BMW i5 (2024)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 1.000 km |
KM-stand laatst | 16.500 km |
BMW i5 E-Drive 40 M-sport pro
- 1.000 km
Na het volgen van meerdere reviews viel het op dat er over de i5 nog maar weinig te vinden is. Daarom maar eens iets terug doen voor de toevallige liefhebber of toekomstige bestuurders van een I5.
Na met tevredenheid in een Tesla gereden te hebben werd het na bijna 5 jaar en bijna 140k km tijd voor een opvolger: ik ben gevallen voor de i5 sedan in de uitvoering m-sport + m-sport pro. Ik gok qua uiterlijk (m-sport pro) niet perse een allemansvriend, + helemaal zwart uitgevoerd, maar ik vind het persoonlijk wel heel gaaf dus precies samengesteld zoals ik dat wil. Allemansvrienden stelt een ander maar samen 😉.
Het rijden tot nu: de eerste 1.000 km valt op dat de auto erg stil is. Veel stiller dan de vorige model 3. Vering en demping zijn ook veel meer op comfort gericht en dat bevalt me uitstekend. Dat comfortabele betekent geenszins deinend want met name de demping is spot on en beter dan ik gewend was in de vorige auto. Lange doordraaiers kun je met hoge snelheid nemen zonder onrust. Ook dwarsdrempels in de bocht zorgen niet voor onrust en dat was in de tesla anders.
De remmen zijn lekker doseerbaar met veel gevoel. Ik ben fan van ‘one pedal driving’ sinds Tesla en de bmw heeft dit gelukkig ook (kan ook uit overigens).
Interieur: heerlijke sportstoelen, perfect en automatisch instelbaar incl. lendesteun. Lekker veel steun en leuk is dat in de sportstand de stoel automatisch wat strakker wordt ingesteld door de zijdelingse steunen te verstellen. De lengte van de stoel mbt de onderbenen is voor mij perfect. (1.90 mtr).
Tov de Tesla aanzienlijk meer knoppen wat een veel prettiger gevoel geeft. Het OS systeem van BMW is even wennen, maar wat mij betreft werkt het gewoon super en eenvoudig. Samen met idrive hoef je het scherm eigenlijk niet meer aan te raken (wordt dus ook niet vies). De middenconsole is pianolak en dat is wel zeer besmettelijk.
Apple carplay werkt prima & draadloos, met name snel switchen tussen de eigen OS en CarPlay gaat snel en makkelijk door twee keer op een media knop te drukken.in de midden console.
Verder is de auto uitgerust met geventileerde stoelen en stoelverwarming met het comfort pakket, dus ook achterin via touchscreen te bedienen door de kids.
Het rijden is echt op comfort gericht. Echt sportief is het niet, maar zoals gezegd het is zeker geen deinend onderstel: precies goed genoeg voor mijn rijstijl. Met 340 pk is de auto voldoende snel, maar een sprintje tegen een dual motor Tesla is kansloos.
Bij volgas in de boost mode (activeer je via een boost knop achter het stuur) hoor je wel een klap in de aandrijving; ik had dat ook al eens gelezen in een review, maar dat is wel echt minder fraai: het klinkt als een ‘kloenk’ geluid en past niet goed bij het gevoel dat de rest van de auto geeft.
De kwaliteit van het interieur vind ik zelf tot nu toe helemaal prima. Lekker stil en beetje huiskamer gevoel met mooie schermen en graphics. Het m-sport stuur is mooi en lekker dik. Het stuurgevoel vind ik persoonlijk wat aan de lichte kant, maar het went inmiddels al. Ik had de Tesla altijd op de sport/zwaarste stand staan en die overgang was even wennen. De sportstoelen zijn donkerbruin vega-leer: wat mij betreft gewoon fraai. De zilveren strook die standaard op het dashboard zit op de m-sport heb ik vervangen door de donkergrijze dark oak versie: veel mooier naar mijn mening.
Ruimte: interieur ruimte is okay, maar t.a.v. de lengte van de auto is het niet perse enorm ruim binnen.. De wielbasis is volgens mij rond de 3.0 meter en er zijn electrische auto’s die gewoon beter ontworpen zijn op binnenruimte. Ook is er op de achterbank een middentunnel die natuurlijk in de elektrische i5 geen doel dient en alleen maar belemmerd.
Ondanks het formaat van 5.06 mtr laat de auto zich we heel makkelijk sturen: de wieluitslag is gevoelsmatig behoorlijk groot.
Helaas geen frunk, had dat wel praktisch gevonden: werd in de tesla best wel eens gebruikt.
Verder is de trekhaak automatisch en die borgt zichzelf ook, dus je hoeft ‘m ook niet meer zelf nog na te trekken om te borgen.
Assisted driving, of hoe het precies heet, werkt fijner dan het destijds 7500 euro kosten full self drive van tesla. De tesla heeft altijd last gehad van phantom braking, echt om gek van te worden. De BMW is gewoonweg beter ontwikkeld of tenminste meer op de Europese wegen en gebruiken afgestemd. Alleen kan ‘ie niet zelfstandig van rijbaan wisselen bij deze versie, maar dit systeem werkt gewoon top en meer heb ik niet te wensen.
Audio: De Harman Kardon audio klinkt lekker vol en helder en is goed instelbaar met veel instelling niveaus. De Tesla klonk net iets beter, maar ik moet zeggen dat de HK audio voor mij ook erg goed klinkt. Een upgrade naar de B&W audio heb ik derhalve niet overwogen.
Andere vorm van audio: de auto kan bij accelereren een zoemend geluid maken: na 1000 km verveelt dit mij zeker nog niet: het is op de achtergrond aanwezig en alleen als je versneld: klinkt eigenlijk best wel leuk 🙂.
