BMW X1 sDrive16d (2019)

autoreview

BMW X1 sDrive16d (2019)

Signalement

UitvoeringX1 sDrive16d
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf66.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De witte tractor

  • 78.000 km

WAT VOORAF GING:
27 maart liep het leasecontract van mijn Skoda Superb af. Echter de nieuw bestelde Octavia was op dat moment nog niet beschikbaar dus in eerste instantie verzocht de WPB me nog even door te rijden. Het werd april,mei, juni en toen ineens begin september voordat de Octavia geleverd zou worden. Gezien de Superb dringend de 180K beurt nodig had en er zorgwekkende geluiden uit de DSG bak begonnen te komen, verzocht ik de leasemaatchappij onderhoud en reparatie te laten uitvoeren. Echter werd dit niet gehonoreerd. Daar ik het niet zag zitten om in juli met de auto in deze conditie te gaan roadtrippen in Italië heb ik een passende oplossing geëist. Of ik dan tot aan levering van de nieuwe auto een BMW X1 wilde besturen? Ok vooruit dan.....

3 dagen later stond er een spierwitte X1 1.6D automaat voor de deur. Enig zoeken op de site van BMW leerde mij dat dit de standaard uitvoering is met o.a. 17 inch lichtmetaal maar vooral weinig bling en spoilerwerk. Gezien de opties die erop zitten (widescreen navi, leren bekleding, elekrische achterklep, sportstoelen) lijkt het erop dat de auto met het High Executive pakket is besteld.

Ik was best benieuwd hoe een auto van een zog. premium merk zou bevallen, gezien ik de afgelopen 10 jaar vooral brave stations van de meer "bread-and-butter" merken heb gereden die meestal voor redelijke prijzen/bijtelling aardig volgehangen waren met opties, en BMW heeft daarin een bepaalde reputatie :)

In de ruim 2 maanden die volgden heb ik een goede 11000 km gereden met veel lange ritten, heuvels, Autobahn, smalle straatjes etc. Ik denk genoeg ervaringskudo's om een fatsoenlijke review te kunnen schrijven en hoop dat het wat leesplezier en nuttige inzichten oplevert. MIs je wat of zij er vragen, de commentsectie is tot je dienst.

Overigens wordt komende donderdag de 26e de nieuwe Skoda eindelijk definitief uitgeleverd. Deze review zal dus geen updates krijgen.

HET EXTERIEUR:
BMW's zie je denk ik zelden in de standaarduitvoering zonder M-Sport /Luxury pakket die de auto optisch aardig aandikt. Daarom wel leuk om eens te kijken of het design zich staande houdt zonder. En warempel; na enig wennen ga ik de auto steeds mooier vinden. Redelijk tijdloos design zonder te veel hoeken en vouwen. (Schuin) van voren komt er heus wat aanrijden en de verhoudingen lijken (veel meer dan de vorige x1) meer te kloppen. Enkel de overhang achter oogt wat "kort". Godzijdank nog geen megagrill zoals op de laatste modellen van het merk. Al met al oogt de auto zelfs in basistrim en zonder metallic lak best sjiek. Wel staan de 17 inch wielen toch wat ieletjes erbij in de wielkasten ondanks banden met een wat hogere wang.
De lak zit er strak op en kan (helaas weer uit eigen ervaring/onhandigheid) wel een stoot(je) hebben.

HET INTERIEUR:
Tja, De X1 kost volgens de boekjes en mijn loonstrook 50.000 euro dus daar mag je dan toch qua afwerking een en ander van verwachten zou je zeggen. Ik vond het eerlijk gezegd ronduit tegenvallen. Over de bouwkwaliteit absoluut geen klachten, alles ziet er robuust uit. echter de gebruikte kunststoffen (en dan zeker de sierstrips op dashboard en middenconsole) voelen erg goedkoop aan. Idem voor de leren bekleding.
De bediening van knoppen en dergelijke voelt juist weer heel degelijk aan.

Komende uit de Superb lijkt de akoestiek in de auto nogal blikkerig. Echter dit went snel.

Als bestuurder kijk je uit over een eenvoudige klokkenwinkel, een lekker dik stuur wat goed vastpakt en een en eveneens eenvoudige middenconsole met duidelijke knoppen, en uiteraard BMW's Idrive systeem (daarover later meer)

Uiteraard zit je wat ook meer op de bok dan je gewend bent, maar dat heb ik wel eens erger meegemaakt, je voelt je sneller 1 met deze auto dan andere opgehoogde stations.

Een compliment over de cruise control /limiter, vrijwel altijd zit die aan een van de stengels rondom het stuur wat zeer onhandig kan zijn. Hier zit het gewoon op het stuur en gebruik is echt doodsimpel. Kunnen niet meer fabrikanten het zo doen?

