BMW Z4 Roadster sDrive35i Executive (2010)

autoreview

BMW Z4 Roadster sDrive35i Executive (2010)

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster sDrive35i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf94.500 km
KM-stand laatst107.500 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beauty and the Beast

  • 89.000 km

Na mijn Mini cooper uit 2003 te hebben verkocht na 8 jaar trouwe dienst, kocht ik in december 2011 een prachtige E92 3.20i coupe. Een geweldige wagen met een prachtig interieur, full options, heerlijke vrouwelijke welvingen met een stoer M3 jasje. Een wagen die ik met veel plezier rijd. Het enige probleem van de wagen is echter dat je duidelijk kunt merken dat het onderstel meer vermogen kan hebben dan de 170 pk van het anderzijds primae functionerend 2 liter blok. Dus overwoog ik deze beauty na 4 jaar in te ruilen op een 4.28i of 4.35i. Echter, mijn vriendin (die zich destijds nog niet zo uitkon met BMWs) had geen flauw benul wat een 4 serie was en nog minder waarom ik de 3 serie wou inruilen. Immers ze wordt iedere week gewassen en is nog als nieuw. Dus nam ik haar mee naar de lokale BMW dealer om haar een 4 serie te tonen. Maar dat bezoekje pakte anders uit dan gepland.

Namelijk bij Keram in Maastricht, stond een kanarie gele Z4 3.5is die de interesse van mijn vriendin veel meer wist te wekken dan de zwarte 4 serie die ernaast stond. Daarvan zei ze snel dat hij "hetzelfde" was als de 3 serie coupe en dus vond ze hem niet interessant. Maar die Z4, daar had ze wel ogen naar.

De verkoper had haar interesse al geschoten en vroeg als alle eerste vraag aan haar: "Zal ik hem even voor u buiten zetten, zodat u eens kunt voelen hoe dat rijdt?" Je moet begrijpen, het was februari, 8 graden C buiten en het regende een beetje. Dus ik dacht: "no way". Maar wie kan nu "Nee" zeggen tegen zo'n aanbod? Mijn vriendin in ieder geval niet. Efin, 10 minuten later, met slechts 8 graden C, het dak open omdat het toch even niet regende, en de wind in de haren, cruisden wij over de snelweg in deze heerlijke roadster. En met 340 pk is dat zeker geen straf. Kortom, ze was verkocht. Een 4 serie wilde ze niet. Het moest en zou een cabrio worden. En ik? Bij mij duurde het wat langer. Zo lang, dat toen ik besloot toch voor de z4 te gaan, was de wagen al verkocht.

Maar korte tijd later, vonden we een prachtige zwarte Z4 3.5i met "slechts" 306 pk (!), dubbele koppeling en wit lederen interieur bij Breeman in Rotterdam. Dus trokken we vanuit het zuiden erop uit om het apparaat eens van dicht bij te bekijken.

En al na de eerste paar minuten rijden, wisten we dat dit de tweede auto was, waarvan ons gezien niet wist dat we ernaar op zoek waren. Immers de liefde voor de 3 serie is nog lang niet voorbij, maar aan de zucht naar iets met meer spanning moest toch iets gedaan worden. Nu is het hele gezin op de BMW tour en staan er twee op de oprit. Een prachtige, bijna elegante 3 serie coupe ("Beauty") en een bruut bulderende, brullende Z4 cabrio ("Beast")

Wat een ervaring zo'n wolf in wolfskleren

  • 107.500 km

Inmiddels heb ik de Z4 al heel wat kilometertjes mogen rijden in wat een van de warmste zomers (herfst en winters ook) ooit bleek. Tot ver in december met temperaturen tot 12 graden heb ik gewoon met het dak open kunnen rijden. (Daar merk je weinig van) In het afgelopen jaar heeft het dak meer open dan dicht gestaan. Maar daarover meer later. Laat ik eerst iets over performance en betrouwbaarheid vertellen.

Na 500 km:
Direct naar de koop, merkte ik wel dat er toch iets schortte aan deze wagen. Breeman verzekerde mij dat de wagen tip top in orde was en derhalve ook het predicaat "premium select" droeg. Achteraf geen slecht idee die 2 jaar extra fabrieksgarantie.

Namelijk al op de tweede dag merkte ik dat de wagen verschrikkelijk stonk naar benzine bij een koude start en dat hij niet mooi regelmatig stationair liep. En ja hoor, na slechts 3 dagen kreeg ik op de snelweg al de eerste storingscode. Pech voor mij, want officieel zou ik in de eerste 3 maande van de premium select terug moeten gaan naar de dealer die me de wagen heeft verkocht. Dus ik zou vanuit Limburg 200 km naar Rotterdam moeten rijden met een defecte motor. Mooi niet dus. Ik heb hem bij Keram Maastricht neergezet en aan Breeman laten weten dat ik hem daar liet staan. Gelukkig is Keram wel een ontzettend professioneel bedrijf en hebben ze de wagen gewoon onder garantie gerepareerd. Wat bleek, de nokkenassensor was stuk en alle injectors werden preventief vervangen. Want het vermoeden bestond dat de benzinelucht van lekkende injectors afkomstig was.

Ik kreeg de wagen gewassen en volledig functionerend terug. Dus kon ik ermee op pad.

