BMW Z3 coupé 2.8i (1999)

autoreview

BMW Z3 coupé 2.8i (1999)

Signalement

UitvoeringZ3 coupé 2.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Z3 Coupe is werkelijk een heerlijke, sportieve, snelle en opvallende auto. Komende uit een 540i
met een 4.4 V8 motor uit 1999 had ik niet gedacht zo gek te kunnen worden op deze auto. Door
het lage gewicht is de auto heel makkelijk en snel te rijden, je schiet makkelijk ergens langs of
tussendoor en de wegligging is geweldig.
De Coupe kleeft aan werkelijk aan de weg en je trekt de auto aan als een handschoen. De Z3 is heel
lichtvoetig en agiel, een heel verschil met de (zware) 540, die werkelijk over de weg zweefde maar
wel altijd zwaar aanvoelde bij remmen en bochtenwerk.

Er zit een groot verschil in rij-eigenschappen tussen de Z3 Roadster en de Coupe. Als je een
liefhebber bent van cabrio rijden is de Coupe geen optie, ook niet met het optionele klapdak dat
slechts enkele cm’s omhoog kan en niet kan schuiven! Jammer.... Maar omgekeerd geldt hetzelfde.
De Roadster is zoals de meeste cabrio’s een stuk minder stijf dan de Coupe en tordeert dus veel
meer. De Coupe ligt veel strakker op de weg, maakt uiteraard minder lawaai en leent zich meer voor
echt sportief rijden zoals het snelle bochtenwerk en mooie driftpartijen.
Opvallend is dat de Coupe van binnen veel ruimte heeft, iets dat je van buiten niet ziet. Zittend in de
uitstekende (standaard) sportstoelen heb je veel ruimte om je heen. Ook heb ik ondanks mijn 1.90m
lengte voldoende hoofdruimte (zonder open dak). Achterin passen twee(!) grote samsonite koffers
bovenop elkaar en dat terwijl mijn Coupe uitgerust is met het (optIonele) Harman Kardon
soundsystem. De koffer past precies in de ruimte onder de bagagerollo. Bij 2 koffers moet de rollo
wel open blijven.

De Z3 is vrij simpel van binnen. Het dashboard is vormgegeven naar model van de jaren 60/70, en
daar moet je van houden. Komend uit de 5-serie E39 was dit even wennen, want in die auto is alles
schitterend afgewerkt en van enorm hoge kwaliteit. In de Z3 kijk je simpelweg op een minder
modern dashboard maar alles werkt goed en zit zoals bij BMW normaal is op de juiste plek. Airco,
cruise control, stoelverwarming, verlichting, audio, alles werkt feilloos en je vind de bediening met
je ogen dicht. De airco heeft geen moeite om de auto koud te krijgen en werkt als bij alle bmw’s
perfect!
De knoppen voor de bediening van bijvoorbeeld de ramen, de verlichting en de ventilatie hadden
wat mij betreft wel wat mooier gekunt, maar dat moet je op de koop toe nemen bij de Z3. Het met
leer beklede dashboard is wel weer heel erg mooi en heeft een luxe uitstraling door de extra
stiksels. Het standaard met leer beklede M stuur ligt heerlijk in hand en stuurt geweldig.
Het eerder beschreven Harman Kardon soundsystem met 10 speakers (o.a. in het dak) en een
basswoofer achter de voorstoel klinkt geweldig en neemt weinig ruimte in. Het kan voor de echte
audio fanaat natuurlijk altijd beter maar met dit systeem in de auto hoef je tenminste niet overal
gaten in te zagen en draden en speakers te plaatsen. Daardoor blijft de opvallend grote bagage
ruimte behouden wat voor mij juist belangrijk is.

