BMW iX3 High Executive (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX3 High Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 73.000 km |
The kick-off
- 54 km
Gisteren opgehaald wat ook de start van onze samenwerking betekende. De fijne Tesla heb ik achtergelaten (zie hiervoor review van Tesla Model S P100D 2018) voor deze BMW iX3 LCI High Executive, modeljaar 2022.
Omdat dit een gebruikersreview is en geen aankoopreview verwacht ik over een week of zes de eerste ervaringen over het gebruik te delen en wat conclusies delen ten opzichte van de vorige EV en natuurlijk of de iX3 een interessante en/of logische opvolger is van de Tesla.
Wordt vervolgd.
1st update
- 2.000 km
Ik kon het toch niet laten om te wachten met schrijven en na ruim drie weken en ruim 2000km verder een eerste ervaringsimpressie.
Het is bijna onmogelijk om niet voortdurend het vergelijk te maken met de Tesla; behalve dat beide auto's een stuur, wielen, een voor- en achterkant hebben en een elektrische aandrijving, zijn het echt twee verschillende werelden. En beide werelden hebben zo hun prettige eigenschappen maar ook enkele tekortkomingen.
Waar ik het meest enthousiast over ben is, naast de 'road presence' van de iX3, de algehele kwaliteit, stilte aan boord (ook bij hoge snelheden) en het weggedrag; man, wat stuurt dit apparaat lekker! Waar ik neutraal over ben is over de bediening van systemen, ruimteaanbod en value for money. En tot slot wat ik tekortkomingen vind zijn prestaties, digitalisering/automatisering en op sommige punten het doorsijpelen van de oude ICE-wereld.
Pro's
Wanneer je een EV zoekt die lekker smoelt (subjectief), dito rijdt, gezin en hond moet vervoeren en dat alles in luxe en hele goede efficiency dan is de iX3 de auto die je wilt hebben. Ik heb alles vorig jaar augustus aangevinkt behalve de Laserlight-verlichting; ik kon het mezelf niet uitleggen om dik 1000 Euro te betalen voor een set koplampen die met grootlicht wel 600 meter ver heel goed schijnen te schijnen in plaats van 400 meter met de adaptieve LED-verlichting. Ik mis het vooralsnog niet. De voorstoelen zitten uitstekend en voelen kwalitatief goed aan. De stoelverwarming werkt ook lekker snel en precies goed. Wat ontbreekt ten opzichte van de Tesla is de in- en uitstapfunctie. De in- en uitstapfunctie zorgt er voor dat bij het uitstappen de stoel naar achteren beweegt en het stuur richting dashboard en omhoog, zodat uitstappen maximaal wordt gefaciliteerd. Bij instappen, gordel om en rem intrappen beweegt alles naar jouw voorkeurspositie. Had hier prima gekund en vergt een aantal regeltjes software schrijven.
Hoewel ik het niet heb gemist ben ik toch weer blij verrast met de aanwezigheid van de HUD. Vooral met navigeren geeft dat net wat extra. De aanwezigheid van dubbelgelaagd glas in de voorste zijportieren heeft absoluut een positief effect; het is echt heel veel stiller aan boord dan bij de S. Ook het volledig ontbreken van motorgeluid draagt bij aan het kwaliteitsgevoel; bij de S was met name de voorste elektromotor goed te horen bij acceleratie.
Wat ook boven verwachting goed werkt is de 'autopilot'. Hier was ik op voorhand het meest sceptisch over maar als ik eerlijk ben werkt het beter dan bij Tesla. Met name het wisselen van rijstrook gaat zeer beheerst en met een snelheid zoals je dat zelf ook doet. Ook het midden houden van de rijstrook doet de auto minstens net zo goed. Van 'phantom braking' heb ik met de iX3 nog niet te maken gehad. Het (soepele) rijden en sturen, de bediening, de fijne materialen en sfeer aan boord maken de iX3 een bijzonder aangenaam vervoermiddel.
