BMW X1 xDrive18d (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | X1 xDrive18d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 63.000 km |
BMW X1 E84 en X1 F48
- 63.000 km
Na jaren in een Mercedes Vito 115 te hebben gereden(zakelijk) en de crisis achter ons lag, kon ik eens verder kijken dan een gesloten cabine auto. Om de investering laag te houden, wilde ik eerst een 2e hands kopen (ik ben niet van het leasen). Na een beetje rondkijken was mijn oog gevallen op de eerste uitvoering van de X1, een 18D Executive uitvoering met Navi Pro. Handgeschakeld. Een redelijk basis uitvoering. Deze auto was redelijk stug geveerd en achterwiel aangedreven. Lang heb ik hem niet gehad, wel met plezier in gereden! Met name het bochtenwerk was erg leuk met deze auto. Niet dat ik een scheurijzer ben, maar je kon de bochten inzetten als (bijna natuurlijk) dat je met een motor de bocht inzet en doorgaat. Gas erop ;)
Na 70k en net meer dan een jaar verder eens uit nieuwsgierigheid bij de dealer gevraagd wat men ervoor terug gaf met aanschaf van een nieuwe. Dat was vrij snel beslist. Ik had een paar wensen: Lederen bekleding, uit praktische overweging(huisdieren en zelf niet altijd even schone kleding) en een automaat, vanwege de vele fijne files in NL.
Na 3,5 maanden werd een nieuwe geleverd. Een 18D S-Drive High Executive X-Line. Traffic Jam assist, Comfort Access en Panoramadak. Best aangekleed, vond ik zelf. Ik heb voor aanschaf ook naar de Tiguan en RAV4 gekeken, maar trok toch meer naar de X1. Da's waarschijnlijk meer omdat emotie een rol speelt en de RAV4 met diesel niet meer met automaat leverbaar was.
Keurige aflevering door de verkoper die voor alles goed de tijd heeft genomen. Evenals de collega's bij de BMW dealer in Waalwijk overigens! Niets meer dan lof daarover.
Kilometerstand 0 - 63000km
De eerste kilometers zijn natuurlijk het leukst. Alles nieuw en toch opnieuw een auto weer leren kennen waar alles zit en hoe het werkt.
Nu rijd ik redelijk wat kilometers per jaar (±50k) en is mijn persoon die de vergelijking opzoekt met de vorige auto.
Wat me opviel, is zeker het weggedrag. De nieuwe is zonder meer comfortabeler geveerd, maar de voorwielaandrijver kan mij toch niet zo bekoren ten opzichte van de achterwielaandrijver. Hij stuurt prima, dat zeker maar mis wel het scherpe randje wat eerder is genoemd met het bochtenwerk. Jammer. Tijdens een onderhoudsbeurt een 330i mee gehad als vervangend vervoer en werd daarmee onderstreept.
De traffic jam assist doet zijn werk prima, op de rechter baan. Hij neemt dan zoveel afstand, dat de minder sociale medegebruikers maar menen dat ze er tussen kunnen waardoor de auto vrij straf ingrijpt om de afstand te bewaren. De adaptive cruisecontrol doet dat ook, maar is zeker een aanrader met enige gewenning. Er zit ook een waarschuwingssysteem op om in te grijpen bij snel naderend verkeer, ingrijpen doet hij helaas niet. Beetje een misser, zeker omdat het pakket waar dit bij hoort niet bepaald goedkoop is.
Verder is zijn rijgedrag voorbeeldig te noemen, sturen op de snelweg kost weinig moeite. De wendbaarheid in de stad is prima. In de straat keren is zo gepiept.
De parkeerassistent is een hele leuke gadget. Persoonlijk vind ik niet nodig, maar zat in een pakket erbij en wordt zo nu en dan natuurlijk wel gebruikt.
Het panoramadak maakt de auto erg licht van binnen, persoonlijk vind ik dat fijn. Dat het open kan, is met warmere dagen erg leuk. Dak open en de twee achterramen, en je waant je in een cabriotop. Uit de tocht, maar wel in de buitenlucht.
Wat me hieraan opvalt, is dat als de auto in de zon heeft gestaan het dak vlak na het wegrijden soms een behoorlijke tik geeft. Waarschijnlijk door de airco binnen en de warmte van buiten. Doet hij overigens niet altijd.
De afwerking van met name interieur had misschien iets beter gekund. Je merkt hierbij wel verschil tussen de "oude" en nieuwe auto. De schakelaar van de centrale vergrendeling is al een keertje terug geplaatst toen deze naar achter was gedrukt bij normaal gebruik. Het is door de dealer netjes terug geplaatst, maar toch.
De onderste rand van het dashboard is in een aantal klemmen geklikt, welke er met het uitstappen nu twee keer is los gekomen. Nu ben ik daar wel met mijn schoen achter blijven steken, maar heb dit met de eerste nooit gehad.
Als je me zou vragen of de volgende weer een X1 zou zijn, ik denk het wel. maar dan wel een X-drive.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X1 SDrive18i xLine Automaat | Pano Leer Camera Stoelver. Sfeer Cruise Clima
- 2018
- 68.000 km

BMW X1 sDrive18i Executive | CAMERA | STOELVERWARMING |
- 2018
- 63.256 km

BMW X1 sDrive18i High Executive | Stoelverwarming | Navigatie | Camera | Parkeersensoren | Head-Up Display | Leer | Automaat | Digitale Tellers | Keyless | LED | Cruise Control | Parkeersensoren
- 2018
- 127.556 km