BMW X1 xDrive25i (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 xDrive25i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 57.500 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
Half jaar praktijkervaring
- 67.500 km
Welke uitvoering:
Ik ben sinds juni van dit jaar de trotse bezitter van een BMW X1 2.5i xDrive X-line High Executive. Ik schrijf deze review nu na er ook daadwerkelijk zo’n 10.000 km. mee te hebben gereden.
Keuzeproces en aanschaf:
Na vele jaren en verschillende types VW te hebben gereden, werd het tijd om nog een keer BMW te gaan rijden (een oude liefde). De inruiler betrof een VW T-Roc 1.5 TSI. Na enige twijfel tussen een 5-serie of toch een X1, werd het toch de laatste. Wat meespeelde was de prima ervaring met de hogere instap van de T-Roc.
Na onder andere verschillende reviews en testen te hebben gelezen moest het minimaal een X1 op benzine worden met 2 liter cilinderinhoud. De zoektocht bracht ons bij BMW dealer Ekris. Daar stond een X1 2.5i xDrive met nagenoeg full-options. De km. stand betrof nog net geen 57.500 km. Na eerder proef te hebben gereden in een 2.0 sDrive met sportpakket, was de proefrit met deze uitvoering een waanzinnig feest. Waar de eerdere proefrit vooral een stug onderstel had, was deze X1 in X-line uitvoering precies zo geveerd als waar ik naar op zoek was Daarbij was het extra vermogen goed voelbaar en snel aanspreekbaar. Oftewel, gecultiveerd en stil als je rustig toert en rauw en bloedsnel zodra je het gas intrapt. Kortom, deze strak sturende BMW X1 2.5i werd ‘t.
Praktijkervaring:
Vanaf de eerste kilometer was het ‘freude am fahren’. Ronduit elke rit is een feest. Zelfs het verbruik van ruim 1 op 12,5 vind ik voor zo’n auto verrassend goed.
Niettemin zijn er toch ook wel een paar kleine minpuntjes te noemen.
Zo geven de banden (Hankook) voor mijn gevoel best wel veel geluid door aan het interieur. Daarentegen heb ik sinds twee weken winterbanden gemonteerd (Goodyear) en deze zijn wonderwel veel stiller dan de zomerbanden.
De comfortstoelen zitten op zich heel goed, maar het zoeken van de juiste zitpositie was wel even een dingetje. Gelukkig zitten er geen sportstoelen in. De zit in deze stoelen vind ik simpelweg veel te krap.
Onderhoud:
Twee weken geleden de melding op de boordcomputer dat er een liter olie moest worden bijgevuld (na ong. 10.000 km. dus). Verder geen enkel issue.
Wordt vervolgd………..
Het eerste jaar
- 75.000 km
Het eerste jaar en eerste onderhoudsbeurt bij de dealer zit er op. Volgens het BMW onderhoud volgsysteem was vervanging van de remvloeistof aan de orde. Bij deze servicebeurt werd onder garantie ook twee motorsteunen vervangen. Had er niet om gevraagd (ook niets gemerkt), maar deze waren kennelijk door uitdroging aan vervanging toe. Verder heb ik het gehele eerste jaar geen enkel issue gehad. Rijden is iedere keer nog steeds een feest. Ik rijd over het algemeen relaxed en ga soms even los op de Duitse autobaan en scoor over het gehele jaar daarmee een gemiddeld verbruik van 7,8 liter op 100 km. Een gevoel van 'beter wordt 't niet' overheerst en dat betekent dat deze X1 voorlopig nog even blijft.
Rijen met een glimlach
- 84.000 km
Vanaf de laatste bijdrage op deze review ben ik twee keer met de X1 naar de garage geweest. De eerste keer voor regulier onderhoud. BMW kent overigens geen grote of kleine beurten, maar doet dat wat nodig is. De tweede keer bij een kilometerstand van ongeveer 80.000 was de startaccu aan vervanging toe. Aangezien ik de X1 met 2 jaar Premium garantie heb gekocht, werd ook de startaccu onder garantie vervangen.
Voor wat betreft het rijden, wil ik niet teveel in herhaling vallen, maar iedere rit is weer genieten. Een BMW rijden heeft voor mij denk ik maar één probleem; de volgende auto is weer een BMW.
X1 als caravantrekker
- 95.000 km
Inmiddels weer ruim 10.000 heerlijke kilometers verder. Afgelopen zomer voor 't eerst met een caravan (1700 kg. totaalgewicht) naar Oostenrijk gereden. De X1 is een geweldige caravantrekker gebleken. Op de cruise control was het een zeer ontspannen rit. Zelfs heuvel op gaf de X1 geen krimp. Over de gehele rit scoorde ik een verbruik van 1 op 8, wat ik alleszins redelijk vind voor deze combinatie.
Voor het overige geen enkel probleem of storing gehad. De glimlach is er nog steeds!
Afscheid
- 116.000 km
Na bijna 4 jaar neem ik afscheid van mij X1, maar ondanks dat de X1 mij eigenlijk geen enkel moment heeft teleurgesteld, gaat mijn BMW hart verder kloppen in een 530E XDrive.
Toch wil ik graag een klein slotpleidooi houden voor deze X1. De rijbeleving is weliswaar niet helemaal wat de echte BMW adept graag wil, maar de X1 voelt toch wel premium in het kleinere SUV segment. Voor de caravanners onder ons; dit is een kanjer van een caravantrekker. Wie deze wil kopen kan binnenkort terecht bij NobraCars in Uden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.