BMW X1 xDrive20i Executive (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | X1 xDrive20i Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 153.000 km |
Weer een BMW, nummer 7
- 153.000 km
Toevallig dat ik deze tegenkwam en snel de serie van de motor kon natrekken bij BMW Helming in Meppen / Duitsland, dichtstbijzijnde service voor mij, ik woon pal aan de grens en heb waardering voor deskundigheid van Duitse monteurs, Gründlichkeit en het oog van de Meister dubbel checkt alles.
Waarom de motor? Ik ben in het bezit gekomen van een “Puma” document van BMW waarin het distributieketting probleem tot in detail wordt omschreven, de oorzaak en desastreuze gevolgen van deze ontwerpfout van BMW, daarom is het ontwerp aangepast en is een reparatiekit voorbereid voor betroffen motoren. De Puma omschrijft alle betroffen series en motoren, dit euvel speelde tussen 2006 en september 2013 verspreid onder vrijwel alle series.
BMW heeft deze ontwerpfout niet klantgericht opgelost met een terugroepactie, vaak werden de klanten in de kou gelaten en mochten zelf opdraaien voor duizenden euro gevolgschade van verlengde of gebroken distributiekettingen.
Wat moet je bij BMW checken? Is de ontwerpfout tijdens productie althans de reparatiekit achteraf in service gemonteerd, zo ja, dan heb je een goede BMW op het oog, zo niet beter laten staan als je niet van plan bent preventief voor duizenden euro’s te repareren.
Olie verversen bij max 15.000 km is een must, 30.000 km is een fabeltje van BMW. BMW heeft een grote periode van boekhouders- en puur commercieel beleid gekend wat ook bewust ten koste ging van de BMW identiteit, betrouwbaarheid en kwaliteit van de techniek.
Dat is een reden dat ik bij voorbaat nu al weet dat de volgende auto geen BMW X1 wordt, voorwielaandrijving is geen BMW, 3 cilinders ook niet, het design tegenwoordig doet met overdreven vormen nogal Chinees en Koreaans aan, moet je van houden.
Verder ergonomische stoelen met wat basis ondersteuning moet in deze prijsklasse standaard zijn andere zelfs niet premiummerken geven het juiste voorbeeld.
In mijn auto mis ik een lendesteun.
Afijn, mij motor schijnt een goede te zijn volgens de gegevens op chassisnummer check.
Hij rijdt goed, rap als je perse wil, of cruisend als het lekker stressvrij kan op CC.
De uitvoering heeft business Navi, en het standaard audio systeem, in combinatie met een smartphone werkt het prima. Deze ga ik in het voorjaar door een aftermarket x-trons Android systeem upgraden, dat gaat het geluid en de apps verbeteren en actualiseren, met 100% behoud van alle i-drive functies. Je krijgt draadloos Android auto and Apple CarPlay erbij.
Heb er ondertussen 3000 probleemloze kilometers mee gereden. Stevig doorrijden met wind tegen 160km/h en 100-130km/h 50/50 naar Frankfurt levert een 1:10 verbruik op 95/E5 (ik tank geen E10, deze is in Nederland 20 cent duurder dan het betere E5 in Duitsland, maakt de keus makkelijk).
Op terugweg 130km/h 1:12,5, dat is prima voor een X-drive 2.0i.
Wat komt eraan? Ik heb preventief een automatische bak spoeling gepland, gelijk de X-drive verdeler en beide diffs gelijk meenemen.
De automaat schakelt perfect, ZF is echt de beste.
In het verleden was ik nogal BMW minded omdat mijn vader ooit een echte BMW heeft gereden. Had hij die maar gehouden…..het was een 525 zes cilinders in lijn met dubbele carburateur uit 1978. In deze auto had je geen radio nodig, die motor was muziek, soms hardrock als je dat wilde. Onverwoestbaar. Die zou mijn vader inruilen voor een 528i uit 1987, maar hij kwam thuis met een Ford Scorpio 2.8i van dat jaar….vandaag nog vinden we beide dat jammer.
Mijn Bimmer rijtje daarna:
318i bj.1992
525i bj.1991
320d bj.1999
530dA bj.2003
X3 X-drive 3.0iA bj.2004
120dA bj.2005
Na de probleemloze Toyota RAV4 (zie review) heb ik een jaar een EV gereden Volvo C40 Twin en full option.
Deze laatste heeft een geweldige indruk achtergelaten, naast de beste zetels die de automobielindustrie tegenwoordig kan bieden ook een heerlijke rijervaring.
Vanwege wissel van baan heb ik daarna weer zelf een auto moeten aanschaffen en dat werd een Mercedes Benz ML350 4-matic, bj.2006, deze met maar 130.000 km geïmporteerd omgebouwd naar Vogels G3 LPG….werkte uitstekend maar de auto paste mij niet.
Ik heb deze netjes kunnen verkopen en wat compacter overgestapt op deze X1. Mijn echtgenote wil deze wel graag houden op het moment dat het weer een lease EV wordt, vanwege mijn werk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW X1
Had je deze auto's al gezien?

BMW X1 2.0I S Drive Upgrade Edition NL AUTO, Automaat, Leder, Xenon
- 2012
- 170.187 km

BMW X1 sDrive18i Sportstoelen/Trekhaak/Navigatie
- 2013
- 136.744 km

BMW X1 SDrive20i High Executive | AUTOMAAT | 1e eigenaar | Met o.a. climate, cruise control, panoramadak en navigatie!
- 2014
- 62.520 km