AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW X5 xDrive40d High Executive (2010)

autoreview

BMW X5 xDrive40d High Executive (2010)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive40d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf73.000 km
KM-stand laatst87.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste review

  • 87.500 km

Na jaren lease heb ik 5 jaar geleden besloten om auto's prive te gaan rijden. Zakelijke kilometers worden gedeclareerd, dat is financieel vast niet aantrekkelijk, maar ik vind het persoonlijk prettig om een vrije keuze in auto's te houden en de fiscale aspecten hiervan zo eenvoudig mogelijk te houden.

Dus... na jaren in Audi A4's, BMW 3's en dergelijke eerst een Audi 2.7 TDI quattro avant. Heerlijke auto, 3 jaar en 120.000 km mee gereden, netjes alle €0,19 p km opgespaard voor een opvolger.

Ik wilde... een BMW 5 touring xdrive, 3.0 diesel met een mooie kleurstelling, wat coole opties en een lage kilometerstand. Die zijn in Nederland voor een acceptabele prijs schaars. Vandaar de exotische uitstap naar een X5 die toevallig op mijn pad kwam.

Aanschafprijs (relatief van aanschafwaarde) is attractief. Deze auto's schrijven enorm af in de eerste jaren, daarna vlakt het af. Dat is ook nodig, want de operationele kosten van dit rijdende flatgebouw zijn minder positief.

De A6 (ook een v6) was met een vlotte rijstijl prima op 1/15 te houden. De BMW haalt dit niet... in concreto, gecombineerd verbruik, 1/9. Maar dan heb je ook een auto, die groter is dan mijn oude studentenkamer, ruim 2 ton weegt, staand op tractorwielen (315/35R20 achter & 275/40R20 voor) en die een porsche bij het stoplicht prima bijhoudt tot ruim boven de 200 km/h. Het vermogen van de X5 4.0D (is een 3L met meer of betere turbo's, vraag dat maar aan de experts) is een understatement. Dit heb je eigenlijk niet nodig, maar het is prettig. Je gebruikt het niet vanuit stilstand, maar vooral de tussensprint, 80 naar 120-140, is verrassend.

Ervaringen op de weg:
Het is bizar, maar mensen zijn bang van je. Ik hoor/lees ook regelmatig de commentaren dat audi/bmw bestuurders enorme aso's zijn. Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten, maar nu na ruim een jaar in de X5 blijf ik me verbazen dat als ik mij op de linkerbaan begeef - en dat is regelmatig maar niet uitsluitend - dat auto's bijna instinctief de linkerbaan voor de komende 300m vrijmaken. Dus voor de ambitieuze aso's onder ons: dit is je voertuig!
Aangezien ik me nog redelijk aan de regels houd, zal het voor deze chauffeurs wat teleurstellend zijn als ik geruime tijd later dan zij verwachten met 135 passeer.

Alle noodzakelijk opties zijn aanwezig - luchtvering met body control, active cruise control - en maken vooral lange ritten tot een aangename ervaring. Voor allen die een BMW van welk type dan ook willen aanschaffen, comfort seats zijn een must!

Het is natuurlijk een ontzettend grote auto en in rijeigenschappen betaalt zich dat vooral uit op de snelweg en lange afstanden. Comfort is zeer hoog en zelfs na grote etappes van 500/600km stap je fris uit. Het zal niemand verwonderen dat ook de achterbank prima te vertoeven is en dat er voldoende opslagruimte is.

In de bebouwde kom zijn X5-afmetingen minder prettig. Parkeren in A'dam met een dergelijk gevaarte is praktisch onmogelijk en alle camera's en sensoren zijn noodzakelijk om ravage te voorkomen. Ook tijdens het rijden in de stad ben je je contant bewust van het feit dat je een grote auto rijdt. Ja comfortabel, maar qua afmetingen voelt het bijna een bestelbusje.

Het interieur van de BMW is voor mij de doorslaggevende factor geweest bij aanschaf. Ik was een beetje uitgekeken op het A6 interieur en de strakke zakelijk inrichting van BMW bevalt mij persoonlijk prima.

Onderhoud/kosten:
Dit jaar, dit is afhankelijk van de lopende projecten, zijn iets minder zakelijke autokilometers gemaakt. Onderhoud is bij dealer uitgevoerd. Qua onderhoud zijn geen onverwachte issues opgetreden behalve een lekke balg van de luchtvering. Bij aanschaf was bekend dat de remschijven vóór bij eerstvolgende beurt vervangen zouden moeten worden dus dat was al verdisconteerd in de aankoopprijs.

Ik verheug me nu al op de aanschaf van nieuwe banden... Dat is uiteraard sarcasme. Aangezien regelmatig in Duitsland wordt vertoefd, zijn een setje winterbanden (255 R18) een must. Dat ziet er ontzettend sneu uit, want de X5 staat dan echt op smarties. Het rijdt echter prima en het comfort gaat zelfs vooruit met winterbanden. Dit komt deels door de velggrootte, maar naar mijn mening vooral doordat het stuurgedrag verbetert met smallere banden. Ja, 315 ziet er ongelofelijk stoer uit, maar je hebt er eigenlijk niets aan.

Concluderend na ongeveer 15.000km:
Build quality, comfort, rij-ervaring zijn fantastisch. Daarbij houd ik van AWD, omdat het maximale controle geeft in alle weersomstandigheden. Echter, ben ik een SUV fan? Dat was ik niet en ben ik nog steeds niet, maar de X5 blijft nog een tijdje.

Bij het aanklikken van de waarderingen kwam de vraag: "Zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen?" Ik heb "misschien" gekozen om aan te geven dat een BMW zeker op de shortlist voor de volgende auto zal staan, maar dat ik voor een toekomstige opvolger waarschijnlijk een 530D xdrive touring prefereer boven de X5.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren