BMW i5 eDrive40 (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | i5 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 18.500 km |
Bijna een jaar op weg
- 18.500 km
In februari heb ik mijn i5 gekregen. Na 4 jaar Audi A3 etron, 5 jaar Tesla S en 1 jaar Model Y wilde ik weer elektrisch rijden. Ik heb nog tijdje getwijfeld of ik de Y niet wilde houden, maar ik vond het toch een wat kale auto, ik hou niet zo van hoge auto’s, en ik vond de Y veel minder comfortabel vergeleken met de S.
De keuze was een EQE, model S of i5. Voor de laatste gekozen omdat ik deze het mooist vond, beste vond rijden, de (voor mij) beste autopilot en in de lease ook het gunstigste. Gunstig moet je overigens met korrel zout nemen. Ik moet bekennen dat ik met de optielijst los ben gegaan en vele extra’s heb aangevinkt (wat die gunstige lease prijs weer teniet doet).
De auto heeft comfort stoelen, driving assist pro, bowers+wilkens, trekhaak, warm stuurwiel, 22A laden en de daarbij noodzakelijke pakketten wat de auto uiteindelijk +20k duurder maakt dan de vanaf prijs. Vrij fors als je in feite maar een paar dingen extra wil, maar goed. Dat is het lot van het kopen van een BMW. Ondanks dat de prijs hoger was dan nieuwe Model S is de leaseprijs wel 250 euro per maand goedkoper, zal te maken hebben met afschrijving.
Ik rijd er nu dus bijna een jaar in rond. Het is gewoon een hele fijne km machine. Ik vind de auto veel comfortabeler dan de S. De stoelen zitten enorm fijn. Hij is heel stil. Hij stuurt lekker direct en licht (had van mij iets zwaarder gemogen).
Het verbruik heeft me positief verrast. Over het hele jaar haal ik gemiddeld 16,6kwh/100km. In de zomermaanden gemiddeld 16. Vele ritten rond de 14 gedaan. Nu het kouder en natter wordt loopt het verbruik weer op tot 20-22kwh/100km. In de zomer haal ik vrij makkelijk 500km range. In winter eerder 380. Niet slecht vergeleken met model S en Y. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet een gemiddelde bmw rijder ben. Volgens de app rij ik zuiniger dan 95% van de i5 rijders… kan ook zijn omdat ik relatief veel langere afstanden rij (1-2x per week 400km op een dag ipv elke dag 50-75km).
Minpunten:
- ik vind dat op snelheden boven de 110-120km/h het sturen zenuwachtig aanvoelt. Alsof de voorkant te weinig gewicht heeft oid. Achteraf werd ik erop gewezen dat het sport onderstel met vierwiel besturing dit beter maakt. Helaas dus niets meer aan te doen.
- entertainment systeem. Wat iedereen zegt is waar: het is vrij rampzalig om je weg te vinden in alle menu’s, submenus, etc.
- het is een sedan. Nou is dit natuurlijk volledig aan mezelf te wijten. Maar het is gewoon onhandig met veel bagage. Toen ik bestelde was de touring er nog niet en er werd me verteld dat die 50-80km minder range had. Achteraf gezien misschien liever die gehad
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i5 Touring M60 xDrive 84 kWh -PANO.DAK|M-SPORT|BOWERS&WILKINS|GEVENT.LEDER|21"|INNOVATION|TRAVEL|ADAP.CRUISE|INDIVIDUAL
- 2024
- 7.371 km

BMW i5 Touring eDrive40 M-Sport Pro - Pano - Onderstel Prof - Driving Ass Prof - Harman Kardon
- 2024
- 4.995 km

BMW i5 M60 xDrive 84 kWh I M-Sport Pro I Bowers & Wilkins
- 2023
- 31.000 km