Qua stoelen moet ik even terug naar handmatig alles verstellen, dus ik vreesde met mijn matige rug het ergste....maar dat was volstrekt onnodig! De sportstoelen van BMW zijn echt zo goed als je veel terugleest. Je ziet gelijk goed, de lendensteun werkt veel beter dan bij andere merken (het voelt alsof je wordt omsloten i.p.v zo'n rolletje wat in de rugleuning) lijkt heen en weer te gaan en de uitschuifbare zitting is geniaal. Eindelijk echt volledige ondersteuning voor de onderbenen!

Qua opbergruimte rondom is het bescheidenheid. De portiervakken houden niet over, middentunnel vakken idem en ook het dashboardkastje is snel gevuld. Je zonnebril kun je kwijt in een extra vak dat in de armsteun is verwerkt.

Ik ben 1:82 en na instellen van de stoelen kan ik prima achter mezelf zitten, zonder opgetrokken knietjes of kruin tegen het dak. Langere mensen vinden het wellicht minder prettig achterin.

Qua laadruimte valt het zeker niet tegen voor een (in mijn ogen) opgehoogde 1 serie station. Er gaat 500 liter in een bruikbaar vormgegeven ruimte met een groot vak nog onder de vloer. Ik heb de achterbank nog niet plat gehad dus de Grote Voorwerpen Test moet ik verschuldigd blijven.

MOTOR EN BAK.
De tijden van dikke 6 cylinders zijn duidelijk voorbij. In de X1 hangt een 3 cylinder 1,5l diesel met 116 pk en 270 Nm. Nu weet ik uit ervaring met de Superb dat 1.5 ton auto met een kleine diesel in de praktijk best te doen is, maar ik had hier van tevoren wel ernstige bedenkingen bij, zeker na een proefrit in het verleden met een BMW 116D van de vorige lichting die echt niet vooruit te branden was.

Starten levert een wat schuddende auto op de eerste seconden en qua geluid was de bijnaam "de witte tractor" al snel geboren. Echter op temperatuur is dat als sneeuw voor de zon verdwenen en loopt de motor mooi en rustig.

De motor lijkt veel makkelijk in toeren te klimmen dan zijn VW evenknie, die klonk in de Superb vanaf 3500 toeren ronduit chagrijnig. De BMW produceert een bescheiden schor roffeltje wat nergens storend of overheersend in het interieur doorkomt indien er prestaties verlangd worden.

Daarover gesproken....Met het dagelijks verkeer is het prima meekomen. Ik heb nooit het gevoel gehad daarin dat ik hier tekort had of invoegstrook tekort kwam. Enkel op de Autobahn in Duitsland is boven de 160 de fut er wel uit, al loopt ie heel langzaam wel naar 202 op de teller. Bij steile heuvels kan ik me ook voorstellen dat je liever iets zwaardere versies rijdt, echter niets bar schokkends qua prestatieval hierin.

Qua gemiddeld verbruik schommelt het afhankelijk van meer of minder snelwegrijden tussen de 1:16 en 1:17. Ik moet toegeven dat ik wat steviger rijdt in deze wagen t.o.v. de Superb. Voer voor vooroordelen :)

De 7-traps bak met dubbele koppeling komt als het goed gelezen heb van Getrag af en ik wil graag VW vragen of ze even daar een cursusje willen gaan doen. Wat een heerlijkheid! Waar VW die DSG bakken soms echt suf of soms wat lomp kunnen reageren indien er bescheiden) prestaties verlangd worden is de bak hier altijd bij de les, zijn de gekozen verzetten precies goed en is schakelen echt volledig onmerkbaar. Wie nu nog een handbak wil om "controle" te houden is of coureur of houdt zichzelf voor de gek met zelfopgelegde dogma's.

De elektrische handrem werkt wat aan de trage kant. De ene keer gaat de auto bij gasgeven wel van de rem af en de andere keer moet je dit handmatig met de knop doen. Ik kan daar geen duidelijk patroon in vinden. De auto kent geen hill hold control, waar ik iets te makkelijk vanuit ging en al snel erachter kwam dat dit niet het geval was......

RIJGEDRAG:

Qua stuurgedrag niets dan lof. Er is geen sprake van enige vaagheid in de middenstand en zeker op snelheid is het stuurgevoel lekker zwaar en precies. De auto is veilig en voorspelbaar onderstuurd en ondanks zijn hoogte pak je bochten en rotondes met een vertrouwd gevoel lekker vlot. In de stad zullen sommige mensen liever een wat lichtere stuurbekrachtiging willen, echter dit stoorde mij totaal niet.

Idem voor de vering en demping. In een tijd waarin je vaak tig opties kunt bestellen om dit "naar je eigen hand te zetten" levert BMW gewoon een prima onderstel op die wat mij betreft een perfecte mix tussen comfort en stevigheid oplevert. Speedbumps hoef je echt niet met 10km te nemen, niemand wordt zeeziek van nadeinen en ook met 200km/h ligt de auto echt rotsvast op de weg. Zijwind, kasseien, zware rechtervoet etc, het deert hem allemaal niet. Ik begrijp de leuze Freude am Fahren absoluut in deze!