Con's
Toch zijn er echt wel een aantal tekortkomingen te noemen, niet in de laatste plaats het feit dat dit geen bespoke EV is. Je zou kunnen stellen dat het beste van twee werelden wordt verenigd maar ik zie het toch meer dat de tekortkomingen van beide werelden duidelijker naar voren komen. Zo moet je concessies doen qua ruimte als gevolg van de middentunnel, niet de beste stroomlijn van de koets en geen bergruimte in het vooronder. Daarnaast heeft BMW het accupakket niet kunnen maximaliseren doordat er rekening gehouden moet worden met voorzieningen van een ICE-versie. De iX3 zou zo goed als perfect geweest zijn (als dat überhaupt bestaat) wanneer het accupakket 20kWh groter was geweest en een extra motor voor op de voorwielen.
Wat ook een stap achteruit is, is de mediabediening en menustructuur van de autoinstellingen. Op zich werkt het best logisch en snel, ook de iDrive heeft zo z'n nut maar ten opzichte van Tesla is dit redelijk MSDOS in plaats iOS Montery van Apple. Ik denk dat de OS8 in de iX en i4 wel een grote stap voorwaarts is maar deze is helaas niet te vinden in de iX3. Grootste minpunt, of eigenlijk irritatie, is het feit dat de laadklep niet automatisch opent en sluit na het laden. Klinkt als onbenullig maar het is iets wat ik steeds vergeet handmatig dicht te doen.
De digital key en de app werken ook nog niet feilloos met de auto maar ik moet zeggen dat qua functionaliteit de app zo goed als op het niveau van Tesla is.
Neutraal sta ik nog ten opzichte van het verbruik en laadsnelheid. Daar wil ik op reflecteren over een half jaar o.i.d. Ik ga ervan uit dat ik dan ook meer kan vertellen over hoe de auto rijdt met een aanhanger of fietsendrager op de trekhaak en de invloed op bediening en rijafstanden. Ben ook benieuwd hoeveel slijtage de banden hebben ondergaan na ca 20K kilometers.
Drie-maands update!
- 8.200 km
Een korte update na 3 maandjes redelijk intensief gebruik. De korte samenvatting is dat de iX3 een erg prettige reisgenoot blijkt en wat mij betreft uitblinkt in rijcomfort en met name in de afstelling tussen demping en stuurinrichting. Ook de stilte aan boord, efficiency en kwaliteit van het Harmann Kardon systeem zijn aangenaam, hoewel ik het laatstgenoemde eigenlijk niet naar vermogen gebruik.
Wat minder ben ik overtuigd van de werking van sommige apps en de bemoeizucht van de rijstrookbewakingsagent maar er moet ook ruimte voor verbetering zijn immers.
Inmiddels een frunk (zie ook foto) geplaatst en die gebruik vooral voor de spullen welke ik niet vaak gebruik maar wel nuttig zijn om bij je te hebben en om spullen volledig uit het zicht te kunnen opbergen.
Ten aanzien van het elektroverbruik kan ik aangeven dat BMW doet wat wordt beloofd en daar hoef je geen bovengemiddelde inspanning voor te plegen. 186 Wh/km gemiddeld is voor deze hoge en niet-als-BEV ontworpen auto een erg mooie waarde. Wat wel zo is dat het verbruik sterk toeneemt indien je langere stukken >120km/h rijdt. Ook straffe tegenwind merk je in het verbruik. Het laagste gemiddelde verbruik is 159,7 Wh/km (zie foto) geweest met gemiddelde snelheid 95-105 km/u en dat zijn Tesla Model 3 waarden! Economisch rijden is dus prima te doen maar vergt wel enige beheersing op sommige momenten. Gewoon knallen in standje 'Sport' is ook leuk en moet je gewoon regelmatig doen.
