BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009) #4

autoreview

BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)
BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster sDrive23i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst135.450 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste fun-kilometers

  • 118.000 km

Tsjaa, het is al 20 jaar een droom voor me; een 2-zits roadster cabrio als tweede auto puur en alleen voor de fun. Ik begon eerder dit voorjaar mijn concrete zoektocht en ik ben er altijd vanuit gegaan dat het een Mazda MX-5 zou worden. Een vriend van me had net als tweede auto ook een Mazda MX-5 gekocht dus daar kon ik al mooi een eerste ervaring mee opdoen.

Eerlijk is eerlijk, dat is een heel fijne auto met echt het roadster-gevoel waar ik naar op zoek ben. Lekker licht, directe manier van schakelen en heerlijk te "plaatsen" in de bochten. Maar, met mijn postuur (1.88 meter en wat breedgeschouderd) vond ik het wel wat krap aanvoelen.

Naast mijn droom om een roadster cabrio te hebben, wilde ik eigenlijk ook nog het liefst een 6-cylinder rijden. Dat is toch echt voor mij de ultieme motor om te kunnen bezitten en rijden. Voor mij bleef er dan nog maar een optie over en dat is een BMW Z4.

Uitgebreid gezocht naar de juiste uitvoering. Voor mij zijn een absolute must sportstoelen, handbak, lichte lederen bekleding, Navi-systeem, en climate control. Ik vond een heel mooi exemplaar die door een particulier werd aangeboden met de basis eigenschappen die ik zocht. Nu ben ik gek van auto's, maar deze eigenaar was werkelijk perfectionistisch. De auto was werkelijk in nieuwstaat. Nieuwe banden en met nieuwe originele breedteset lichtmetalen wielen, binnen- en buitenkant volledig professioneel gepoetst, grote beurt net gehad, en zelfs de BMW emblemen op de auto had hij vervangen omdat de oude wat "lelijk" waren geworden.

De proefrit bevestigde het positieve gevoel; de auto reed zalig, de motor pakte mooi en soepel op, geen kraakjes en piepjes in het onderstel of in het interieur, schakelde uitstekend en wat klinkt zo'n 2.5 liter 6-cylinder van BMW toch heerlijk! Na een goede onderhandeling in de dagen die erop volgden kwamen we eruit en stond de auto een paar weken later voor me klaar om te worden opgehaald. Alle documentatie volledig aanwezig, incuslief een hoes voor de winter (ik kan de auto kwijt in de eigen garage), een druppellader voor de accu voor tijdens de winterstalling, een onderhoudsset en de oude (verwijderde) BMW-emblemen in een meegeleverd doosje.

Ik heb de auto nu een paar weken in het bezit en door het mindere weer er pas zelf 500-km mee kunnen rijden. Het dak opendoen is een feest en als de motor aanslaat komt hij met een heerlijke brul tot leven. Mijn eerste ervaring is bijzonder positief en hoewel dit destijds de "basis motor" was, heb ik geen seconde het gevoel dat ik power mis. Ik vind het juist heerlijk dat de motor volledig atmosferisch is en niet over een turbo beschikt, maar dat is uiteraard persoonlijk en voor iedereen weer anders. De auto is meer dan gemiddeld snel en de brul uit de uitlaat nodigt uit tot wat hoger in de toeren te rijden dan dat goed is voor het verbruik. Maar goed, het verbruik kan me eerlijk gezegd niet schelen want daar heb ik de auto niet voor gekocht.

Is er iets dat tegenvalt? Het enige dat tegenvalt is de aanwezige audio. Het hoeft echt geen topinstallatie te zijn, maar wat er door BMW is gemonteerd is echt wel bijzonder minimaal. Het lijkt bijvoorbeeld dat je tweeters hebt ter hoogte van de buitenspiegels (de roosters zitten er), maar er is geen tweeter achter gemonteerd. Dit is eenvoudig op te lossen uiteraard en dat zal ik ook nog gaan doen. Niet zo zeer omdat het van belang is als je open rijdt, maar als je een wat langer stuk onderweg bent met de kap dicht (wat ik vorige week was; 200 km snelweg) dan wil je tenminste wel normaal muziek kunnen luisteren. Maar goed, dit is echt geen halszaak.

