BMW X1 sDrive20i (2016) #3

autoreview

BMW X1 sDrive20i (2016)

Signalement

UitvoeringX1 sDrive20i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst105.318 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug melding eerste 10 maanden

  • 92.000 km

In februari 2021 hebben we onze Mazda 3 uit 2015 ingeruild op een BMW X1. De Mazda beviel goed, het was de 165 GT-m, maar had een paar nadelen. We wilden:
- een auto met een hoger trekgewicht vanwege de caravan
- adaptieve cruise-control, maar niet meer gecombineerd met een handmatige bak
- iets hogere zit
Na veel gezoek op internet geconcludeerd dat BMW in NL op dat moment erg concurrerende aanbiedingen had in vergelijking met zelf importeren uit Duitsland. Uiteindelijk een High Executive xLine Centennial sDrive 2.0i met 192 pk uit september 2016 bij Van Kalfsbeek gevonden. Helaas geen panoramadak, geen elektrische verstelling van de stoelen en geen 4-wiel aandrijving. Voor de rest ‘ vol’.
We hebben inmiddels 10.000 km achter de rug en wat is dit een fijne auto. Hoe goed de Mazda ook was, je merkt kwaliteitsverschil. Het leer, de enorm goede Harmann Kardon geluidsinstallatie, een echte head up display (geen schermpje op het dashboard), het weggedrag, de zit, enz….. . Zitten er ook minder bevallende aspecten aan deze auto? Ik heb er 3 kunnen ontdekken: 1. de adaptive cruise control houdt er nog wel eens bij op bij laagstaande zon, grote licht verschillen, snelheid remmende verkeersdrempels als er tegenliggers met licht aankomen. BMW had dit in 2016 nog niet zo goed voor elkaar. 2. Er zit geen dodehoekwaarschuwing op de buitenspiegel. Wordt enorm gemist t.o.v. de Mazda. Past niet bij de standing van BMW. 3. Had in februari meteen gladheid. Dan ben je met deze auto echt beter af met 4-wiel aandrijving. Als je er een hiermee vindt die voor de rest concurrerend is, kies die dan. Had ik er een ander accessoire voor willen inleveren, nee. Daarvoor komt gladheid en de noodzaak hard op te trekken (en dan geen wiel spin hebben) echt te weinig voor.
Het verbruik valt enorm mee. Met regelmaat wordt 6 liter/100 km als verbruik genoteerd. Gerelateerd aan de prestaties van de auto een bijzondere prestatie. In parkeergarages kun je met deze, groot aandoende, SUV ook nog goed terecht. Met een X3 ligt dat zomaar anders. In feite is de X1 even lang als de Mazda 3. Door de hogere zit heb je wel meer overzicht. Al met al heeft deze auto het in zich om een blijvertje te worden voor een groot aantal jaren. Wordt vervolgd.

Afscheid met spijt

  • 105.318 km

Na krap 3 jaar is de X1 ingeruild. Niet omdat het moest, maar omdat er een kans langs kwam. Daarover straks meer. De X1 heeft onside afgelopen 3 jaar goed bediend. Compacte buitenmaten, voldoende grote bagageruimte, comfortabel interieur dat klasse en kwaliteit uitstraalt, kwaliteit van exterieur (met name de harde en mooie kleur sparkling brown), fantastische Harman Kardon installatie. Verder de perfecte strakke rijkwaliteiten. Als caravantrekker met een caravan van 1500kg geen centje pijn.

Waarom dan toch inruilen? Niet uit rationele gronden. De auto reed perfect, met net rondom nieuwe (geen RFT, maar Conti’s) banden en nieuwe bougies. Mijn garagist raadde dat laatste aan en hij had gelijk. De motor liep al goed, maar de nieuwe bougies gaven nog meer raffinement. Ik kan de X1 F48 dus iedereen aanraden die een compacte SUV zoekt die kwaliteit uitstraalt en dat iedere keer weer bewijst. Tevens complimenten voor BMW Premium Selection. Feitelijk geen gebruik van hoeven maken, maar de verschillende controles, de vervangende auto’s, het meedenken. Ik kan iedereen aanraden een jong gebruikte BMW gewoon bij de BMW dealer te halen.
Hij staat, inmiddels 7 jaar oud en nog steeds als nieuw, momenteel te koop in Oud-Beijerland.

Waarom dan ingeruild? In mijn eerste review al gemeld dat de adaptieve cruise control nogal eens afhaakt. De camera’s die hiervoor worden gebruikt zijn niet ideaal. Verder geen elektrische stoelverstelling en open (panorama)dak. De automaat is niet slecht, maar als je iets meer haast hebt voel je ouderwets de overgangen tussen de verschillende verzetten. Daarbij is de vormgeving van de pook wel erg bedaagd, het is gewoon een (ver)ouder(d) e automaat. Ook de connectiviteit is niet meer van deze tijd, geen Apple CarPlay. Wel te installeren in de aftermarket omgeving, maar ja. En verder zagen we nogal eens een 5-serie Touring voorbijschuiven op de snelweg, keken elkaar dan aan en zeiden in koor “ Wat is dat een gave auto!”. En als je dan, na een proefrit in een mooie 530e die Severs Breeman had staan, instapt in de 7 jaar oud X1 valt het kleine scherm op en ervaar je dat je met de keuze voor een SUV weliswaar iets meer overzicht hebt over het verkeer, maar dat je tegelijkertijd door de relatief korte wielbasis van de X1 behoorlijk inlevert op rijcomfort. Die mooie 530e Xdrive Touring is het dus, weer een jonge occasion bij de BMW-dealer met Premium Selection garantie, geworden. Niet omdat het moest, maar omdat het kon! En omdat die elektrische ondersteuning toch wel HEEL erg mooi werkt. Alle bij de X1 missende opties er op met 1 minpunt: geen Harman Kardon. Die mis ik nu al node.

Resumerend, de X1 F48 is een fantastische auto. Als je niets te trekken hebt en je stelt geen prijs op de laatste connectiviteitgadgets zou je deze auto zeer sterk kunnen overwegen. Als je verder geen grote dingen te trekken hebt zou ik, vanwege mijn nu al verslavende e-ervaring in de 530e, zelf kijken naar een iets recentere X1 F48 plug-in hybride, de xDrive25e.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.