BMW X3 xDrive20i High Executive (2013)

autoreview

BMW X3 xDrive20i High Executive (2013)

Signalement

UitvoeringX3 xDrive20i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst69.800 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 1000

  • 1.000 km

Vorige week afgeleverd... mijn eerste auto met automaat(8 versnellingen) met alle luxe, (high executive) met ook nog een keur van opties erbij( Leer, X drive, X line, elektr. achterklep, dakrailing, elektr trekhaak( 2400KG), sportstoelen, schakel paddles, alle elektronische snufjes( internet, apps, remote service, 3d navigatie gekoppeld aan Google Streetview etc.etc.)

Begin juli '13 besteld en 27 september afgeleverd.

+ een super stille en krachtige motor.
+ erg veel trekkracht(onderin)
+ een top versnellingsbak, je gedachten lijkt hij te vertalen in de juiste versnelling... zowel op als terug)
+zeer plezierig zijn de eerste ervaringen met het rijden met aanhanger, de verschillende rijmodussen( eco-pro, comfort en sport) vertalen zich in een totaal andere auto die de naam steeds eer aan doet.
+Sport stand is waanzinnig voor rijden met de aanhangwagen.( gaspedaal en bak reageren total anders. top!!!)
+sportstoelen prima.
+prachtig( rood/bruin leer.
+Elektrische achterklep is super handig.
+navi profesional is top.
+20Gig harde schijf in auto is geweldig
+muziek daarop laden( inclusief afbeeldingen) is kinderspel en erna super handig.
+iphone 5 moeiteloos aanmelden, alle functies gaan nu via idrive, op het stuu.. en de 3 beeldschermen.. Erg handig..
navi met dubbelkaart op beeldscherm en pijl en tekstaanwijzing in tellerblok is super handig.
+ alles is spraakgestuurd.. Althans zou dat moeten zijn.
+wegligging is fenomenaal.(voelt als achterwielaandrijving als mijn TVR)
+motor- en bak- en windgeruis: afwezig..
+schakel paddles handig(rijden met aanhangwagen!)
+xenonlicht (ik woon in polder)is heerlijk veilig.




- start-stop systeem.. irritant en soms link... (bij eindigen rit slaat motor af..dan denk je.. uitstappen.. en laat je de rem los, slaat hij aan en gaat gelijk rijden... omdat motor afgeslagen is denk je er niet gelijk aan om op start/stop in te drukken om hem totaal het zwijgen op te leggen. Ernstig wennen...
-sportstoelen zijn op 100 verschillende manieren in te stellen en op te blazen( zijwangen)duurt erg erg lang voor je je goede zit hebt.. laat je een ander even rijden begint het spel weer opnieuw..(spijt van het niet nemen van elektr. stoelen met memorystanden)
- sleutelloos starten.. onzin. je moet toch op knop drukken, kun je net zo goed de sleutel gebruiken, die moet je toch bij je hebben. Erg onhandig, want je huissluitel en garage afstandbediening doe je er normaliter toch ook aan.. onzin future.
-spraaksturing werkt (nog) voor geen meter.
-bijna alles is electronisch gestuurd en te bedienen
-iemand met wat minder high tech inzicht zal heel erg moeten wennen..( mijn echtgenote)
-maar ook ik moet terug voor verdere hulp en uitleg van de mogelijkheden.
-weinig bakjes/vakjes in interieur.
-geen tassen aan achterzijde rugleuning voorstoelen.

Ben benieuwd naar brandstof verbruik na inrijden.
Ben heel benieuwd naar weg-, motor en versnellingsbak gedrag bij rijden met mijn caravan ( 1500 kg)
Ik doe verslag......


Een dikke 8

  • 5.000 km

Inmiddels 5000 km gereden... Eh.. Genoten....
Het is elke dag een beetje feest als ik met deze auto rijd.. Het gemiddelde verbruik is 1:10.5 is erg netjes voor een vierkante bak, 1700 kg en vierwielaandrijving..
Ik moet nog steeds wennen aan de sportstoelen ( +650€) de zijdelingse steun van zowel benen als bovenlichaam is perfect en middels elektrische blaasbalgen perfect in te stellen. Ook de verstelbare zitlengte is top. Echter de niet verstelbare ondersteuning van de onderrug is bij mijn ( volgens mij normale lengte( 1.79 m) echt onvoldoende.
De vierwielaandrijving is onmerkbaar maar toch aanwezig. Een escapade in het losse zand liep prima af. Een druk op de knop( tractie controle) leverde meer dan voldoende tractie op. Daarnaast is het zo dat door bij normaal rijden grotere tractie achter, een bochtje of rotonde ronden echt lekker gaat. Mijn vorige 4wd( mitsubishi Outlander) "dreef" hij een beetje onderstuurd naar buiten.. De X3 rondt dit net ff wat lekkerder. Overigens is het hele aandrijfsysteem volkomen stil en trilling vrij ( vier korte aandrijfassen, met 8 homokinetische koppelingen en een lange cardanas) en dat zegt wat over het fabricage proces.