Ik zal de komende weken zoveel mogelijk lekker open rijden en als het gewaardeerd wordt regelmatig een update plaatsen.

eerste 2 maanden onderweg

  • 119.500 km

Nou, we zijn nu 2 maanden onderweg dus leek me leuk een korte update te plaatsen hoe die maanden zijn bevallen. Nou, prima kan ik wel zeggen. Ik zit gewoon continu met een brede glimlach achter het stuur! Ik heb al een paar mooie ritten achter de rug en komend weekend een tripje naar Zuid-Limburg in het verschiet.

Ik ervaar het toch als een enorme luxe om met mooi weer mijn Mazda CX-5 te kunnen laten staan (ook een meer dan prima auto; zie andere review) en dan met de sleutel van de Z4 de "kap" op afstand te openen om daarna die 6-cylinder wakker te maken die dan met een zware brom zijn keel openzet.
Even de tijd nemen om de auto goed warm te laten worden en als de olietemperatuur dan rond de 100 graden aangeeft, het gaspedaal verder in te trappen en em de sporen te geven. Heerlijk hoe die motor in de toeren klimt met een zalig geluid erbij waarbij de auto lijkt te willen zeggen "ja, laat me los!"

Ik ervaar de auto echt als een heerlijke cruiser, want ook met rustiger rijgedrag rijdt de auto heerlijk. Het is een comfortabele reisgenoot; een lekkere diepe zit in die hele fijne sportstoelen (altijd doen!) en de handbak schakelt prima. Ben voor het rijgenot blij dat ik niet de automaat heb gekozen hoewel ik me wel kan voorstellen dat je daar sneller mee kunt accelereren.

Valt er dan nog wat negatiefs op? De aflegruimte voor spulletjes rondom de "cockpit" is nou niet overdadig. Ik merk dat ik nu meer spullen in mijn deur leg die ik normaal gesproken in een armsteun zou opbergen. Achter de stoelen kun je uiteraard ook wel wat kwijt, maar dat is tijdens het rijden wat minder makkelijk te bereiken.

Oh ja, en dan de ervaringen met de audio. Ik ben het eens met een aantal eerdere reacties dat als je voornamelijk open rijdt, de audio in principe wel volstaat. Wat ik wel echt mis is bluetooth audiostreaming en voor mijn gevoel wil ik toch meer eruit halen. Ik ga dus toch voor aanpassing van alle speakers, het plaatsen van tweeters (achter die kapjes zit nu niks), inbouw van een DSP, Apple Carplay (kan ik netjes navigeren met Google-maps of Waze), en een sub. Alles uiteraard uit het zicht en netjes weggewerkt. Zal na de winterslaap worden; dus volgend jaar maart ga ik het aanpassen. Tzt zal ik dan de fotos plaatsen en mijn ervaringen delen.

Ik heb besloten deze auto nooit meer weg te doen, want voor mijn gevoel wordt het niet leuker gezien de uitvoering, de 6 cylinder en de staat van mijn auto. Enkel in de zomer mee rijden, in de eigen garage parkeren en in de winter onder een hoeslaken.

Heerlijk dat open rijden

  • 128.500 km

Ik vond dat het wel weer eens tijd was om mijn ervaringen na ruim een jaartje sturen in de Z4 te updaten. Vooropgesteld, zo'n zomer als dit jaar is natuurlijk ongekend en wat heb ik er van genoten met mijn dakje open. Het was af en toe gewoon te warm om open te kunnen rijden. Na een ruime jaar ervaring kan ik wel zeggen dat de ideale temperatuur zo tussen de 20 en 27 graden is. Maar goed, het gaat natuurlijk vooral om mijn ervaringen met de Z4.

Ik ben natuurlijk verre van objectief; de auto heb ik immers gekocht omdat ìk het de mooiste roadster vind, gecombineerd met de heerlijk smeuïge 6-cilinder in lijn. Iedere keer als ik op de startknop druk en de 6-cilinders uit hun slaap ontwaken, komt de motor met een gezellige grom tot leven. Ik rijd de auto enkel met het dak open, dus als ik de motor start dan is dat altijd voor een langere rit op een zonnige dag. Ik rij de auto, zoals al eerder gezegd, puur voor de lol erbij. Ik laat de motor eerst rustig op temperatuur komen en als de olie warm is, dan geef ik em af en toe behoorlijk op zijn lazer (lekker doortrekken tot net aan de toerenbegrenzer). Wat een genot voor de oortjes en wat klimt de motor heerlijk gulzig in die toeren. Het gaat op geen moment te snel of te nerveus: voor mij een heerlijk combi deze motor in deze auto met de ietwat hakerige 6-bak.