Zeer recent nog met een aanhanger gereden (voor het eerst met deze auto) en ook dat is een leuke ervaring want je merkt werkelijk niets van het feit dat er iets achter je auto hangt. Daarom verbaast het me des te meer dat deze auto maar 750kg mag trekken, het dubbele lukt zonder meer erg eenvoudig durf ik te wedden. Over de impact op het verbruik kan ik niks zeggen want het waren korte ritjes voornamelijk binnen de bebouwde kom.
Wat nog steeds een minpuntje blijft is het feit dat de laadklep(pen) handmatig geopend en gesloten moeten worden. Nu klink ik vast als een snob maar ik vergeet regelmatig deze na het laden te sluiten; iets wat bij Tesla gewoon niet hoefde en automatisch ging. Nu rij ik regelmatig weg 'met de klep' open.
Van de zomer gaan we voor een paar weken door Europa touren met z'n 4-en + hond en dakkoffer. Ben erg benieuwd naar welk impact dit heeft op het rijplezier. Dat lijkt me een mooie voor een volgende update eind augustus.
Eind augustus is ook het moment dat ik m'n i4 edrive 40 kan ophalen is de prognose. Ik wilde vorig jaar erg graag de i4 M50 aanschaffen maar de auto is te klein voor ons wanneer we met z'n allen weg willen en ik was niet overtuigd na het rijden met de auto. Natuurlijk qua prestaties best behoorlijk (kwam in de buurt van de Tesla) maar het klopte ook niet helemaal; alsof de auto niet uitgebalanceerd was. De keuze is toen gevallen op de iX3. Recent toch nog een keertje gereden in de edrive 40 (met alleen rwd) en toen was ik wel overtuigd! Dit is wel een erg fijn sturende auto en het klopte op alle fronten en daarmee was ik verkocht. Dus dat wordt een tweede review om bij te houden.
Update dakkoffer
- 10.410 km
Recent een dakkoffer aangeschaft voor de komende vakantie waarbij ik erg benieuwd ben naar de invloed op de prestaties van de auto en dan met name de range bij gebruik er van. Het betreft een Thule Motion XT XXL met wing dakdragers van hetzelfde merk.
Omdat de auto zelf al redelijk hoog is zal het beladen en uitladen van de dakkoffer iets zijn voor de langere mens. Ik zelf ben 1.88mtr en moet mezelf redelijk strekken om overal bij te kunnen; slim beladen lijkt dan ook het devies! Ik heb er direct na aankoop reeds twee dagen mee gereden om te ervaren wat het zou doen met het verbruik als eerste indicatie. Op een rit vanuit Rotterdam naar Vught met 95% snelwegkilometers, een gemiddelde snelheid op de snelweg van 105 km/h en voor 3/4 van de reis wind mee, lag het verbruik 10-15% hoger en zat rond de 200Wh/km.
Op de weg terug gemiddeld 120km/h gereden met uitschieters tot 140km/h en een groot gedeelte wind overdwars en deels tegen gaf als resultaat een significant hoger verbruik van ca 248 Wh/km. Niet geheel verrassend... Mijn verwachting is dan ook dat de vakantie naar Oostenrijk en Italië deze zomer een gemiddeld verbruik gaat opleveren van 220-230Wh/km, uitgaande van volledige bepakking.
Wat vooral opvalt is dat het windgeruis sterk toeneemt bij snelheden boven de 100-105km/h, daaronder is het (geluid) beperkt aanwezig. Een mooi middel om vooral niet te snel te rijden. Uiteraard zal ik de werkelijke resultaten delen.
Vakantie in Europa
- 21.200 km
Voor het eerst op vakantie met de iX3 naar Karinthië en Noord-Italië was een onderneming waar ik met enige vorm van opwinding naar uitkeek, niet in de laatste plaats omdat ik zou gaan ervaren hoe de laadvoorzieningen buiten onze landsgrenzen voorhanden waren ten opzichte van het Tesla laadnetwerk. In totaal hebben we op de kop af een kleine 3000 kilometer gereden met vele hoogtemeters met op het dak van de auto een dakkoffer met 610 liter inhoud.
