BMW X1 xDrive25e (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 xDrive25e |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Verrassing
- 63.000 km
Na ruim 2 jaar een 440i cabrio xDrive als 'fun' auto gereden te hebben, hebben we besloten deze in te ruilen voor een meer praktische auto. De cabrio kwam te weinig buiten vanwege het feit dat ik steeds vaker in het buitenland verblijf.
Na wat zoeken kwam de BMW X1 op het lijstje van kandidaten, naast de KIA Sportage en de Hyundai Tucson. Het is uiteindelijk een prima
geprijsde X1 geworden die bij een VW dealer in Friesland stond. Deze dealer gaf het door mij gewenste bedrag voor de 440i terug.
Eerste indruk na paar dagen: een heerlijke auto die in veel opzichten op de ingeruilde 440i lijkt. In elk geval kwa interieur en voor een groot dee kwa functionaliteit:
- adaptive cc
- headup display
- leren interieur
- stoelverwarming
- de heerlijke iDrive
- BMW Professional navigatie
- stembediening
En zo nog wat zaken. Daarnaast heeft deze X1 een heerlijk groot glazen schuifdak en een elektrisch bedienbare achterklep met virtual pedal.
De elektrische range valt niet tegen. Na de eerste ker opladen gaf de auto 50 km aan, slechts 2 km minder dan de fabrieksopgave. Omdat we tot nu toe vooral wat korte ritten gemaakt hebben, staat het verbruik op ruim 1:25. Ben benieuwd wat het op lange ritten wordt, ik schatin dat we dan blij moeten zijn met 1:14 of daaromtrent. We gaan het wel zien.
Na ruim 3 maanden
- 70.000 km
We zijn 3 maanden en 7.000 km verder en ik ben nog steeds enthousiast. De auto is naar Spanje gebracht en wordt daar op Spaans kenteken gezet. De 4-wiel drive functie werkt prima op de onverharde weg naar ons bescheiden huisje in Spanje. Echt een verademing na de oude Citroen C4 Grand Picasso, waarmee is vaak op hellingen een aanloop moest nemen. De X1 kan ik onderaan stil zetten en dan rustig naar boven tokkelen. Heerlijk.
Het verbruik op de rit naar Spanje, voornamelijk binnenwegen, was ongeveer 1:16. Dagelijks gebruik in Spanje zit rond de 1:14 á 1:15. Aangetekend moet daarbij worden dat ik 'thuis' niet kan opladen want wij hebben maar 6 ampere stroom, en het laadpalen in onze omgeving met een lantarentje gezocht moeten worden. Meestal zijn die bezet trouwens. In de dichtsbijzijnde stad, Lorca, zijn ongeveer 10 laadpalen op 95.000 inwoners. Vergelijkbaar in Nederland: Haarlem heeft meer dan 200 laadpalen op 100.000 inwoners.
Het enige punt van kritiek is de adaptieve cruise die stopt als je tegen de (enigszins) laagstaande zon in rijdt. Dat gebeurt nogal eens in het bergachtige deel van Spanje waar wij zitten. Maar ik heb die klacht over de X1 eerder gelezen. De BMW 225ex die wij eerder hadden had hetzelfde euvel.
Om af te ronden trek ik de conclusie dat wij zeer tevreden zijn over de X1.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.