BMW M5 (2000) #2

autoreview

BMW M5 (2000)

Signalement

UitvoeringM5
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf151.000 km
KM-stand laatst212.789 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW E39 M5

  • 167.000 km

Zo,

Ik heb mijn huidige BMW M5 gekocht van een particulier in februari 2012. Aangezien ik de wagen nu een half jaar in bezit heb en er 15000km mee gereden heb vond ik het wel leuk om mijn ervaringen te delen.

De ervaringen zijn eigenlijk heel kort samen te vatten SUPER!!!. Mijn E39 M5 is van 4 oktober 2000 en is een van de eerste faceliftmodellen geleverd in NL.

De enigste zaken die ik tot nu toe vervangen heb zijn eigenlijk foutjes van BMW:
-De remmen; voor een wagen met dit vermogen zijn ze standaard ZWAAR onder de maat. Ik had hiervoor een Jaguar XJR en deze remde 10x beter op hoge snelheden dan de BMW.....Voor de goede orde voor NL gebruik (max.130 per uur) sta je heus wel op tijd stil, echtervoor mijn werk rijd ik dagelijks door Duitsland en dan word de M5 gebruikt waarvoor die gemaakt is. Afremmen van 270 naar 160 gaat nog, maar daarna is er veel te weinig vertraging LEVENSGEVAARLIJK dus. Remslangen/-schijven en -blokken vervangen voor betere exemplaren. Orginele schijven en blokken waren niet versleten. De rekening bracht mij aan het lachen ondanks 1200 euro is dat nog vele malen goedkoper dan bij de Jaguar XJR...

-Ruitenwissersproeierleidingen; Deze heb ik moeten vervangen, ze liggen redelijk open en bloot in de motorruimte en drogen dus uit. Gevolg hiervan is scheuren/breken...

Verder bij de dealer een inspectie2 beurt laten doen, waarbij ik wederom in lachen toen ik de factuur onder ogen kreeg. De portemonnee hoeft lang niet zover open als bij de Jaguar.

Dan het verbruik, daar kan ik kort over zijn, dat boeit mij niet. Benzineprijs staat momenteel op 1.91 (BP Ultimate)dus als ik hem volgooi zit ik ruim boven de 100 euro, dit ben ik gelijk weer vergeten als ik de sleutel omdraai, dit is echt een rijderswagen die je een hele grote glimlach geeft. Overigens als wedstrijdje een keer een zuinigheidsritje gedaan en kwam op 1:10,3 , echter daar is deze wagen niet voor gemaakt...

Kan tot nu toe dus alleen maar vol lof zijn over de wagen. Wel helaas een schadegevalletje gehad doordat een of ander iemand een stoeptegel door mijn zijruit gooide......

Gewoon goed

  • 186.000 km

Zo we zijn inmiddels aanbeland in januari 2014...

Ik heb de wagen nog steeds in bezit en bevalt nog steeds prima, voor de rest niks bijzonders te melden aangezien de wagen niet kapot gaat.

Wel nieuwe zomerbanden gekocht (of eigenlijk in bestelling staan) dit worden Michelin Pilot Super sport. Verder zoals eerder aangegeven als wens, is inmiddels de begrenzer verwijderd. wagen staat momenteel op wintervelgen en banden en deze kunnen maar tot 240 km per uur.Nu hebben ze natuurlijk wel een marge, maar ik verwacht eerlijk gezegd de 300km/u aan te kunnen tikken en dan is 60 km/u wel een te grote marge, daarnaast het is winter dus ik ga geen risico's nemen. Niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn mede weggebruikers, welke mij nog even belangerijker zijn dan mezelf....

Voor de rest nogmaals de wagen gaat maar niet kapot en is daarmee by far de goedkoopste wagen die ik ooit gehad heb, dat hoor je niet vaak van een BMW M serie maar het is och echt waar

CHAPEAU BMW!!!!!!!

Pixel reparatie

  • 190.840 km

Zijn we weer..

Ik rijd alweer een tijdje rond met de nieuw bestelde zomerbanden Michelin Pilot Super Sport. Totaalbedrag voor banden incl balanceren en montage was 980 euro. Zijn wat serieuze centen, maar het zijn ook niet de standaard banden. Na een kleine 2000km kan ik melden dat iker zeer tevreden mee ben....

Waar ik niet tevreden mee was dat het bekende pixelprobleem nu serieuze vormen aan begon te nemen en dat ook de radio uitviel van tijd tot tijd. Dat laatste vond ik niet zo'n problem, maar de vrouw vond het wat belangerijker dat dat gerepareerd werd........

Na een zoektocht kwam ik al vrij vlot op marktplaats terecht bij Jurjen uit Den Helder, afspraak gemaakt en vanmiddag langsgegaan....