De motor

  • 5.000 km

De motor.. Dit is mijn eerste auto met een turbo motor... Mijn zoon heeft een v70 2.5T dus ik was een beetje voorbereid... Ik rijd mijn rijbewijslevenlang( vanaf 18e) ook motor.. Het fijne van motorrijden vind ik het bij hogere toerentallen enorm toenemen van de trekkracht. Dat (lekkere) gevoel heeft ook de turbomotor van de genoemde V70.. Echter dit gevoel is bij de BMW 2.0 turbo motor volkomen afwezig.. Een liniare krachtsontwikkeling vanaf ongeveer 1500 omw./ min. Tot ruim 5500 omw/min..Ik had de vermogens en koppelkromme in de folders al bestudeerd voor de aanschaf, maar dit is toch wel heel bijzonder. De trekkracht/het koppel is prima.. Echter de vermogenstoename geeft geen enkele beleving... Je kunt de acht versnellings automaat perfect met je gaspedaal schakelen.. Beetje meer gas en hij schakelt terug, beetje veel meer gas en hij schakelt 2 of 3 verzetten terug, en bij kickdown schakelt hij maximaal terug. Alleen..de 184 pk.... Het geeft geen beleving..... van sneller accelereren bij hogere toerentallen.. Hij is snel.... iig snel genoeg, maar de beleving van de snelheids vermeerdering blijft uit.. Mede geholpen door de bijna volkomen afwezigheid van motorlawaai( heel plezierig) een zeer aparte ervaring. Ik begin er aan te wennen.. Maar om terug te komen op mijn motor (karakter) plezier mis ik dit wel... De V70(210pk) heeft dit wel. Maar mogelijk is dit wel een ideaal motorkarakter als ik straks mijn caravan erachter ga hangen. U hoort het.. Daarnaast.. Motor is zeer geruisloos... Volkomen trillingvrij... De bak is als gememoreerd top en het verbruik is redelijk. Een licht smetje naar mijn beleving is het warm rijden.. Ik woon buiten de bebouwde kom en bij koude motor en rustig warm rijden schakelt hij snel op naar zijn 8.. Dan zet hij hem op 1500 omw.. Ik vind dat echter te weinig.. Ik trek dan even twee keer aan een paddle, twee versnellingen terug en hij draait 2200 omwentelingen.. Klinkt technisch net even wat lekkerder... De motor is overigens snel op temperatuur( 5 km of 5 minuten) dat is te merken aan de kachel want een watertemperatuur meter is niet aanwezig.. Wel een olietemperatuurmeter maar dat duurt echt 10-15 voor die los komt en wel een kwartiertje voor die op een minimale normale waarde(70 graden) staat.
Ik ben inmiddels goed gewend aan het start/stop systeem, maar ik zet het regelmatig uit.. Het levert m.i. Geen noemenswaarde verbruiksvermindering op, maar het is wel een beetje irritant. Steeds voet op de rem houden.. Even druk minderen bij stilstand en hij loopt al weer of hij slaat af als je een micro seconde later weer op kan trekken... Doet mij technisch zeer... Het zei zo.. Een waanzinnig fijn apparaat is de automatic Hill holder. Zet ik bij bijna elke rit aan.. De start/ stop is dan veel minder irritant.. Bij stoppen staat hij gelijk vast, motor gaat uit, voet kan van de rem. Hij kruipt niet, rolt niet ..stilte en ontspannen zitten.. Weer weg willen.... Beetje gas, motor start, de rem gaat er automatisch eraf en wegrijden in één beweging helling voor- of achterwaarts of niet.. Perfect systeem..
Nog een perfect accessoire .. De elektrische achterklep. Heerlijk en vooral zeer gemakkelijk... bij aan komen lopen gaat hij open en het sluiten met volle armen bagage kan dus vanaf je bestemming.. Prima..vooral lachte regent..
Nog een plusje.. De stoelverwarming.. Binnen 2 minuten een heerlijke warme gat en rug.. Weldadig..
De xenon verlichting is prima!!!
Al mijn auto's tot nu toe hebben een "hangend" gaspedaal gehad( draaipunt aan bovenzijde) de X3 heeft een staand gaspedaal. Dit isecht heel anders. nu toe stof ik daar niet op, maar mogelijk ga ik er aan wennen.
Mijn laatste drie auto's( stukken goedkoper) hadden allemaal tassen of een net aan de rugleuning van de stoelen.. Deze auto ( 66.400euro) heeft ze niet.. Lastig voor de boekjes van de kleinkinderen. Nu is het een zooitje op de achterbank...
Ik heb de auto nu op Pirelli winterbanden staan.. Geen verschil in weggedrag, geen verschil in geluidsproductie.. Prima dus.. Laat de winter maar komen.
Tot slot.. De auto is echt heel erg mooi in deze kleur( mineral silver) en de combinatie met de rot/braun) bekleding is heel mooi en sjiek.
Het rijden is een genot...