Heenreis
De reis ging vanuit Nederland richting Oostenrijk nabij Villach en hadden een overnachting in Duitsland gepland in het pittoreske Rothenburg ob der Tauber waarmee we feitelijk de heenreis wat betreft de afstand 'door midden' hadden gedeeld. We vertrokken met nagenoeg 100% SoC en zijn met een gemiddelde snelheid van 105-110km/h door het immense buurland gereisd en hebben 2x een laadstop gedaan van 30 minuten en vlak bij Rothenburg ob der Tauber een laatste stop gemaakt om comfortabel de volgende dag te kunnen vertrekken. De volgende reisdag lag de gemiddelde snelheid iets hoger en hebben we eveneens 2x een laadstop gedaan en een laatste in de buurt van de eerste eindbestemming. Ook hier weer laadstops van ca 30 minuten. Bij aankomst lag het gemiddelde verbruik op 189 Wh/km wat een aangename verrassing was.
Voorzieningen
Onderweg natuurlijk de nodige stops gedaan en gebruik gemaakt van on-board navigatie van BMW en de functionaliteit om de HPC's (High Power Chargers) te vinden langs de route. De functionaliteit werkt niet zo eenvoudig als dat bij Tesla; daar bepaal je de eindbestemming en de computer bepaald waar je stops zijn met een indicatie van laadduur, uiteraard bij het eigen netwerk. Bij BMW werkt het anders; je voert je eindbestemming in en vervolgens krijg je de melding dat het niet haalbaar is op basis van de huidige SoC van de batterij en geeft vervolgens mogelijkheden om te kunnen laden. Ik heb deels hiervan gebruik gemaakt. Ik ben gewoon gaan rijden en pas bij een rest-actieradius van ca 120km heb ik de auto geraadpleegd waar te kunnen laden en dat als tussenbestemming ingevoerd. Voordeel hiervan is dat je de laadpunten langs de snelwegen kunt skippen want daar is toch nooit plek gedurende het hoogseizoen en zijn de laders vaak van discutabele kwaliteit. Met name in Duitsland heb je behoorlijk veel HPC-laders (300kW-uitvoeringen) net buiten de snelwegen en zijn vaak voorzien van een eet/fastfood gelegenheid en winkelvoorzieningen. Vaak zijn deze laders lekker overdekt met zonnepanelen en is het comfortabel een break te houden.
In Oostenrijk is het vooralsnog wat minder dik bezaaid met dergelijke laders (meestal 150kW) maar zijn er nu reeds voldoende. Ik heb voornamelijk geladen bij Ionity, EnBW en DA, allemaal vergelijkbare tarieven van rond de 40 cent/kWh inclusief de btw.
Van Oostenrijk naar Italië
Na ruim een week zijn we vertrokken richting Italië in voornamelijk westelijke richting langs Lienz richting Bozen om van daaruit af te zakken richting Trento en te eindigen tussen Trento en Riva del Garda. Bij vertrek stond het gemiddelde verbruik op 183,3 Wh/km waarbij de dakkoffer continue op de auto is gebleven. Italië is duidelijk anders georganiseerd vooralsnog als de eerder bezochte landen wanneer het gaat om snellaadvoorzieningen. Ze zijn er wel degelijk maar staan niet altijd overal even goed aangegeven en buiten de grote steden en AutoStrada zijn er zo goed als geen HPC's te vinden, doch wel veel AC-laders. Deze AC-laders zijn regelmatig van erbarmelijke kwaliteit en leveren vaak niet het opgegeven vermogen en daar heb ik eigenlijk ook geen gebruik van gemaakt. De laders die er waren varieerden van 150 tot 300kW en waren gelegen in binnenstedelijk gebied of zoals gezegd in de nabijheid van de Autostrada bij een tankstation met beperkte vorm van voorzieningen.