Wat mij wel verbaasde waren de matige prestaties van de remmen. Je moet echt flink doortrappen voor stevig afremmen en het lijkt erop dat de reminstallatie voor dit formaat auto simpelweg wat onderbemeten is.....

Gezien 2 collega's van de directie met hun Beamers (520i en x120i) de nodige hartverzakkingen hebben had met het botsdetectiesysteem (midden op de snelweg remmen naar 0) heb ik deze uitstaan. Enkel krijg ik een visuele en akoestische waarschuwing.

Qua inparkeren had ik bizar genoeg meer moeite met de dimensies van de auto te overzien dan de toch 40 cm langere Superb, hoewel er gewoon sensoren voor en achter op zitten. De hogere zit, kleine binnenspiegel en kleine achter en zijruitjes kunnen hier aan bijdragen....


NAVIGATIE/CONNECTIVITEIT
Ik zal eerlijk zijn. Na 3,5 jaar genieten van Apple Car play gaat het Idrive systeem vooral op navigatie dit niet winnen. Ik ben er echt van overtuigd geraakt dat autofabrikanten (en dan vooral de franse) dit gewoon aan Apple/Google cum suis moeten overlaten. Deze lopen op gebied van ergonomie mijlen voor. In dat opzicht complimenten aan Tesla die die stap al jaren geleden zetten

Ik snap het idee erachter Idrive en zonder smartphones in de wereld zou het echt helemaal top zijn. Het voelt echter als terug naar de middeleeuwen om weer letter voor letter via de draaiknoppen bestemmingen in te voeren in Italy.

De voice control werkt niet eens slecht, echter ook hierin al snel ergenis als na 3x de straat in gehucht X weer niet wordt herkend.

Voor instellingen voor de auto zelf is het systeem overigens prima, je vliegt makkelijk door alle menu's heen, zelfs rijdend, en BMW gooit je beslist niet dood met 1001 mogelijkheden.

Het scherm zelf werkt overigens gewoon prima, alles reageert lekker vlot en het is onder alle omstandigheden goed leesbaar. Als extra bonus is er een nog een HUD die snelheid/max snelheid/status cc en navigatieaanwijzingen vertoont. Eigenlijk zou dit verplicht moeten worden, het draagt zoveel bij aan je ogen op de weg houden. 2 nadeeltjes waren dat je niet de hele projectie ziet in bepaalde rijposities en met mijn zonnebril op werd de leesbaarheid fors minder.

Indien de smartphone met USB kabel koppelt kun je wel Spotify bedienen via Idrive, zij het wat rudimentair. Op het stuur het volgende nummer kiezen kan bijv niet. Echter voor bellen moet je toch weer met Bluetooth verbinden en die gesprekskwaliteit is niet al te best. Bovendien mis je hier weer volledige integratie gezien wij met het bedrijf veel met teams en 3CX werken. Al met al zou dit echt een reden zijn deze auto te laten staan om het ontbreken van Carplay/Android Auto.

AUDIO:
Hier kunnen we kort over zijn. Dramatisch slecht. Er zit 1 kleine speaker per deur in de wagen met een ouderwets plat kartonnen geluid. Zou het mijn eigen wagen zijn dan was ik op dag 1 nog naar de Halfordsen van deze wereld gereden voor vervangende speakers. Op een auto van 50K is dit ronduit schandalig.

ONDERHOUD EN SCHADE
-1x Adbue bijvullen
-1x reparatie band (slow puncture)
Voor de rest door-en door betrouwbaar. Geen kuren, geen uitvallende schermen etc. Nothing.

ALGEHEEL:
Als ik even de aanschafprijs buiten beschouwing laat is het een fijn rijdende, verassend ruime SUV waarmee het comfortabel 70000 km per jaar cruisen is en je gezin en lading makkelijk meekan, zolang het geen 2 meter-tieners zijn.

Echter een aantal (voor mij) redelijk essentiële opties zoals Carplay, dimmende spiegels, automatisch inklapbare spiegels, fatsoenlijke audio etc ontbreken simpelweg hierop en ik kan dit simpelweg niet los zien van de prijs.

Mijn veel grotere en luxere uitgevoerde Superb Diesel uit 2018 kostte 9000 euro /60 euro per maand bijtelling minder en wordt eigenlijk alleen op rijgedrag en automaat geklopt door de BMW.

Ja een BMW rijdt goed, maar dat doet een nieuwe Ford Focus of Mazda CX-30 echt niet minder, dat is geen USP meer.

Persoonlijk zou ik de auto in deze trim niet leasen noch nieuw kopen gezien de verhouding qua waar voor je geld zoek is en je teveel voor het embleem en merkbeleving betaalt. Als occasion zou het (met de genoemde opties er WEL op) een auto zijn die ik met liefde zou aanschaffen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.