Resultaat na slechts anderhalf uur werkte al mijn pixels weer en ook mijn vrouw weer gelukkig want Jurjen kon ook de radiomodule repareren voor een total prijsvan slechts 265 euro. :) :)

Hij levert 2 jaar garantie op zijn werk en wat mij betreft een dikke aanrader voor een BMW rijder die zijn dode pixels weer tot leven wil krijgen........

Voor de rest gaat de wagen binnekort naar de dealer voor een zeer uitgebreide poetsbeurt en nieuwe logo's rondom......

Verder gaan ze even kijken hoe het met de kettinggeleiders staat en indien nodig word dat vervangen....

Op naar de 200.000 km....!!!!!

Soms gaat er wat kapot...........

  • 194.800 km

Daar zijn we weer.

De M5 is nog steeds in mijn bezit en ik geniet er nog steeds met volle teugen van. Echter ik geloof dat momenteel het pechduiveltje mijn wagen heft uitgekozen......

Het eerste wat kapot ging was het differntieel (versleten lagers)nieuwprijswas 3500 euro excl. BTW en montage, maar gelukkig was de BMW dealer zo netjes om mee te werken om het wat goedkoper te kunnen doen......

Ze hebben het differentieel gedemonteerd en opgestuurd naar Hardeman Motorsport. Deze mensen hebben een topjob geleverd, differentieel is gereviseerd en ziet er als nieuw uit. vervolgens hebben ze het teruggestuurd naar de BMW dealer en deze heeft het weer gemonteerd. Totaal kostenplaatje 1600 euro incl en incl montage. Dat klinkt aleen stuk beter al zeg ik hetzelf.

Terwijl ik het differntieel nog aan het inrijden was merkte ik dat het glas van de buitenspiegel vervormde. Ik dacht toen nog gelukkig is het de buitenspiegel en niet de binnenspiegel en je raad het al gistermiddag kwam ik er achter dat mijn binnenspiegel lekte.

Naast dit moeten de remleidingen ook vervangen worden want er zit dike roest op wat APK afkeur is. Dit word een lang werkje,want de benzinetank moet zakken dus eigenlijk de uitlaat etc ook........

En dan zijn er nog wat kleine zaken, dit maakt het volgende lijstje:

-remleidingen vervangen
-alle spiegels vervangen/repareren
-fuseekogel heeft wat speling
-nieuwe koplamp bijrijderskant

Binnekort indien ik tijd heb maar even de mouwen opstropen en aan het werk.

Al met al een aardig lijstje maar na bijna 45000km in mijn bezit zijn dit de eerste zaken die kapotgaan. De M5 heeft zelf nu bijna 195000km gereden dus is het logisch dat er wel eens iets kapotgaat.

Volgende update zal wel na de 200.000 km zijn :) :)

Inspection II beurtje

  • 202.740 km

En gelijk gekregen volgende update is na de 200.000km......

Wagen heft een Inspectie II beurt gehad bij de BMW dealer en heb gelijk de volgende zaken mee laten pakken:

- Rechter mistlamp glas
- Alle uitlaatklemmen
-Stabilisatorstangetjes voor

Redenen hiervoor op volgorde:

- zelfmoordvlieg had een scheur in het glas gekopt.
- tijdens het plaatsen van mijn zomerbanden zag ik dat 1 klem ter hoogte van de versnellingsbak bijna doorgeroest was, gelijk gewoon de rest mee laten pakken.
- linksvoor was kapot, gelijk rechtsvoor ook laten doen.

M5 bevalt nog steeds prima, enigste zaken die ik nog moet vervangen is de binnenspiegel (heeft een klein beetje gelekt) en de bijrijdersspiegel. Echter door de aanschaf van een huis en de inrichting hiervan word dat waarschijnlijk pas over een paar maanden.

Voor de rest zoals gezegd bevalt helemaal prima en geniet nog steeds zodra ik de sleutel omdraai.

En toen werd het spannend

  • 207.000 km

Wederom weer tijd voor een update...

Allereerst het goede nieuws, ik ben naar Procar autoservice te Zwolle geweest midden November om de Vanossen te laten checken en de kettinggeleiders.

Alles bleek op zich prima in orde te zijn, wel begon de Vanos rechs een beetje geluid te maken, maar daar kon ik volgens de specialist nog wel meer dan een jaar mee doorrijden. Sterker nog nu alles laten vervangen vond hij helemaal niet nodig. Normaal ben ik nogal van het preventief vervangen, echter deze specialist is meer dan een half uur bezig geweest onder verschillende toerentallen en heft alles uitgebreid gecheckt en beluisterd met een stetoscoop. Ook vermelde hij dat de motor nog waanzinnig goed klonk en heel erg netjes aan het gas hing. Met een gerust gevoel daarna weer tevreden naar huis gereden.

