor je altijd op koppel rijd. Schakelt bijna ongemerkt op of terug.
Jammer dat sommige reacties nogal kritisch zijn, met name over de motor. “ Het is armoe”, en “je zal geen snelheidsovertredingen plegen”. Tja ,ik ben er tevreden mee, ook goed lezen, want de acceleratie is goed en ook de topsnelheid. Zou zeggen: rijd er eens in, dan pas kan je erover spreken. En ja, het is geen Ferrari en dat hoeft van mij ook niet.

Inmiddels alle opties bekend en gebruikt. Is allemaal heel logisch. Scrollen en klikken, net als op een tablet. Veel, heel veel submenu’s die makkelijk toegankelijk zijn.
Grappig is dat de mevrouw (heb geen andere stem nog gevonden), van de routeplanner soms alstublieft zegt. Mooie display in 2 of 3 D. Ook heldere achteruitrij camera.(ook 2 of 3 D)
Geluidssysteem heeft diverse instellingen en geeft een duidelijk en helder geluid, belangrijk voor mijn slechthorende man.
Ook makkelijker instappen, wagen staat “hoger”, waardoor de instap makkelijker is. (Zegt mijn moeder van 89).
Achterin beslist meer ruimte zegt mijn man die achterin zat toen we naar Terneuzen gingen en mijn moeder voorin zat. Ook achterin roosters voor de airco, zodat het daar ook koel is.

Fijne middenconsole met armsteun met grote opbergvakken. Daarin zitten ook de usb aansluitingen voor opladen telefoon (en Apple carplay) en usb stick voor muziek. Dashboard kastje (kan op slot) voldoende. In de voorstoelen aan de achterkant twee opbergvakken, bijvoorbeeld voor een kaart of tablet. Ruime portiervakken, waar een bekerhouder in zit en daarnaast nog ruimte voor bijvoorbeeld een raamwisser.
Bovenin verlichting en leeslampjes, ook voor achter. Daarbij een console voor een (zonne) bril. In de achterbank in het midden een armsteun die je kan opklappen voor de derde zitplaats of als armsteun gebruiken, waarbij in de armsteun nog bekerhouders zitten en een opbergvak.
Sticker Duitsland is inmiddels binnen en zit op de voorruit.

Bij wegrijden gaan de deuren op slot, in het linkervoor portier een knopje om de achterramen te blokkeren, zodat (kinderen) deze niet open kunnen doen.

Rijden: woon-werkverkeer 1 op 14.2, langere afstanden: 1 op 16.6 (gemeten aan de pomp). En dan is de auto nog niet volledig ingereden. In theorie dus 900 a 1000 km bereik.
Airco werkt prima,(climat control) brengt het interieur snel op de gewenste temperatuur. Staat bij mij eigenlijk altijd op 22 graden. Heel soms een graadje lager, bij heel warm weer. Ik heb geen behoefte aan koelkast temperaturen.

Bridgestone banden “Potenza”. Mooie banden om te zien, geven ook weinig afrol geluiden. Onderweg hoor je wel de banden op de achtergrond, maar verder is de auto vrij geruisloos.
Loopt stationair bijna onhoorbaar, zeker na een langere rit.

Mercdes Me: een App waarop je van alles kan controleren, van de bandenspanning tot het verbruik en controleren of alles wel op slot zit.

Lekker zittende elektrisch verstelbare stoelen (zowel bestuurder als passagier). Stoelverwarming individueel instelbaar via knop in de deuren (in drie standen).

Handig: inklapbare spiegels, ook kan je dan zien of je de auto hebt afgesloten (want ingeklapt = afgesloten)

Nog wat zaken die mij opvielen nu ik erin rij:

Bij gas loslaten rolt de wagen lang, heel lang uit, scheelt benzine.
Bij warme motor schakelt de versnellingsbak bij stilzetten terug naar 2. In 2 word er dan ook weer opgetrokken. Scheelt benzine en geluid.
De auto is groter dan de CLA, dat is te merken aan de hoofd en beenruimte achterin, ook de kofferbak is groter en die vonden we in de CLA van kelderafmetingen.
Door de grote achterruit is het zicht naar achteren beter, in combinatie met de achteruitrijcamera (in 2D of 3 D), makkelijker achteruit inparkeren.
Bericht van de MotorRijtuigenBelasting: ik dacht dat de C twee klasse hoger zat dan de CLA, dat is één klasse. ( MRB word dus € 67)
Je ziet echt dat je in een andere klasse rijd, alles is beter geisoleerd en je ziet geen plaatstaal binnen. ( bij de CLA zat er ruimte bij de portieren zodat je plaatstaal zag.)
Nu het in de ochtend donkerder is (ik vertrek om 06.30 uur) valt de verlichting op.
Ik heb het even moeten opzoeken in de digitale handleiding, maar de actieve multibeam verlichting heeft diverse mogelijkheden. (allemaal automatisch)

Actieve multibeam High led:
Bochtenverlichting
Snelwegen verlichting
Mistachterlicht (schijnt feller beneden de 80 km)
Slecht weer verlichting
City verlichting

Als laatste :
Een brief van Mercedes, dank voor de aankoop, en waar je terecht kan. Van de week een telefoontje van van Mossel met de vraag of de wagen goed bevalt en er nog vragen zijn. En vervolgens een mail dat er nog een enquete aan komt.
Ik ben dus erg enthousiast over alles. Tot nu toe nog geen minpunten ontdekt.

Ingereden/Twee maanden/winterbanden

  • 4.205 km

Inmiddels iets meer dan 4500 km in 2 maanden achter de rug.
Prettige comfortabele kilometers, gaat gaandeweg de toename van kilometers steeds lekkerder rijden.

Interieur ziet er erg mooi uit maar:
Zwarte pianolak en knoppen: mooi en glimmend, maar met (vette) vingers en stof gauw vuil. Daarom in het portiervak een stofdoekje. Geen touchscreen dus je zit ook niet tegen je eigen vette vingerafdrukken aan te kijken, wel Mini- iPad swips , die intuïtief werken.
Op het stuurwiel de bediening van de tempomat. Stukken beter dan die hendel aan het stuur, waarbij je je weleens vergiste en de richtingaanwijzers bediende.

Op de achterbank in het midden een armsteun met daarin bekerhouders en opbergvak. Tevens te gebruiken als ski-luik. Als je aan de hendels trekt in de kofferbak gaat de achterbank in drie delen los en kan dan plat. Handig bij vervoer van lange zaken zoals een vloerkleed. (Of straks de kerstboom)
Grote diepe kofferbak waar veel in kan, aan de zijkanten netten en bevestigingspunten zodat je bagage kan vastzetten. Onhandig qua indeling, omdat de vloer niet vlak is, maar iets oploopt.
Tijdens een lange rit van 200 km (met file) een verbruik van 1 op 17.8. Actieradius dan van 1170 km.
Naast de passagiersstoel ook een netje waarin je dingen kan opbergen.

Niet meer in de (kras) wasstraat. Neen, op straat (mag hier), met tuinslang, hogedruk reiniger en Snowfoam en shampoo. Speciale wasmitt gekocht en watermagnet( duur woord voor een bijzondere zeem)

Rijden: het is geen Ferrari, maar meer dan snel genoeg, met name de combinatie tussen koppel en automatische versnellingsbak zorgt ervoor dat je in een groot toerenbereik voldoende vermogen hebt. Trekt hij de klinkers uit de straat ? Neen, maar is dat wenselijk ? ( je banden slijtage).
Mis je het ? Nee, want van 0-100 in 9.8 seconden. Topsnelheid met illegale snelheden. Meer dan voldoende is. Kom je vermogen tekort ? Ik vind van niet, mijn toenmalige Golf GTI ( die net zoveel woog) reed echt niet veel sneller.
Over groot toeren-bereik vermogen/koppel zodat je toch bij het gas indrukken snel wegtrekt.
In de vakantie iets meer dan 100 km gereden op de autobahn in Duitsland. Kan makkelijk met het snelle verkeer mee komen. Top niet gehaald, want geen ruimte genoeg. (Tussenvoegend of langzamer rijdend verkeer.) Omdat hij relatief weinig toeren maakt, schakelt hij bij 160 nog terug naar 8 om te versnellen als je het gas intrapt.
Bij 160 : 2400 toeren
Bij 190: 3750 toeren

