BMW i5 eDrive40 M Sport Edition Touring (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | i5 eDrive40 M Sport Edition Touring |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Eerste impressie
- 30.500 km
Zo, de i5 is er. Ik reed tot voor kort in een Midnight Cherry Red Tesla Y, bij ons thuis bekend als de Cherry Baudet. Rationeel gezien een capabele auto waarbij ik begrijp dat mensen er massaal voor kozen. Maar ik merkte dat ik steeds meer naar een BMW terugverlangde. Na 5 eerdere bimmers dacht ik dat het over was, maar nee. De i5 ligt ook goed op mijn netvlies. Elon Musk en een oud-collega die een nieuwe 530e had gekocht hielpen me over de drempel. Zelfs mijn vrouw begreep uiteindelijk dat deze switch onvermijdelijk was en vanaf dat punt ging het snel. Een goede deal bij een dealer in Waardenburg met bovendien een mooie winterset erbij.
Ik zit nog in mijn wittebroodsweken met de i5 maar heb na de nodige honderden kilometers wel een eerste indruk. Daarbij maak ik soms wel de vergelijking met de Tesla, ook al is dat een scheve…
Hierna een opsomming van positieve punten daarna minpunten of zaken waaraan ik moet wennen.
Positief
◦ Zeker in het echt een fraaie verschijning. Proporties en lijnen zijn goed. Gespierd, gestrekt, lange neus (volkomen zinloos maar toch). Stoer, ondanks de zeer gladde koets. Het is om te zien onmiskenbaar een 5.
◦ Kleur cosmosschwarz: eigenlijk diep blauw. De kleur die ik ook al op mijn e61 m-pakket had. Prachtig in de zon.
◦ Je zit er in. Niet er op. Goede grote sportstoelen. Erg comfortabel en veel steun. De hemel is zwart, een optie die meer betekent dan je zou denken misschien, sterk sfeerbepalend. Vergeleken met de Tesla zoveel rijker aangekleed. De auto vormt zich om je heen. Dat heb ik gemist.
◦ De hele auto voelt aan als van graniet. Heel stevig, zonder echt hard te zijn. Hoewel ik niet in volle vaart drempels durf te nemen, en dat wil ik ook niet. Zeker op doordraaiers heeft het een gevoel van grote stabiliteit. Op slechte wegen nul geluidjes, geen rammels, niks, wat een verschil met de Tesla die echt uit alle hoeken piept en kraakt. Deuren sluiten stevig, geen blikgeluid of lomp sluiten. Ook zijn alle hendels en knoppen zoveel degelijker!
◦ Idrive en diverse fysieke knoppen ben ik blij mee. Het Tesla scherm doet feitelijk alles goed, en het is weinig rationeel, maar ik word toch blij van de knoppen. Ik vind de haptische terugkoppeling erg prettig.
◦ In weinig kliks zet je de irritante en soms uitgesproken gevaarlijk bemoeisystemen uit. Tip: houd de set-knop op het stuur een paar seconden in en je bent van de snelheidslimiet waarschuwing af!
◦ Verbruik is daadwerkelijk op niveau Tesla, misschien marginaal hoger maar voor een goed vergelijk moet ik meer kilometers rijden. Ondanks het hoge gewicht. Met dan wel weer een lage koets en lage cw. Evengoed een prestatie.
◦ Cruisecontrol heeft resume stand (Tesla niet) en reageert precies goed als je afremt achter een voorligger, dan inhaalt. Trekt vlot weer naar de ingestelde snelheid, zonder drama, zonder absurde capriolen.
◦ Acceleratie is goed maar veel soepeler dan de Y. Die was in chill te traag, in standaard te abrupt. De BMW bouwt het mooi op. Beetje pedaal is beetje accelereren. Intrekken is fors versnellen maar zonder bonkig te zijn.
Minder, of nog wennen:
◦ Ontzettend uitgebreide menustructuur met soms net niet intuïtieve routes. Relatief veel klikken voor er de gewenste actie is. Wel een mooie koppeling met adressen in mijn agenda, maar je moet echt bevestigen dat je daarheen wilt. Kan nóg slimmer! Fysieke en digitale sneltoetsen lossen de menu-complexiteit deels op.
◦ Middentunnel. Wist ik vooraf. Met drie opgroeiende dochters niet ideaal. En totaal onzinnig.
◦ Hele lichte besturing bij echt lage snelheid. Even wennen denk ik. Op snelheid wel het unieke BMW gevoel.
◦ Beperkte bergruimte onder de motorkap en onder de kofferbak.
◦ Geen stuurverwarming en geen stoelverwarming achterin. Wist ik van tevoren.
◦ Knopjes op het stuur zijn wat shabby.
Kleine update met vouwwagen
- 32.000 km
Inmiddels een binnenlandse kampeervakantie met de vouwwagen achter de rug. Enkele feitjes:
- verbruik in plaats van 18,5 nu 21,4. Eerst lag het hoger, maar eenmaal voorbij Lelystad richting Delft daalde het verbruik kennelijk. Verbruik ligt 15,6% hoger dan zonder vouwwagen dus. Natuurlijk rijd je ook minder hard. Ik gok dat bij gelijke snelheden zonder vouwwagen het verschil 25% zou zijn. Alleszins redelijk. Zou bij gebruik van 70% van de accu (57 van de 81kwh) neerkomen op 265 kilometers en dat staat in de praktijk ongeveer gelijk aan 3 uren rijden.
- Bij Delft de Ionity gebruikt om bij te laden. Een keer met 22% lading: het laden trok meteen naar 190 kw. Eén keer met nog 48% lading: vanaf dat punt een start met 165kw. Ik had op de Fastned site al uitgezocht hoe de laadcurve zich verhoudt tot de Tesla Y. Alleen onder de 15% ligt die bij de Tesla iets hoger, daarna pakt de BMW het over. Per saldo nét iets sneller aan de 80%, en bovendien iets minder nadelig om met wat meer accu al bij te laden.
De menustructuur en de schermindeling kan echt nog wel beter. Informatie staat versnipperd weergegeven. Even snel in je app de airco aanzetten is lastig. Je kunt ook niet realtime de laadsnelheid zien. Ik keek daar altijd op om te zien of afkoppelen of doorladen slim is. Hopelijk is de volgende update weer iets intuïtiever.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i5 M60 xDrive - 153km! - Pano - Achterasbesturing - Stoelventilatie - Driving Ass Prof
- 2024
- 153 km

BMW i5 Touring eDrive40 M-Sport Pro - Onderstel Prof - Pano - Comfortzetel - Stoelventilatie
- 2024
- 7.987 km

BMW i5 Touring M60 xDrive - Onderstel Prof - Pano - Carbon IN+Exterieur - Bowers & Wilkins
- 2024
- 6.681 km