Dan het mindere nieuws, het kan zijn dat hij eerdaags verkocht is. Iemand heeft mij benaderd en tussen kerst en nieuwjaar komt hij langs om de wagen te beoordelen en dan gaan we vervolgens kijken of we op een prijs komen waar we beiden blij van worden. Is dit niet het geval dan blijf ik er nog een tijdje mee doorrijden.

Hij mag echter weg omdat mijn vrouw zwanger is, daarnaast is ze bezig met haar rijbewijs en als eerste auto een M5 is laten we het voorzichtig brengen....iets te spannend.

Een eventuele opvolger heb ik wel op het oog, waarschijnlijk de meest controversiele auto van BMW de laatste tijd, een BMW 5 GT......

Maar zoals gezegd even afwachten tussen kerst en nieuwjaar.

Voor de rest geen bijzonderheden, nieuwe winterbandjes achter kostte me 500 euro en voor de rest doet de M5 zijn ding: mij heel veel plezier geven zonder veel mankementen terug te geven. Daarvoor word zij beloond door middel van een bezoekje aan de detailer.

Een nieuwe taak

  • 207.800 km

Even een korte update.....

Zoals gezegd de laatste keer er was een belangstellende voor de M5. Over de mail is er intensief contact geweest en min of meer tot een prijs gekomen waarvoor de wagen weg mocht. Dit met een boven en ondergrens.....

De dagen daarna intensief op zoek geweest naar een vervanger aangezien tussen kerst en nieuwjaar de belangstellende langs zou komen. Het knaagde bij mij wel maar iets moderns was toch ook wel leuk, niks standaards maar goed.......

Kort voor kerst hebben mijn vrouw en ik nog een gesprek gehad waarin zij aangaf dat zij toch liever wilde dat de M5 bleef omdat het mijn hobby was en zij hem ook gewoon mooi vond......

Belangstellende vervolgens gemaild dat hij niet hoefde langs te komen: M5 WORD DE FAMILIEWAGEN!!!! maw ze blijft. Inmiddels mezelf cadeautjes gedaan dmv het aankopen van orginele NL folders van de wagen......

Volgende update zal wel weer normaal zijn aangaande onderhoud en ervaringen (als familiewagen :) :) )...

Schorsing

  • 212.789 km

Tijd voor maar weer eens een update.

De M5 gaat geschorst worden. ik heb gisteren een aardig aangeklede E39 530iA Touring gekocht welke de taak als familiewagen op zich moet gaan nemen.

Eigenlijk gekocht voor de vrouw, maar momenteel is ze nog bezig met een rijbewijs en tot die tijd ga ik erin rijden. Zoals gezegd schors ik daarom de M5.

Het lijstje met things to do:
- Dynamo reviseren (nieuwe doet 1400 euro AARGHH)
- Interieur bijwerken, heeft slijtage plekken
- Roest bij de benzineklep
- Roest onder het kofferdeksel
- Spiegel moet vervangen worden
- Binnenspiegel moet vervangen worden
- VANOS reviseren (preventief)
- Drijfstanglagers vervangen (preventief)

Ik trek hier 2 tot 3 jaar voor uit.

We hebben ook nog serieus gekeken naar een BMW 3GT, maar mijn vrouw had haar bedenkingen en wilde liever als eerste auto een wat oudere wagen zodat het niet een groot drama is als er een krasje opkomt. Uiteraard vond ik dat ook geen probleem, kan ik wel mooi de M5 erbij houden.

Roestreperatie

  • 212.789 km

Wel het laatste verslag voor de m5 van dit jaar.

Zoals voorheen al gemeld is de wagen inmiddels geschorst in afwachting van de reperaties die op mijn things to do list staan welke ik voorheen gepost heb.

Het eerste puntje de roest, word eerdaags goed hersteld en opnieuw gespoten. Ik vond dit het belangerijkste want hoe langer je ermee wacht hoe meer het roestduiveltje de tijd heft om je wagen te verzieken. Het betreft typische E39 puntjes:

- Bij de tankklep blijft het water staan door het ontwerp. Hier is ook meteen de grootste roestplek. Als herstelt is laat ik de binnekant wrappen met transparante wrap zodat water niet meer op het blanke metal kan staan.
- Onder de kofferklep komen ook roestplekken, deze laat ik gelijk meepakken, alsmede wat oppervlakige krasjes, zodat de wagen er na deze behandeling weer strak bijstaat.

Volgend jaar rond deze tijd verwacht ik pas de volgende update. Inmiddels toeren we rond in de familiewagen, ook hier heb ik een review van gemaakt welke hier te volgen is:http://www.autoweek.nl/autoreview/43257/bmw-530i-touring-edition

Goede feestdagen alvast!!!!!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.