BMW i4 eDrive40 (2022) #8

Uitvoeringi4 eDrive40
Bouwjaar2022

Genieten van elektrisch souplesse

• 500 km

2 weken geleden mijn nieuwe i4 eDrive40 op mogen halen, na uiteindelijk 10 maanden wachten. Besteld in januari na een proefrit te hebben gemaakt in de M50. Ik had al in vele andere EV's proefgereden, denk aan Q4 40, EV6, Ioniq5, Skoda Enyaq en ID4. Op zich allemaal leuke auto's met allemaal hun plussen en minnen, maar de BMW was toch het jasje wat het fijnste past. De iets beperktere ruimte binnenin en uiteraard het hogere prijskaartje neem ik op de koop toe.

Over de dealer (Ekris) ben ik op zich tevreden, over de manier waarop BMW NL met hun klanten omgaat niet helemaal; problemen met stijgende prijzen en gekozen opties worden achteloos bij de klant neergelegd. Voor jou 10 anderen (wat helaas ook zo is). Voorbeeldje; als het sensatec dashboard voor 0 euro in je koopovereenkomst staat en er zijn leveringsproblemen, dan halen ze het eerst weg, om het vervolgens voor dik 500 euro weer toe te voegen aan de optielijst voor nieuwe kopers. Vervolgens krijg je het dan niet geleverd, want het is niet meer gratis en je hebt er niet voor betaald. En dat ook nog zonder verdere afstemming..

Anyway, ik heb hem geconfigureerd in san-remo groen, met o.a. cognac sensatec, 18", draadloos laden, elek stoelen, stoelverwarming, hifi. De eDrive40 versie was voor mij snel zat met ruim 340 pk en tegelijk zuiniger en goedkoper dan de M50.

Na een kleine 500km kan ik zeggen dat ik zeker geen spijt heb, het was het lange wachten waard. Dit is echt een heerlijke rijdersauto; het comfort van een EV, je zoeft weg vanuit stilstand. Of je schiet weg vanuit stilstand, maar net hoe je het pedaal behandeld. Beide is mooi te doseren. Ik ben ook al helemaal gewend aan het one-pedal driving in de stad, je kan werkelijk rijden zonder je rem ook maar aan te raken, zodra je het trucje door hebt! Comfort heb ik geen 5 sterren gegeven, omdat hij door de directe besturing en brede banden wel wat gevoeliger is voor spoorvorming op de snelweg bijvoorbeeld. De andere kant is dat hij daardoor wel weer lekker scherp stuurt, als een echte BMW. Tegelijk is hij ook fantastisch stil, de Hifi optie die ik had is voor mij ruim voldoende voor een heerlijk vol geluid wanneer ik dat wil.

Het infotainment ben ik nog aan het ontdekken, eerste indruk is goed, het werkt voldoende snel en de 2 schermen werken mooi samen (bv de navi, zowel BMW, als apple maps). Ik zal met nog wat meer kilometers op de teller hier wat uitgebreider bij stilstaan. De my bmw app werkt heel prettig, ik heb gelezen dat er bij andere fabrikanten nog wel eens wat aan mankeert. Je kan heel snel de status zien, van alles instellen en alles is mooi gekoppeld aan je account, die je ook terug vindt in je idrive8.

Het laden met mijn nieuwe eigen laadpaal ging probleemloos, met 11kw ruim voldoende om zorgeloos weer in te stappen na een paar uurtjes. Het verbruik ligt tot nu toe op 18,1 kWh/100 km, waarbij ik niet bezig ben met zuinig rijden. Ik heb tot nu toe ook nog niet geschakeld naar eco of sportstand, simpelweg omdat ik dat nog niet nodig had.. Voor sprint prestaties heb ik nog niet de noodzaak gevoeld naar de sport stand te gaan en voor het zuinige van de eco heb ik voldoende range. De langere afstanden moeten dan nog wel gaan komen. Maar op een ritje snelweg met 100 km/h behaalde ik 16 kWh/100 dus daar maak ik mij geen zorgen over.

Binnenkort een update met wat meer kilometers op de teller. In ieder geval kilometers met een lach op mijn gezicht tot nu toe!