In mijn vorige update gaf ik aan dat ik de audio zou aanpassen en mijn ervaringen hier zou delen. Ik heb alsnog besloten de audio niet aan te passen. De ervaring leert inmiddels dat ik zelden tot nooit de muziek aan heb als ik een dagje open ga sturen. Ik geniet echt veel liever van de auto zelf en die hele enkele keer dat ik in de Z4 rij met het dak dicht, volstaat de huidige configuratie prima.

Ik heb de auto inmiddels ook een eerste kleine onderhoudsbeurt laten krijgen. Ik laat het onderhoud doen bij een lokale, onafhankelijk garagebedrijf bij mij in de directe woonomgeving. Dat zijn de "ouderwetse" monteurs die hun vak verstaan. Altijd spannend een eerste beurt, omdat je dan ook pas echt het objectieve technische oordeel krijgt. Heerlijk dus als je dan van de garage-eigenaar de complimenten en daarmee de bevestiging krijgt op de optische en technische staat van de Z4. Het was een reguliere onderhoudsbeurt dus verder geen gekke zaken.

Heb ik dan echt niets te zeuren? Ok, een klein puntje dan. Als het warm is en je open rijdt, dan is het best lekker om een verkoelend drankje mee te nemen en die heb je dan het liefst onder handbereik. Dat blijkt lastig omdat de auto geen echte bekerhouders heeft. Ergens is dat wel een kleine misser. Het zou overigens dan ook wel een stevige (lees: diepe) bekerhouder moeten zijn want ik zoek altijd de heerlijkste kronkelwegen uit om de Z4 'uit te laten' dus dan moet het drankje niet bij de eerste de beste bocht de houder verlaten....

Het blijft genieten

  • 135.450 km

Het leek me nu de zomer er ein-de-lijk is, wel weer eens goed om een update te geven over mijn Z4 :-) Ik zag dat dat mijn laatste verslag alweer dateert van september 2022, dus al weer bijna 2 jaar geleden.

Ik heb in de tussenliggende periode zeker van mijn Z4 genoten, maar slechts 7000 km afgelegd. De reden hiervan is dat ik de auto enkel gebruik voor de leuke routes en niet voor mijn dagelijkse verkeersbewegingen.

Ik heb de auto afgelopen oktober helemaal laten poetsen door een professioneel bedrijf en in de winter onder een autospecifieke hoes gezet in mijn garage. Toen ik in maart/april de hoes er vanaf trok stond de auto te glimmen als nieuw (weer echt een diepzwarte kleur)! Wat wel opviel was dat het leer van het stuurwiel langzaam aan het "vergaan" was en daardoor plakkerig aanvoelde. Dat heb ik nog zelf goed proberen te reinigen, maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Een maand geleden heb ik dus een gerefurbished stuur met nieuw leer erin laten zetten, en dan voelt de auto weer heerlijk modern en fris. Kostte me 220 euro.

Dat geldt ook voor het entertainmentsysteem, want alvorens ik voor een korte vakantie met de Z4 richting het zuiden van Normandië vertrok, heb ik er Apple Carplay in laten bouwen. Dat is echt een aanrader, want daarmee is in 1 keer het gehele systeem up-to-date en kan je heerlijk via het originele scherm Google-maps gebruiken en alles veilig bedienen via de I-Drive.

Verder blijft het natuurlijk een genot om met deze auto te sturen, en naarmate de jaren vorderen ben ik alleen nog maar meer blij met deze auto. De motor blijft een genot om mee te rijden en klikt lekker smeuïg. Af en toe doortrekken tot aan het rood (uiteraard met warme olie) en als de auto kon kwispelen, nou dan zou die dat gelijk doen ;-)

Ja en dan de kosten. De auto krijgt jaarlijks zijn beurt ondanks de weinige km's. Ik verzorg de auto goed, want ik wil er nog heel lang plezier van hebben. Ook deze keer was het gewoon een reguliere beurt met geen bijzonderheden. Verse olie erin, en gaan!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.