BMW Z4 Roadster sDrive30i (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster sDrive30i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 6.700 km |
Beste Z4 tot nu toe
- 6.700 km
Geschiedenis:
In 2019 kwam het idee op of het niet leuk was een cabrio te kopen. Gezien mijn voorliefde voor BMW werd het een Z4 E85 3.0 si uit 2007. Na een jaar heb ik hem ingeruild op een Z4 E89 23i uit 2011. Dat model vond en vind ik nog steeds erg mooi en sierlijk met de ronde vormen. Beide voorgaande Z4's hadden de oude vertrouwde BMW zes in lijn.
De E85 en E89 werden beiden als derde auto gehouden en reden maar 4.000-5.000 km per jaar. De andere auto's waren een zakelijke BMW 320e en een Mini Cooper. Met die laatste werd ook maar 3.500 km per jaar gereden en zo ontstond eind vorig jaar het plan om de E89 en Mini Cooper samen in te ruilen op een G29. Na nog even naar een gebruikte te hebben gekeken, toch maar besloten om een hele nieuwe te kopen met 3 jaar garantie. In maart dit jaar werd deze afgeleverd door BMW dealer Dubbelsteyn in Dordrecht. Na ruim 4 maanden en 6.700 km werd het tijd voor een review om onze ervaringen te delen.
Type en uitrusting:
We hebben proefgereden in een 20i en die vonden we qua prestaties niet overtuigend. Zodoende hebben een 30i genomen en daar zijn we zeer tevreden over. Rijdt echt een stuk beter dan de 20i, dus als je de keuze hebt kies dan altijd voor een 30i. De M40 met de zes cylinder is natuurlijk nog krachtiger, maar daar zit wel gelijk een groot prijsverschil tussen.
Wat zit er op en aan:
De kleur is voor ons nooit een issue: zwart. Vandaar dus Saphirscharz en sportstoelen met zwart lederen bekleding. Verder de M-sport uitvoering, inclusief de blauwe remklauwen, 19"velgen styling, 799M, business edition plus, Harman Kardon geluidinstallatie, alarm, live cockpit. Kortom redelijk complete uitvoering.
Hoe bevalt hij:
Zoals de titel al zegt: De beste Z4 tot nu toe.
Omdat we alle drie de types Z4 hebben gereden kunnen we ze ook goed vergelijken. Waarom is het de beste Z4 tot nu toe: het totaal plaatje klopt.
Als je hem vergelijkt met de E85 is hij natuurlijk veel meer van deze tijd met alle moderne elektronica aan boord. Toegeven: de E85 was meer een sportwagen met pure rijeigenschappen dan de G29.
Als je hem vergelijkt met de E89 dan valt als eerste de ruimte in het interieur op. De E89 was best wel krap en in de G29 heb je veel meer bewegingsruimte. En niet te vergeten de de bagage ruimte, die in de G29 bij twee keer zo groot is dan in de E89, omdat daar het dak in klapt. Vormgeving is natuurlijk persoonlijk, de G29 ziet er mooi uit, maar de E89 vond ik zelf wat sierlijker. Ander verschil natuurlijk de stoffen kap.
Zoals gezegd hebben we ook een G21 320e. Dashboard en bediening zijn eigenlijk identiek aan de Z4. Toch heb je nooit het gevoel dat je in dezelfde auto zit. In de Z4 beleef je het op de een of andere manier toch weer anders dan in de 320e.
De nieuwe elektronica t.o.v. de E89 is overigens wel erg fijn. De achteruitrijcamera en de sensoren rondom zijn echt een hele verbetering, want welke Z4 je ook neemt, overzichtelijkheid is niet hun sterkste punt.
Rijeigenschappen:
Rijeigenschappen zijn ook prima. Hij stuurt scherp en het voordeel van de nieuwe 4 cilinder turbo motor t.o.v. de 6 vorige met de zes in lijn is dat je ook veel minder gewicht voor in je neus hebt en dat merk je dan in de bochten.
Prima rijeigenschappen dus, niet de puurheid van de E85, maar gewoon een fijne cruiser. Ik denk dat dit ook de beste omschrijving van de G29 is: het is prima cruiser om een paar dagen, een week of zelfs langer mee op pad te gaan en gewoon lekker open over de binnenwegen te sturen. Dan is hij in zijn element. Als je een echte sportwagen zoekt moet je denk ik verder kijken.
In juni zijn we met de BMW roadsterclub 10 dagen naar Zuid-Duitsland geweest. Lekker open rijden in de bergen is gewoon genieten in de G29. Overigens ook op de Duitse autobahn komt hij prima uit de verf (wel dak dicht gedaan). Met zo'n tocht leer je hem echt waarderen.
Gebruik als dagelijkse auto:
Zoals aangegeven wordt de Z4 nu ook gebruikt als dagelijkse tweede auto, zolang je geen kinderen hoeft te vervoeren. Voor ons is hij prima geschikt. Kofferruimte is ook ruim en goed toegankelijk dus een flinke partij boodschappen kan hij ook prima aan. Voordeel van dit concept is dat de Z4 nu ook het hele jaar bijna dagelijks wordt gebruikt en niet de helft van het jaar stilstaat.
Samengevat:
We zijn dus heel erg tevreden met de nieuwe Z4. Wat ons betreft een aanrader als je een fijne cruiser zoekt, waarbij het vooral het totaalplaatje is dat klopt aan deze G29.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.