Doordat in de Z3 Coupe de nieuwe 2.8 motor met dubbele VANOS ligt (vanaf 11e maand 98) is de
motor al bij hele lage toerentallen allert, een heel verschil met de 2.8 uit bijvoorbeeld de 528i. Die
had nog een enkel Vanos systeem en moet daardoor met wat hogere toerentallen gereden worden.
Als je een Coupe zoekt, let er dan op dat je er een koopt met een DUBBEL VANOS systeem!
De Coupe trekt van 0-100 in 6.8 seconden wat met slechts 193 pk zeer rap is. De meeste Coupe’s
zijn nog wat sneller, maar dit zijn dan ook de fabrieksopgaven. Een Porsche Boxster heeft veel
moeite met de Coupe, en dat blijft grappig. Bovendien is het lage gewicht een voordeel bij kleine
wedstrijdjes en de wegligging is fenomenaal, zeker in de bochten. Wat dat betreft is de Z3 M Coupe
veel lastiger te controleren omdat die nog eens 130 pk extra heeft en daardoor veel listiger rijdt.
(maar ik zou die graag voor de deur hebben hoor!).
De Z3 schakelt heerlijk en de slagen zijn niet te lang. Ook de koppeling grijpt goed aan en je voelt
precies wat je doet. De versnellingen sluiten goed op elkaar aan en i.c.m de 2.8 motor heb je altijd
vermogen onder je voet.
Prachtig is het geluid dat de uitlaat produceert bij vol accellereren! De eerste keer dacht ik dat er
een sportuitlaat onder de Z3 hing, maar dat blijkt standaard. Vooral als de motor goed warm is
hooor je de uitlaat goed ’gorgelen’, dit komt door een klep die open gaat. Wat een plezier kun je
aan deze auto beleven! Als je dan in je buitenspiegels kijkt en de dikke achterspatborden ziet heb je
het gevoel in een hele dikke sportauto te zitten.

De Coupe beschikt standaard over BMW’s sportonderstel en dat zorgt voor een heerlijke doch
sporieve wegligging. Door de korte wielbasis kan de Z3 wel wat springerig zijn, je zit bijna op de
achteras, maar nooit is het vervelend. Het onderstel absorbeert hobbels goed maar je voelt wel wat
de auto wil en gaat doen. HEERLIJK! Typisch BMW en je moet er van houden. De Roadster is ook
zonder dat onderstel verkrijgbaar, de Coupe niet.
Sturen doet de BMW daardoor heel scherp , echt een feest voor de liefhebber van sportief rijden.
Maar, rustig rijden is met deze auto he-le-maal NIET moeilijk, dat gaat zelfs heel goed. Overal waar
je komt met deze auto kijken de mensen, je hoeft niet te bewijzen dat ie hard kan om plezier te
hebben van de Z3 Coupe, en dat is ook erg leuk.

Het verbruik van Z3 Coupe 2.8 is door het lage gewicht zeer laag voor een auto van dit caliber. Op
de snelweg zet ik de cruise control vaak op 120/130 (i.v.m flitsers, traject controle, etc) maar op de
provinciale wegen en op de op-en afritten heb ik er flink de gang in. Inhalen is met deze auto ook
een feest, het gaat allemaal heel makkeljk en zonder mensen in de weg te zitten doordat de auto
niet zo groot is.
Desondanks haal ik met gemak de 1 op 10 en regelmatig zelfs de 1 op 11. Het VANOS systeem
helpt daar ook bij maar het lage wagen gewicht zorgt ervoor dat de grote motor niet veel moeite
heeft met de auto.
Uiteraard gaat het benzine verbruik flink omhoog als je alleen maar aan het hard rijden bent, maar
echt duur wordt het in mijn ogen nooit. Ik moet voor de eerlijkheid wel zeggen dat ik een en ander
vergelijk met het verbruik van mijn vorige BMW (540), dan valt alles mee!! Als je uit een diesel komt,
valt het natuurlijk weer tegen! Maar als je geen benzine wil verstoken moet je geen sportauto
kopen...

Een veel genoemd minpunt is rijden in de regen, dat zou lastig zijn. Ik heb inmiddels heel wat km’s
in de Coupe afgelegd en ik heb deze nadelen nauwlijks kunnen ontdekken. Ik heb voor banden in
de breedte 225 en achter 255 en heb nog nooit dwars op de weg gestaan of iets dergelijks, terwijl
ik het juist leuk vind om bochten wat sneller te nemen dan andere rijders of soms bewust met de
tractie controle uit rij. Waarschijnlijk is het wel van belang dat je goede banden monteert (ik heb
Bridgestone Potenza RE50E laten monteren) en dat de auto wordt uitgelijnd bij iemand die weet wat
ie doet. Dat zijn er namelijk niet zoveel!!!
(Zoekt u nog een TOP uitlijner? Surf naar: www.deni.nl Succes gegarandeerd!)

Hopelijk kan de eventuele Z3 Coupe koper/liefhebber wat met deze info en is het voor degene die
deze auto nog niet gereden hebben nu wat duidelijker hoe deze auto rijdt. Ik kan niet anders
zeggen dan dat deze auto aan mij gegroeid is, iets wat ik niet verwacht had.
Je moet wel van sportief rijden houden en van de typische BMW rij-eigenschappen, maar dan wordt
jij net zo gek op deze auto als ik.

PROBLEMEN

Geen echte problemen.
Auto goed laten uitlijnen en goede banden laten monteren.
Uitlaatsteun vervangen, 1 lampje in het dashboard vervangen, hulp stabilisatorstangen vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.