Terug naar huis
De terugreis was enigszins dramatisch door vele wegafsluitingen en omleidingen met name in Italië en Zuid-Duitsland waardoor de terugreis veel langer duurde dan gepland. Op de terugweg op de snelweg tussen de 120 en 140km/h gereden waar het kon op dat moment en in totaal 4 stops gehad variërend van 30 minuten tot 48 minuten afhankelijk van of er werd gegeten of niet. De laatste stop was in Düsseldorf waar we 40 minuten zijn gestopt om 65kWh te laden. Bij thuiskomst bleken we over de gehele vakantie gemiddeld 198 Wh/km te hebben verbruikt (bijna 600kWh totaal).
Conclusie
Op vakantie gaan met een EV anders dan een Tesla is gewoon prima te doen met de huidige beschikbare (laad)voorzieningen. Wanneer je bedenkt dat er iedere dag nieuwe laders worden geplaatst is het volgend jaar nog eenvoudiger. De gehele vakantie heeft mij wat betreft brandstof ca 240 Euro gekost op 2700 kilometer (ik heb het startbereik van thuisladen er af getrokken) wat neerkomt op 0,09/km aan brandstof.
De laadvoorzieningen in Duitsland zijn reeds okay maar Oostenrijk en met name Italië moeten nog wat stappen zetten waarbij Italië duidelijk achter loopt. Ik heb geen enkel laadissue gehad met gebruikmaking van de BMW-charge laadapp en laadpas; deze wordt echt overal geaccepteerd. De app is erg handig omdat er regelmatig een QR-code gescand moet worden om het laden te kunnen starten. Werkt als een malle.
Wat betreft de auto zelf ben ik bovengemiddeld content gestemd want ik was vooraf duidelijk pessimistischer over de range als gevolg van de volle belading en de dakkoffer. Ik denk dat de juiste voorbereiding hier ook wel een verschil maakt. De bandenspanning opgevoerd tot 310kPa achter en 270kPa voor is een belangrijke om niet te vergeten. Daarnaast een goede gestroomlijnde dakkoffer en dakdragers van Thule gekocht. De dakkoffer heeft een lengte van ruim 2 meter en is bijna een meter breed en had ik overeenkomstig de voorschriften beladen. Onderweg veel gebruik gemaakt van de self-driving functionaliteit van de auto en maximale regeneratie ingesteld. Met name in de bergen en met afdalingen heb je met laatstgenoemde ontzettend veel profijt en vliegen de kilometers aan bereik erbij.
Wij zijn een gezin met twee lange zonen van 17 en 15 jaar en een flinke hond van 55kg. Ik vind het belangrijk dat iedereen de rit zo comfortabel mogelijk moet kunnen doorbrengen, zeker wanneer je dergelijke afstanden aflegt en dat geldt ook voor onze harige viervoetige huisvriend. Dat was ook de reden om gebruik te maken van de dakkoffer want de kofferbak was zijn domein gedurende de reis. Wanneer we geen dakkoffer zouden hebben gebruikt tijdens de reis, dan zou het verbruik ongetwijfeld nog beter zijn, alhoewel je dan waarschijnlijk wat sneller zou rijden en daarmee het voordeel te niet doen. Doordat de auto erg stil is ga je het windgeruis rondom de dakkoffer boven de 105 km/h nadrukkelijker horen en dat kan een motivatie zijn om niet harder te rijden.
Vakantie in Europa nabrander
- 21.200 km
Om toch nog iets meer comfort te willen geven aan een ieder die twijfelt om over te stappen naar elektrisch vervoer; er zijn geen praktische bezwaren meer om het niet te doen wanneer je voor deze keuze staat. Waar het een jaar of 8 terug gevoelsmatig nog pionieren was om elektrisch te rijden in Europa is het anno 2022 echt niet meer zo. Het klopt dat de zuidelijkere landen nog niet zo goed geoutilleerd zijn wanneer het gaat om de dichtheid van HPC's maar dat wordt iedere maand ook beter. Dan blijft feitelijk alleen de aanschafprijs als struikelpunt over...