overminderd prima

  • 22.000 km

Inmiddels de afspraak gemaakt voor het eerste beurtje(alleen olie verversen) de auto geeft aan dat het pas over 3000 km nodig is, maar na de winter verse olie erin vind ik wel nuttig.
de auto bevalt onverminderd prima.. ondanks een matige winter is de stoelverwarming een heerlijk comfort ding. Ook met de winterbanden rijdt hij onverminderd prima. De prestaties, het prima comfort Het wordt dus inmiddels een beetje saai.. Ik vind de auto wel steeds mooier worden. de lijnen, de kleur. prima. Ik rijd nu wat vaker in de eco modus.. dan daalt het verbruik wel gelijk naar 1 op 11,5. Hij accelereert merkbaar minder snel, maar wil je in die stand even snel door, dan doet hij dat toch gelijk.. Hij remt wel meer op de motor(laadt dan op!)
Nog steeds geen enkel garantie dingetje kunnen vinden... Dus ook niet terug geweest... nog steeds nul kosten... Ben wel benieuwd naar de kosten vcan dec eerste beurt.. U hoort.

naar de 70000

  • 69.800 km

Inmiddels bijna 70.000 km met de X3 gereden. Nu ruim 4,5 jaar oud. De auto staat ( buiten de vakanties) altijd warm en droog binnen. Het uiterlijk blijft echt ongelofelijk mooi. Hij glanst nog als nieuw. In de winter rijd ik op winterwielen en banden. Een paar weken geleden de originele wielen weer gemonteerd. Deze zijn ook nog als nieuw..
De eerste grote beurt bij 44369 km ( alle filters en bougies in juli 2016 )was 529 euro.. Geen bijzonderheden. (Attent..: ongevraagd werd het batterijtje van de afstandsbediening vernieuwd) Bij km stand 47459 ging op vakantie de elektrische trekhaak niet meer in... Het groene lampje bleef wel branden dus verder vakantie gehouden met de caravan. Bij thuiskomst werd de trekhaak door de dealer gratis gereset. Bij km stand 55.000 weigerde de trekhaak weer in te gaan. De dealer constateerde een elektronisch probleem... Niet repareerbaar. Trekhaak moest compleet vervangen worden ( ong. 1000 euro materiaal.) De auto was toen ruim 3 jaar oud en uit de (2jarige) garantie. Aangegeven dat het toch niet zo kon zijn dat een vanuit de fabriek gemonteerde trekhaak zo snel compleet vervangen moest worden........ op mijn kosten. Na enig aandringen werd de nieuwe trekhaak geheel voor coulance vergoed. Ik moest alleen de arbeid (220Euro) betalen. Er werd een compleet nieuwe trekhaak met elektronica gemonteerd.. In 2017 heb ik de navigatie ( BMW professional) geüpdatet .. Bij een dealer kost de update 132 euro en als zij hem installeren weer 100 euro. Op het internet ook de originele nieuwe navi software gevonden: BMW Europe NEXT, 2017-2.. Je moet dan je chassisnummer opgeven en betalen(50Euro). Je krijgt dan een 64 GIG usb stick thuisgestuurd. Vervolgens kun je de software via de usb aansluiting in de auto uploaden. Dat kost exact 1 uur. Werkt prima en is gebruiksvriendelijk. De navi software is nu weer prima up-to-date..Volgens het service menu gaan de voorremblokken nu nog 60.000 km mee. De achterremblokken nog 50.000 km... Dit terwijl het de originelen zijn.....De auto geeft nu weer aan dat hij verse motorolie nodig heeft. Ik heb een afspraak gemaakt in mei. Buiten de trekhaak in 4,5 jaar geen gebreken. Ook geen kleintjes....... De onderhoudskosten zijn zeer reëel voor een auto van 66.600Euro. Het rijden blijft onverminderd top, zeer geruisloos. Altijd voldoende trekkracht. en het rijden met een caravan is en blijft een feest. Het verbruik ( af en toe maar in de ECO-PRO stand) varieert tussen de 1:10,5 en 1:11. Met de caravan ( 1500 kg Fendt) is het verbruik sterk afhankelijk van de wind. Mijn met de caravan ligt meestal rond de 95km/h. Bij weinig wind is dat 1:7,5. Bij tegenwind is dat 1:6,5.
Al met al : een grote investering, maar elke rit is plezier hebben.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.