Tankinhoud van 66 liter...niet eerder zo’n grote tank gehad.. bij een langere rit gaf de actieradius een bereik aan van meer dan 1100 km. En ook die meting is vrij secuur weet ik inmiddels. De actie radius klopt met de praktijk. Zelfs de Opel Corsa diesel ( met 45 ltr inhoud) had moeite dat te behalen. In benzine uitvoering nog nooit een auto gehad met zo’n bereik.
Voordeel? ( Minder tanken ) ( op vakantie prettig) voordat hij leeg is.
Verbruiksmeter is nauwkeurig, geeft hetzelfde aan als rekenwerk aan de pomp

De motorkap heeft geen haak die je moet vastzetten, maar beschikt over hydraulische veren zodat hij blijft open staan.
Snelheidsmeter correct, evenals actie-radius en verbruik.

Airco/verwarming: zoals al geschreven voor twee zones ieder apart instelbaar. De airco staat standaard op 22 graden. In de ochtend als ik wegrij (plus7 graden), gaat de airco/verwarming als na een kleine 800 meter warmte geven. Ook de stoelverwarming werkt erg goed, al snel moet je die van 3 terugschakelen naar stand 1 omdat het anders te warm word.

Winterbanden: een onaangename verrassing. Degene die onder de CLA lagen passen niet op de C klasse, daar kwam ik pas achter toen ik een afspraak maakte voor de wissel van zomer naar winter.
Daarom aanschaf van nieuwe die wel passen. Bridgestone banden in 17 inch met 5 spaaks Mercedes lichtmetalen velgen, inclusief monteren € 1.630,-
Die worden gewisseld op maandag 4 november

Winterbanden en routeplanner

  • 4.748 km

Vandaag de winterbanden geplaatst. Zoals al vermeld nieuwe lichtmetalen velgen en banden, omdat die van de CLA niet pasten.

Even verwarring bij de receptie, want er ligt weliswaar een werkorder, maar daar staan behalve mijn gegevens geen beschreven werk op.
(Afspraak was aankoop set lichtmetalen velgen in 17 inch met set winterbanden van Bridgestone, inclusief montage en de winterbanden en lichtmetalen velgen van de vorige auto (CLA).
“We gaan het uitzoeken meneer”.
Dus naar boven naar de wachtruimte en koffie.

Na anderhalf uur zijn ze klaar, de nieuwe zitten er onder en die van de CLA liggen in de kofferbak en neer geklapte achterbank.
(Netjes op plastic, zodat de auto schoon blijft).
Afrekenen (€1630).

De CLA LM velgen en banden ga ik van de de week schoonmaken en te koop zetten op de Mercedes forum site.inclusief 4 wielkappen. Interesse ? Benader mij dan via een pb. (Verkocht)

Routeplanner: gaf bij een rit twee weekenden geleden geen alternatief aan, toen bleek dat verderop er een weg was afgesloten, wegens een ongeval.Stuurde ons daar recht op af. Zelf een alternatief geselecteerd. ( hij kwam zelf niet met alternatieven).
Dit gemeld bij de verkoper die mij een handje kwam geven. Hij heeft in opties dit aangepast zodat hij wel met alternatieven komt. Weer wat geleerd.

De eerste 10000

  • 10.123 km

In een half jaar 10.000 km gereden. Zal komende half jaar meer worden, want twee vakanties in het vooruitzicht.
De eerste in de april/mei vakantie naar Spanje ( á 1400 km enkele reis) en de tweede in de zomervakantie naar Tjechie. (á 1000 km enkele reis).
Inmiddels met 10.000 wel ingereden.

Het verbruik zit nu in de wintermaanden en met winterbanden bij woon-werk verkeer op 1 op 11. Bij andere (langere) ritten 1 op 15. Zelfs met 66 liter gaat het dan snel. Van die 66 liter is 9 liter reserve, dus bij 57 liter gaat het lampje branden. De navigatie vraagt dan of er een tankstation gezocht moet worden. Grappig, maar wel handig, zodat je zelf kan kiezen om nog wat door te rijden of gelijk een tankstation te zoeken (want geeft het aantal kilometers naar dat tankstation aan )
Het gemiddelde over 10.000 km komt uit op 1 op 13.5
Is dat zuinig ? Neen, maar ach, in de zomer is het beter. En mijn man zegt terecht: “ joh, geniet er gewoon van”! En dat doe ik vol overgave !
Daarnaast: straks rijden wij overdag allemaal 100 km/ uur. Zorgt wel voor een veel beter gemiddeld verbruik.

