BMW i5 eDrive40 (2024) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | i5 eDrive40 |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 9 km |
| KM-stand laatst | 1.300 km |
Eerste ritten zitten er op.
- 1.300 km
Na bijna 4 jaar Tesla Model 3 Performance te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe auto.
De Tesla heeft me nooit laten staan maar was wel aan de stugge kant dus het was tijd voor een auto meer gericht op comfort.
Aardig wat proefritten met verschillende auto's gedaan:
- Lotus Eletre
- Hongqi E-HS9
- Xpeng G9
- Tesla Model S
- Zeekr 001
- Lucid Air
- BMW i5
Uiteindelijk dus voor de BMW i5 gekozen, voornamelijk vanwege het uiterlijk/comfort en het feit dat het een sedan is.
Bij de dealer toch wel een heel andere ervaring als toen met de Tesla in een positieve zin. Erg goed geholpen en tijdens het hele bestel/aflever proces netjes op de hoogte gehouden. 4 maanden later stond de i5 klaar om opgehaald te worden.
Nu een ruime week verder toch al aardig wat ritjes gemaakt inclusief een langere rit (alsnog alleen NL dus super ver kan het niet zijn ;)
Wat mij positief was opgevallen tijdens de proefrit was het comfort, en met de huidige ervaring is dit nog steeds 1 van de sterkste punten van de i5.
Heerlijk stil en drempels zijn geen probleem.
Wel komt er bij veel wat wind wat geluid door bij het portier.
Het verbruik is erg netjes, ik zit momenteel op 19.5 kWh/100 km, al moet ik er bij zeggen dat de auto niet uitnodigt om door te rijden.
Software is in het algemeen goed al heb ik wel wat issues gehad met het geluid afspelen van mijn telefoon. Android auto en bluetooth geluid werd niet afgespeeld, en een herstart van het OS van de auto was nodig. Hopelijk gaat dit niet te vaak gebeuren. Ook jammer is dat er alleen een Spotify app beschikbaar is daar ik Tidal gebruik. Zeker met het geluidssysteem wat beschikbaar is in de i5 zou dat niet misstaan.
Wat dan wel weer positief opvalt hoeveel beter het "Autopilot" systeem van de BMW is ten opzichte van de Tesla. Geen phantom brakes meer, en het inhalen door middel van het knipperlicht gaat vrijwel altijd erg soepel.
De overall beleving is goed al voelt het OS zelf wat ouderwets aan. Zeker de applicatie lijst ziet er wat achterhaalt uit als je het vergelijkt met Tesla.
Tot nu toe erg tevreden met de i5, heerlijke cruiser en je komt uitgerust aan op je bestemming.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW i5 Touring M60 601 PK XDrive Pano-dak Trekhaak Full Options!
- 2025
- 20.242 km

BMW i5 Touring eDrive40 M Sport Edition 84 kWh Trekhaak - Panoramadak - Parking/Driving Professional - Comfort Pack - Harman Kardon - Head up - Comfort Acces - Stuurwielrandverwarming - Active Guard -
- 2025
- 24.883 km

BMW i5 eDrive40 M Sport Edition Elek.Trekhaak Driv.Ass.Plus Park.hulp Ada.Led Nav. 19''LM Velgen
- 2025
- 11.320 km
Lees ook

Test: BMW i5 - Wat maakt de elektrische 5-serie waar?

AutoWeek 2025: Dit is de beste koop met benzinemotor

De Triumph Dolomite en de Alfa Romeo Giulia waren dé hardcore vierdeurs sportsedans van hun tijd

Nog snel even tanken voor 1 januari: pomphouders goed voorbereid