Fijne rijervaring tot nu toe

Na 3800 km een kleine update. De winterbanden zitten erop, dit gaf gelijk meldingen bij het wegrijden van de bandenboer. Kalibreren zus en zo, automatische herkenning lukte niet, dus handmatig, maar alleen de optie voor 4 seizoenen banden dan en geen winterbanden. Sois, het werkt.

De rijervaring is nog steeds geweldig, rijdt echt als een BMW en stuurt snaarstrak. De gevoeligheid op de snelweg bij spoorvorming en het tegensturen door de lane assist wanneer je wat dicht bij de lijn komt wennen wel. Het rijden met onedrive pedal is subliem, zo comfortabel. Ik moet af en toe even hard remmen om te zorgen dat mijn remschijven nog een beetje schoon worden, zo goed werkt de B-stand!

Mbt laden ervaar ik dat de range binnen NL geen issue is. Aangezien ik vaak op mijn werk laad, heb ik nog maar een enkele ker thuis geladen. Onlangs tripje naar Duitsland gehad >200km, dus voor het eerst een beetje moeten 'nadenken' over het laden. Dit ging prima, in de parkeergarage kort aan de 11 kw gehangen en op de terugweg even aan de snellader. Ingevoerd in de bmw Nav en (ik denk ook batterij voorverwarmd) binnen 30 sec zat ik op 200 kw laadsnelheid. Na 5 minuten had ik 15 kwh erbij en kon ik met gerust hart mijn weg vervolgen. Ik denk dat een gemiddelde tankbeurt mij in het verleden meer tijd heeft gekost. Qua prestaties nog altijd zeer tevreden, het gebruik is nu in de winter gestegen van 17 naar ruim 20 kwh, waarbij aangetekend dat ik de laatste tijd wat meer snelweg op 130 kmh rijd en dat zie je ook wel terug. Voorverwarmfunctie is geweldig en zal allicht helpen in het 'zuiniger' wegrijden met een warme accu.

Prestaties qua pk's en nm's zorgen voor een heel comfortabel rijgedrag en uiteraard op elk moment voldoende beschikbaar voor inhalen. In Duitsland binnen een paar keer knipperen met de ogen op de top van 190 km/h, maar uiteraard niet te lang, want dat doet het verbruik geen goed. Ook met 150 km/h heerlijk cruisen en nog altijd zo stil in de auto, wat een rust!

Zijn er dan helemaal geen problemen? Jawel, zeker wel wat kleine irritaties;
- Ik parkeer regelmatig in een ondergrondse garage en als ik er dan uit rij, is mijn 4g/5g (welke is het?) signaal weg en duurt het soms 10 minuten voordat deze weer terug is. Maar het komt ook regelmatig voor dat de verbinding helemaal niet meer terug komt en dat is vervelend, want geen spotify connect, geen RT verkeersinfo, maar vooral; geen voorverwarmen. Nu is de truc 20s de volume knop in om hem te soft resetten (soms meerdere keren) wel toereikend, maar dit verwacht je niet van een auto met dit prijskaartje. Sowieso is het idrive soms wat buggy, hier mag wel een update komen!
- Lane assist kan je uitzetten, maar staat altijd weer aan wanneer je de auto een volgende keer weer start.. En lane assist is niet altijd behulpzaam.. Als ik op een 60kmh weg rij, met van die witte strepen aan de zijkant en er komt een tegenligger aan, dan moet ik over de lijn om elkaar te passeren, maar dan wil de lane assist ingrijpen! Best gevaarlijk..
- Telefoon wordt wel warm en wanneer je bv flitsmeister aan hebt staan stroomt er meer energie uit dan dat er bij komt.. Misschien tijd voor een softwarefix hier.
- Je kan je radiozender opslaan, dan komen ze in het lijstje opgeslagen zenders te staan. Maar soms schakelt het systeem dan weer terug naar 'alle zenders'. Dus als ik dan snel wil wisselen van zender, zit ik ineens tussen allemaal zender die ik niet wil.. Dan moet ik weer het lijstje 'opgeslagen zenders' selecteren. Geen wereldproblemen, maar wel slordig van de software..
- Geschil met de dealer niet op kunnen lossen.. de arrogantie van de verkopende partij op de automarkt tegenwoordig.. maar goed, dat staat los van de auto.

Maar over het algemeen zeer tevreden over de auto, freude am fahren!

PRIVATE LEASE BMW i4