De winterbanden van de CLA zijn verkocht op Marktplaats. Tip: accepteer niet gelijk een bod, het eerste bod wat ik kreeg was 100 €. Maar uiteindelijk heb ik ze voor 500 € verkocht.
Ik kwam pas tot de ontdekking dat dit inmiddels mijn 25ste auto is in 38 jaar. Dat is gemiddeld ieder anderhalf jaar een ander/nieuwe.

In December naar Dusseldorf geweest en doorgereden, 160 km / uur is een mooie kruissnelheid waarbij de toeren laag blijven. Mooi als we van de zomer naar Tjechie gaan.
Algemeen: wagen met veel comfort, in vergelijk met de CLA echt veel meer comfort, rustigere motor, minder geluiden van buitenaf en zichtbaar alles beter bekleed, geen zichtbaar kaal staal.
Kofferbak: groot genoeg, echter wat lastiger laadbaar omdat de bodem wat oploopt.
In de kofferbak aan beide kanten een haak waar je dingen aan vast kan zetten,zodat het niet omvalt (volle boodschappentas)
De achterbank is ruimer en meer comfort, onze hond heeft echt meer ruimte (Schotse Collie) ook achter de voorstoelen meer ruimte (voor bijv een koelbox).
Helaas geen 12 volt aansluiting achterin voor bv een koelbox, moet van voren komen.

Voorin: Afsluitbaar dashboard kastje. Leuk, maar waarom? Alleen handig bij een cabriolet.
Naast de passagiers stoel een netje waar je bijv een landkaart in kan plaatsen.
Navigatie: ik kwam tot de ontdekking dat je via de radio traffic announcement kan krijgen. Leuk, maar dan geeft de routeplanner geen alternatieven. Het is het één of het ander. De voorkeur gegeven aan de routeplanner zodat hij ons bijtijds omleid.

Heerlijk is de stoelverwarming, maar mis wel de stuurverwarming. Wel komt al snel de warmte via de kachel/airco.
Een collega vroeg of er een cd speler in zit ? Nee dus, media gaat via de USB.

Als de ruitensproeier leeg dreigt te raken komt er een signaal in het dashboard, bij bijvullen ging er 4 liter in, dus niet om de haverklap vullen.

Verder: geen spijt van deze motor en configuratie. Bevalt meer dan goed !! Ook de kleur...blijft mooi glimmen en niet erg besmettelijk. Was hem handmatig of in een wasbox. Geen krasstraat. Voornemen om hem eens per jaar professioneel te laten poetsen.

Inmiddels milieusticker aangeschaft voor Frankrijk zodat we alle steden in kunnen. (Critic air nr 1.)
De tolbadge die we al een aantal jaar hebben, via de account die je aan gemaakt hebt kan je het kenteken aanpassen. Geldig voor Frankrijk en Spanje.
Voor de zomer nog een milieu sticker voor Tjechie en een voor tol (digitaal) in Oostenrijk.
Word tijd dat dit Europees geregeld word, want inmiddels zitten er drie stickers op de voorruit (Duitsland, Frankrijk en straks Tjechie) en één digitaal.

Van winter naar zomerbanden

  • 10.677 km

Vandaag de wissel van winter naar zomerbanden. Iets meer dan 4 maanden en 6000 km met deze banden. Wel meer verbruik en wat meer geluid. Vroeg gewisseld, want geen horror winter zoals Geen stijl ieder jaar aankondigt . (Ik heb zegge en schrijve 5 keer moeten “krabben”. )

Ze zijn bij van Mossel aan het verbouwen, maar de ontvangst is prima en de koffie is goed en de wifi werkt daar snel.

Na een drie kwartier is de wissel klaar. Afrekenen van 118,58 (dat is voor de wissel, balanceren en opslag), en een vriendelijk tot ziens en fijne avond.

Één jaar/onderhoudsbeurt/19738 km

  • 19.738 km

Alweer één jaar/19.738/eerste onderhoud

Vandaag is de Benz één jaar oud, met een kilometerstand van 19.738 km
Minder dan gedacht, met name omdat door Covid-19 uitstapjes niet konden en de mei vakantie naar Spanje niet door kon gaan.