De velgen zijn 20” en een compromis tussen range en sportieve looks. (De 19” vond ik te klein ogen en niet zo mooi, en 21” kostte weer extra range) Ik vond deze velgen persoonlijk mooi en de remklauwen in het rood vormen een mooie combinatie met het zwarte exterieur en de zwarte delen van de velgen. De breedte van de banden is fors, 245 voor en 275 achter. Standaard geleverd op Continentals.
Huidige range, bij 100-105 km uur zomer temp, wel airco en stoelventilatie aan, komt neer op momenteel iets onder de 16KW/100 km dus max. 500km. Om lekker rond te blijven rijden is voor mij 400km range echt ruim voldoende, ik verwacht in de winter rond een range uit te komen van 375-400 km met ‘normaal’ rijgedrag.
Bij meer km’s zal ik een update plaatsen.
2e indruk
- 5.600 km
Er zijn weer wat km’s bijgereden, momenteel koersen we richting de 6000 km. Het verbruik over september, over ruim 2.600 km was 17 kWh/100 km. Het verbruik is dus ietsje opgelopen. Ik denk overigens dat ik mn rijstijl ook iets vlotter is geworden tov het begin. Ik vind het gebruik helemaal niet verkeerd! De zuinigste rit ging over 65 km en betrof 14.6 kWh/100km. Ik rij tot heden nooit in de efficiency modus.
Al met al, het bereik is op deze manier (zeer) toereikend en door het thuis laden ervaar ik geen gedoe. Snelladen is niet nodig geweest tot nu toe.
De auto overtuigd ook nog zeer op het vlak van comfort: vering, demping en geluidsisolatie: alles werkt mee aan de beleving. Lange ritten gaan moeiteloos en de stoelen zijn zoveel beter dan de model 3 (voor mij).
De grootte van de auto speelt wel af en toe parten: hoewel de draaicirkel prima is, is het wel een forse auto met 5.06 mtr. Soms is het echt even manoeuvreren, zeker in krappe parkeergarages.
Wat opvalt is dat bij regen de achterbanden eigenlijk te weinig grip hebben. Hoewel de veiligheidssystemen prima werken & ingrijpen slippen de achterwielen naar mijn smaak echt te snel door in regen.
Overige dingen:
- Als je van Apple CarPlay terug gaat naar radio zenders nadat de auto uit is geweest, kom je niet terug op je eigen favoriete zenders, maar bij alle radiozenders. Da’s niet fijn want dan moet je net op teveel knoppen drukken om weer bij je lijst met alleen favorieten te komen.
- Het klepje van de laadpoort gaat niet automatisch dicht. Als je tesla gewend bent, vergeet je toch makkelijk dat klepje te sluiten en moet je alsnog opletten of uitstappen. Niet erg prettig.
- i-drive knoppen .zijn gewoon heerlijk om te hebben; wat heb ik dat gemist in de tesla. Gewoon lekkere bediening!
Verder geen bijzonderheden. We tuffen door.
Update
- 16.500 km
Tussen juli ‘24 en december ‘24 was het gemiddelde verbruik 18Kw/100 km. Dat vind ik erg netjes incl. de koudere maand november en december.
In januari was het verbruik rond de 21KW/100 km, wat oploopt door de nog lagere temperatuur buiten.
Al met al prima scores voor het formaat auto en de wijze van mijn gebruik is niet gericht op hypermilen.
De auto doet het (natuurlijk) nog altijd foutloos, alleen de app heb ik een keer opnieuw moeten installeren omdat deze niet meer synchroniseerde met de auto.
Verder blijk een ik grote voorkeur voor de idrive knop te hebben: wat is die bediening toch fijn, en als je de software eenmaal goed hebt ingesteld is die ook echt fenomenaal. Snelkoppelingen goed instellen en je kijkt nooit meer naar al die apps, die hoegenaamd in reviews een soort onpraktisch geheel lijken te zijn. Dat is in de praktijk dus helemaal niet zo.
Wat in de praktijk dan weer software matig (app) niet altijd goed gaat: laden tijdens bepaalde tijdstippen: bij Tesla werkte dat altijd en beter. Bij BMW app moet je bijvoorbeeld zelf aangeven tussen welke tijden de auto ‘s nachts moet laden: echter je wilt vooral aangeven op welk tijdstip de auto ongeladen moet zijn zodat de auto verder zelf uitzoekt hoe laat ‘ie dan moet starten ‘met laden: bij BMW moet je dat dus zelf inschatten: onhandig en onnodig m.i.
Nog steeds valt het veercomfort mij positief op, ondanks m-sport onderstel, is dit zoveel beter dan de model 3 destijds. Ik word oud(er) wellicht, maar comfort bevalt me echt goed. Wel is de auto erg lang en parkeervakken zijn vaak een halve meter of meer tekort. Niet bijzonder vervelend maar het valt op en je moet er wel op letten bij inparkeren. Het ziet er af en toe ook bijzonder uit.
Het geluidsniveau valt ook op: met de autotelefoon hebben mensen vaak echt niet meer door dat je rijdt terwijl je belt. Het is en blijft een heerlijke reisauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i5 eDrive40 84 kWh M Sport - Trekhaak - Elektrisch verwarmde voorstoelen - Ambiance verlichting - Parking/Driving assistant - Akoestische voetgangersbescherming - Adaptieve LED koplampen - Stuurwielrandverwarming -
- 2023
- 25.998 km

BMW i5 Touring eDrive40 M-Sport - Onderstel Prof - Bowers & Wilkins - Trekhaak
- 2024
- 9.840 km

BMW i5 M60 xDrive - 153km! - Pano - Achterasbesturing - Stoelventilatie - Driving Ass Prof
- 2024
- 153 km