30K!
- 30.000 km
Inmiddels de 30.000km op de teller weten te behalen. De auto wordt voornamelijk gereden door mijn partner en zij rijdt 3 tot 4 dagen in de week van huis naar werk en vice versa; een kleine 80 kilometer per werkdag. Daarnaast is dit de auto welke we ook gebruiken in het weekend, de boodschappenritjes en natuurlijk de vakanties.
Het blijft ook na een jaar een hele fijne machine om jezelf mee te verplaatsen en feitelijk blijft er niets te wensen over. Toch zijn er enkele aspecten die beter kunnen m.i. Het eerste betreft de OS7; hoewel redelijk uitgebreid, het haalt het niet t.o.v. OS8 welke ik ook in de i4 heb. In laatstgenoemde is alles op een of andere manier logischer en makkelijker bereikbaar. Daarnaast werkt Voice-command oneindig veel beter.
Een ander onhebbelijkheid is dat buitenspiegelverstelling niet altijd juist meewerkt met de memory seats; vaak moet je deze nog na stellen. Wellicht dat een software upgrade hier soelaas in kan bieden. Eigenlijk ben ik gewoon te verwend bedenk ik me nu.
Het verbruik in de afgelopen twee wintermaanden bedroeg zo'n 248 Wh/km en dat komt overeen met de verwachting. Het gemiddelde over een jaar ligt ronde 192 Wh/km. Het is natuurlijk een auto met niet de allerbeste cw-waarde. De aandrijflijn daarentegen is wel hyper efficiënt. Het verbruik in deze wintermaanden is tot stand gekomen met gebruikmaking van (Michelin) winterbanden icm 19 inch lichtmetalen wielen. De zomerset is een maat groter en heeft bredere achterbanden. Ik denk dat winterbanden sowieso een negatief effect hebben op het verbruik maar het valt me niet tegen. Qua weggedrag merk je wel een behoorlijk verschil tussen zomer- en winterrubber, waarbij je met de winterbanden veel meer beweging voelt. Hopelijk snel weer de warmere periode!
Ook de afgelopen maanden een aantal keer met de fietsdrager achterop gereden en dit heeft voor zover ik heb kunnen merken nul effect op het verbruik. Het waren ook niet al te lange ritten. Om bij de trekhaak te blijven: het absurde is dat deze auto maximaal 750kg mag trekken, terwijl de i4 in de edrive35 uitvoering met dezelfde elektromotor 1600kg mag trekken. Ik zou niet kunnen zeggen waar het verschil nou in moet zitten en het lijkt me vooral een juridisch dingetje in plaats van technisch. Ik heb de vraag uit staan bij BMW Nederland, eens zien of er een gefundeerd antwoord komt.
30K! Nabrander
- 30.245 km
Het antwoord van BMW Nederland is zojuist netjes binnen 24 uur teruggekomen, hieronder het antwoord.
"Wij hebben uw bericht doorgezet naar de betreffende afdelingen binnen BMW Group en hebben de volgende terugkoppeling ontvangen:
Dit heeft met constructie / stevigheid als met de mogelijk belasting van de assen (vooral achter) te maken. De constructie van de carrosserie van een iX3 is niet berust om meer dan 750kg te trekken. Dit zal niet direct een probleem voor de aandrijflijn zijn, eerder voor het onderstel en de rest van de auto. Het advies is daarom om de toegestane trekgewicht niet te overschrijden."
Het vierde jaar in
- 70.000 km
Een korte tussentijdse update. Het jaar 2025 is inmiddels begonnen en via de BMW-app ontvang je dan een leuk jaaroverzicht van het voorgaande jaar over het gebruik van de auto.