Ik ben nog steeds tevreden. Wagen met veel comfort, genoeg ruimte in de wagen en de kofferbak.

Fijn is de versnellingspook aan het stuur, geeft veel ruimte in de middenconsole. Gewend aan naar beneden voor vooruit en omhoog voor achteruit, dat vond ik in eerste instantie onlogisch.
De automatische bak schakelt rustig op of terug. In comfort of eco stand rustig, in sport of sportplus minder rustig en blijft ook veel langer in een versnelling hangen. ( bij comfort versnelling 8 bij 80, bij sport versnelling 5 bij 80 ). De comfort voldoet, ook op de autobahn met hogere snelheden.

Het verbruik is wisselend. Woon-werkverkeer rond de 1 op 13 a 14. Lange ritten in Nederland met de huidige 100 , 1 op 21, (gemeten aan de pomp), waarbij de board computer redelijk correct is.
Gemiddeld (zie ook de verbruiksmeter) zit ik op 1 op 13,7

Net terug uit Oostenrijk, waarbij ik op de Autobahn in Duitsland waar dat kon en mocht 150 op de cruise-control reed. Rijd hij heel rustig, weinig motorgeluid en met meer dan voldoende vermogen over. Ook het verbruik blijft dan binnen de perken. Op de heenweg met flink doorrijden 1 op 15, op de terugweg kalmer aan gedaan en een verbruik van 1 op 16,6.
De bagageruimte voldoet, alles wat we meenemen past achterin. Zonodig kunnen er nog dingen achter de voorstoelen. De achterbank is gereserveerd voor de hond, die een speciale hondendeken heeft die niet slipt en de hond zit met een riem vast aan de veiligheidsriem.
De airco doet rustig zijn werk en zorgt dat het interieur snel op de vereiste temperatuur is, zowel in de winter als in de zomer. Staat standaard op 22 graden. Niet te warm en niet te koud.
Routeplanner : heeft ons langs heel wat files (om)geleid, zodat we niet stil stonden.
Het blijft grappig dat de mevrouw soms alstublieft zegt, bij rij aanwijzingen.

Vandaag op zijn verjaardag een kleine onderhoudsbeurt, waar je op kan wachten .
Het is iedere 25.000 km of na één jaar. Daarmee behoud je Mercedes hulp bij problemen. (Zeg maar ANWBservice, maar dan ook met afslepen, taxi en hotelvergoeding indien nodig). Hadden we bij de CLA nodig en dat was wel bijzonder prettig).
De onderhoudsbeurt heet service a met pluspakket. Batterij in handzender vervangen. Prima, want met de CLA meegemaakt dat de batterij leeg was en ik op internet moest zoeken naar hoe ik die batterij kon vervangen.
Tevens wisserbladen vervangen, wel zo fijn met herfst en winter in aantocht.
Alles word vooraf besproken en er word om toestemming gevraagd. Ook of je wil dat de wagen gewassen word.(gratis). Afgeslagen, want wil hem niet in de wasstraat. Was hem handmatig om Swirles zoveel mogelijk te voorkomen..
Ze zijn bij van Mossel nog steeds aan het verbouwen, maar de wachtruimte is klaar (ziet er heel mooi uit ) en de koffie is prima. Na anderhalf uur klaar, nogmaals uitleg rekening (447,08) en de vraag of de rekening moet worden opgestuurd en/of ik wil pinnen. Het laatste, want betalen moet je toch.

Wissel van zomer naar winter

  • 22.849 km

Vandaag wissel van zomer naar winterbanden. Of het nou echt noodzakelijk is die winterbanden is altijd lastig in te schatten. Geen strenge winters meer de laatste jaren.

Wederom een prettige ontvangst. De verbouwingen zijn klaar en het ziet er mooi uit. Gaat iets langer duren eggen ze, want, “diverse monteurs hebben corona en zitten ziek thuis”
Echter na drie kwartier klaar, hoezen van stoel en stuur eraf gehaald door monteur.
Kosten : 119 euro, dat is wielen wissel, opslag en balanceren.