98050 km:
De Z4 rijdt fantastisch en functioneert prima. Alleen het rempedaal heeft wat speling en hij rammelt nogal bij het navigatiedisplay. Na een bezoek aan Keram, werd het rempedaal preventief vervangen en (omdat het gerammel toch eigenlijk niet hoorde bij een 4 jaar oude wagen) er werd een nieuw navigatiescherm (t.w.v. 1600 euro!) ingebouwd. Opnieuw kreeg ik een perfect functionerende, gewassen Z4 terug zonder extra kosten te hebben gemaakt.

107000 km:
Iemand heeft een prachtige parkeerdeuk geduwd in het portier van de Z4. Dus die liet ik even uitdeuken bij de schadeherstelafdeling van Keram. Hier werd geconstateerd dat de knop van het I-drive systeem wat weerstand vertoonde. Er werd geoordeeld dat ook dit niet volgens BMW standaard is en de knop werd vervangen in de garantie (ofschoon het systeem gewoon prima werkte). Opnieuw toont Keram een opvallend hoge klantenservice en kwaliteit van auto onderhoud.


Rijeigenschappen en prestaties:
Het is niet moeilijk om je voor te stellen hoe heerlijk cabrio rijden kan zijn als het 25 graden C buiten is en het zonnetje schijnt op een prachtige zomerse dag. Heerlijk cruise over mooie veld- en binnenwegen. Muziekje aan en alleen maar rijden. Dit is exact wat de Z4 je kan bieden op zo'n heerlijke zomerse dag. Met het systeem in de "normal" stand, versnellingsbak in automaat, climate control op 20 is het enige waar je je zorgen over hoeft te maken in een Z4 welke muziek je wilt luisteren. De wagen is soepel en bijna kinderlijk gemakkelijk te besturen. Motor en uitlaat lijken hard hun best te doen om een lieflijk melodietje voor je te neuriën die als enige doel heeft je nog comfortabeler in je stevige leren sportstoel te doen zakken. Je hoeft alleen maar gas te geven als je sneller wilt, en remmen als je langzamer wilt. En het gebruik bij 100 km/uur is met 1 op 11 zeker niet slecht te noemen.

Maar... eerlijk is eerlijk die 1 op 11 haal ik maar zelden. Want als je het motormanagement op "sport" of zelfs "sport plus" zet, en de versnellingsbak in de "S" stand, dan ontwaakt een kudde paarden onder die lange, welvende motorkap die maar een ding willen doen...rennen! Toeren maken!

In de "Sport" stand verandert het adaptief onderstel van redelijk comfortabel (alhoewel voor mijn ouders nog steeds te stijf) naar ronduit hard. Sturen wordt een stuk zwaarder en het gasrespons een stuk heftiger. En als je dan die heerlijke automatische versnellingsbak met dubbele koppeling in de "S" stand zet, stapt hij gretig een tandje lager en schakelt hij, bij volgas, pas boven de 7000 toeren op naar de volgende versnelling. Met een prachtige brul van de dubbele uitlaat laat hij aan de hele omgeving weten: "Volbloed sportauto!"

Voor diegene die van getalletjes houden:
0-100 in 5 seconden
0-200 in 20 seconden
Ofschoon de top 250 zou moeten zijn, heb ik 265 km/u op de teller gehad (Wel in Duitsland he. Allemaal legaal). En de auto wou nog sneller, maar ik niet. Echt asociaal snel. Praktijk leert ook dat je als Porsche rijder al met meer aan moet komen zetten dan een standaard nieuwe Boxter of Cayman, want die heeft deze topless BMW als ontbijt. Zelfs menig 911 moet het achterste van zijn tong laten zien om op de Duitse autobahn in de spiegel van deze rappe Bavarier te blijven.

Kortom, met deze wagen kun je letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Alleen als je van sportief houdt, moet je niet vies opkijken van een verbruik van 1 op 9.

Als laatste wil ik het graag nog even hebben over het dak en de daarbij vaak gehoorde opmerking over beperkte bagageruimte als het dak open is. Het is waar dat op het moment dat je het dak opent, er nog slechts weinig bagage ruimte over is. Maar wat zelfde gemeld wordt, is dat met het dak dicht je beschikt over een opvallend grote hoeveelheid laadruim. Je kunt met gemak genoeg inpakken voor 2 weken in een hotel in Zuid Frankrijk. Je rijdt dan met het dak gesloten erheen. Bij aankomst pak je je wagen uit en kun je met geopend dak genieten van alle voordelen die een cabrio je bieden kan.

Ook wordt wel eens tijdens reviews geklaagd dat het dak 20 seconde nodig heeft om te openen of te sluiten terwijl een Porsche Boxter slechts 10-11 seconde nodig heeft. Ook dit vind ik persoonlijk overdreven. Als je naar de wagen toeloopt, kun je hem immers al via de sleutel opdracht geven het dak te openen. Met de reikwijdte van mijn sleutel, is het dak allang geheel geopend als ik erin klim. Bovendien, zo'n hardtop dak heeft ook zijn voordelen. Gesloten rijdt de wagen namelijk als een wat rumoerige coupe. In tegenstelling tot de stoffen dak cabrio's die nog altijd hun tol zullen eisen van je gehoor.


Sammenvattend: Een BMW Z4 3.5i is een ras cabrio. Geschikt voor de heerlijk rustige, kalme zondagmiddag door de warme heuvels van het Limburgse landschap. Maar ook om met een oorverdovend gebrul en een in de lucht gestoken wuivende hand de golf GTI (En zelfs de befaamde R32) achter je het nakijken te geven.

Kortom "fahrvergnugen pur".

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.