Zo hebben we in 2024: 23.158 km verreden met een gemiddeld verbruik van 20,9 kWh/100km. Niet de zuinigste EV maar gemiddeld over een jaar ben ik niet ontevreden. In totaal hebben we 377 uur doorgebracht in de auto wat betekent dat de gemiddelde snelheid 61,4 km/h is geweest.
De zuinigste rit ging over 68km (Route du Mont-Ventoux richting Pernis-les-Fontaines) en betrof feitelijk een afdaling. De gemiddelde snelheid was 53,7 km/h en het verbruik..... 0kWh/100km! :-) Dat is wel grappig.
Na 70K kilometers geeft de auto (logischerwijs) nog geen krimp. Wel afgelopen jaar nieuwe zomerbanden gemonteerd, ondanks dat dit jaar mogelijk het laatste jaar is.
Goodbye iX3, Welcome i5 Touring
- 73.000 km
Volgende week is het zover en dan maakt de iX3 na (bijna) 4 jaar plaats voor een i5 Touring. Algeheel samenvattend heeft de iX3 altijd gedaan wat je ervan kon verwachten; een fijne auto die vooral uitblinkt in gebruiksgemak en waarmee nul technische problemen mee zijn geweest. We hebben jaarlijks diverse keren Europa doorkruist zonder enige vorm van voorbehoud. De volgende eigenaar gaat hier zeker weten ook weer jaren plezier mee hebben.
Positief zijn
- ruimte aan boord
- voorzieningen/opties
- bedieningsgemak
- rijkwaliteiten
- voorspelling range
Voor verbetering vatbaar zijn
- Operating Systeem (OS7) heeft enkele tekortkomingen
- Spraakbediening (werkt gewoon ondermaats)
- Laadsnelheid niet meer on par met concurrentie
- Stuurgevoel in comfort- en eco-modus afstandelijk
- Functionaliteit app
Vorig jaar heb ik toch nog rondom nieuwe zomerbanden laten monteren en dat zijn de enige kosten aan onderhoud die er zijn geweest a 1100 EUR, behoudens wassen, poetsen, etc. Voorts heb ik een frunk gekocht a 250EUR maar deze gaat op marktplaats. Gedurende de 4 jaar is de auto voornamelijk via de AC-lader opgeladen en behoudens de ritten door Europa een enkele keer door de weeks aan de HPC maar nooit verder dan 80%.
Wat betreft het verbruik is de iX3 zeker niet het beste jongetje van de klas maar het maakt nogal een verschil of je netjes 100km/u rijdt of steviger aan het verkeer deelneemt. Ik heb afwisselend beide gedaan en bij het eerste wordt je dan ook echt beloond met een veel langere range en zie je dat de WLPT-range minder dan 10% afwijkt. 429km is de langste afstand (zo goed als 100% snelweg kilometers) welke ik heb kunnen afleggen op één volledige lading, tijdens een zomervakantie met de hele familie aan boord en dakkoffer.
De kleur Carbon Schwarz vind ik nog steeds een hele mooie (diep blauwe) kleur maar zal deze niet meer zo snel kiezen. Je ziet er van alles op en je hebt snel last van swirls in de lak. Uiteraard kun je dat wegpoetsen maar daar heb je een flinke kluif aan.
Nu gaan we fijn verder met de nieuwe i5 Touring edrive40.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X3 xDrive30e Executive M-Sport Leder PDC VA + Camera Full LED Navi Carplay Live Cockpit
- 2021
- 122.580 km

BMW X3 XDrive30e High Executive Edition M Memory stoelen/ 20"/ 360Camera/ Trekhaak/ Headup/ Performance remmen
- 2021
- 45.600 km

BMW X3 xDrive30e High Executive M-sport , Adap. cruise, Harman/Kardon, Pano dak, HUD, Keyless entry,
- 2023
- 54.898 km