In de herfstvakantie een weekje naar Drente geweest. Alles bij elkaar een kleine 900 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik gemeten aan de pomp van 1 op 17.5 Heel netjes dus. Woon-werkverkeer ongeveer 1 op 13.
Wel fijn die grotere benzinetank, sta je niet om de haverklap aan de pomp.
Met de vakantie paste alles in de kofferbak, zodat de hond op de achterbank kon liggen op een speciale hondendeken, die de bekleding schoonhoud.
Uiteraard zit de hond met een riem vast aan de veiligheidsgordel. Je wilt bij een noodstop geen 25 kilo in je nek geprojecteerd krijgen.

Blijkbaar vinden veel mensen het een mooie auto en kleur gezien de reacties die ik krijg en dat ik zie dat bij voorbijrijden mensen goedkeurend knikken.

Inruil

  • 27.500 km

Knoop doorgehakt en besteld:
De nieuwe Mercedes C-klasse C 180 Luxery line in Canvasiet metallic blauw.
170 pk benzine en 20 pk mild hybrid.

Levering in augustus of september (productie is net opgestart).

Tegen die tijd is de huidige 2 jaar oud, krijgen een goede inruil en daarvoor terug straks een auto met meer motor vermogen, mildhybrid ,en allerlei hulpsystemen. O.a: actieve distronic, actieve dode hoek assistent, actieve spoorassistent, snelheidslimiet assistent, DAb+, electrische sluit assistent deuren.

Mettertijd volgt er uitgebreid een review. Voorlopig in de huidige doorrijden tot augustus of september

Wissel winter naar zomerbanden

  • 28.505 km

Wissel van winterbanden naar zomerbanden.
Dat had even wat voeten in de aarde. Ik ben gewend naar de dealer te rijden en aan de balie een afspraak te maken. Vind het niet prettig dit via de telefoon te moeten doen.
Enfin, je word bij Mercedes altijd opgevangen door een gastvrouw die vraagt waar je voor komt. “Voor een afspraak voor wissel van winter naar zomerbanden”.
“Dan kan niet hier meneer”, dat gaat voortaan via het klant contact center.
Kaartje mee gekregen en dus thuis telefonisch een afspraak gemaakt.

Dit jaar voor het eerst de winterbanden een week nodig gehad. Voldoen dan prima en als je rustig gas geeft en in economic rijd, schakelt hij snel door en slippen je wielen niet.

Onderhoudsbeurt B1 35145

  • 35.145 km

Vandaag is de C 2 jaar oud.
Naar de dealer voor een B1 beurt. Fijne ontvangst, leenauto mee. (Renault Twingo).
Bij terugkomst mee naar de kelder, want daar zetten ze de auto’s neer na een onderhoudsbeurt. Daardoor is er op straat meer plaats. Goed geregeld.
De rekening: B1 beurt, remvloeistof verversen, ruitenwisserbladen, batterij sleutels vervangen. Totaal : 615,44
De leenauto werd niet berekend.

De nieuwe C zou eerst in aug/september geleverd worden, dat werd oktober en nu kreeg ik te horen dat het wel december word. Wel compleet geleverd zonder retrofit.
We blijven dus voorlopig de huidige C rijden en dat is geen straf.

Ingeruild

  • 39.685 km

Ingeruild

Na dik 8 maanden wachten is de W206 afgeleverd en de W205 ingeleverd, met een kilometer stand van 39685
Verbruik gemiddeld: 1 op 13,8. Niet echt zuinig, maar vele woon-werk kilometers van 15 enkele reis. Sinds een paar maanden 24 km enkele reis, waardoor hij zuiniger werd (1 op 15 á 16)
Op lange afstanden met 100km/uur gemiddeld 1 op 18.
Mankeert helemaal niks aan.
Plus: goed comfort, de automaat met 9 versnellingen, ruim, goede automatische airco, goede restwaarde.
Min: geen minpunten ervaren.

Kosten :

Winterbanden met velgen: 1.630,-
Wisselen: zomer naar winter 119 ,-
A beurt : 447,08
Wisselen:winter naar zomer 119,-
Wisselen: zomer naar winter 119,-
Wisselen winter naar zomer 119,-
B beurt: 615,44
Brandstof: 2.860 liter
MRB: 68,- x 28 maanden = 1.904,-
Verzekering : 69 x 28 maanden = 1.932,-

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.