BMW i4 eDrive40 (2022) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 51.000 km |
Genieten van elektrisch souplesse
- 500 km
2 weken geleden mijn nieuwe i4 eDrive40 op mogen halen, na uiteindelijk 10 maanden wachten. Besteld in januari na een proefrit te hebben gemaakt in de M50. Ik had al in vele andere EV's proefgereden, denk aan Q4 40, EV6, Ioniq5, Skoda Enyaq en ID4. Op zich allemaal leuke auto's met allemaal hun plussen en minnen, maar de BMW was toch het jasje wat het fijnste past. De iets beperktere ruimte binnenin en uiteraard het hogere prijskaartje neem ik op de koop toe.
Over de dealer (Ekris) ben ik op zich tevreden, over de manier waarop BMW NL met hun klanten omgaat niet helemaal; problemen met stijgende prijzen en gekozen opties worden achteloos bij de klant neergelegd. Voor jou 10 anderen (wat helaas ook zo is). Voorbeeldje; als het sensatec dashboard voor 0 euro in je koopovereenkomst staat en er zijn leveringsproblemen, dan halen ze het eerst weg, om het vervolgens voor dik 500 euro weer toe te voegen aan de optielijst voor nieuwe kopers. Vervolgens krijg je het dan niet geleverd, want het is niet meer gratis en je hebt er niet voor betaald. En dat ook nog zonder verdere afstemming..
Anyway, ik heb hem geconfigureerd in san-remo groen, met o.a. cognac sensatec, 18", draadloos laden, elek stoelen, stoelverwarming, hifi. De eDrive40 versie was voor mij snel zat met ruim 340 pk en tegelijk zuiniger en goedkoper dan de M50.
Na een kleine 500km kan ik zeggen dat ik zeker geen spijt heb, het was het lange wachten waard. Dit is echt een heerlijke rijdersauto; het comfort van een EV, je zoeft weg vanuit stilstand. Of je schiet weg vanuit stilstand, maar net hoe je het pedaal behandeld. Beide is mooi te doseren. Ik ben ook al helemaal gewend aan het one-pedal driving in de stad, je kan werkelijk rijden zonder je rem ook maar aan te raken, zodra je het trucje door hebt! Comfort heb ik geen 5 sterren gegeven, omdat hij door de directe besturing en brede banden wel wat gevoeliger is voor spoorvorming op de snelweg bijvoorbeeld. De andere kant is dat hij daardoor wel weer lekker scherp stuurt, als een echte BMW. Tegelijk is hij ook fantastisch stil, de Hifi optie die ik had is voor mij ruim voldoende voor een heerlijk vol geluid wanneer ik dat wil.
Het infotainment ben ik nog aan het ontdekken, eerste indruk is goed, het werkt voldoende snel en de 2 schermen werken mooi samen (bv de navi, zowel BMW, als apple maps). Ik zal met nog wat meer kilometers op de teller hier wat uitgebreider bij stilstaan. De my bmw app werkt heel prettig, ik heb gelezen dat er bij andere fabrikanten nog wel eens wat aan mankeert. Je kan heel snel de status zien, van alles instellen en alles is mooi gekoppeld aan je account, die je ook terug vindt in je idrive8.
Het laden met mijn nieuwe eigen laadpaal ging probleemloos, met 11kw ruim voldoende om zorgeloos weer in te stappen na een paar uurtjes. Het verbruik ligt tot nu toe op 18,1 kWh/100 km, waarbij ik niet bezig ben met zuinig rijden. Ik heb tot nu toe ook nog niet geschakeld naar eco of sportstand, simpelweg omdat ik dat nog niet nodig had.. Voor sprint prestaties heb ik nog niet de noodzaak gevoeld naar de sport stand te gaan en voor het zuinige van de eco heb ik voldoende range. De langere afstanden moeten dan nog wel gaan komen. Maar op een ritje snelweg met 100 km/h behaalde ik 16 kWh/100 dus daar maak ik mij geen zorgen over.
Binnenkort een update met wat meer kilometers op de teller. In ieder geval kilometers met een lach op mijn gezicht tot nu toe!
Fijne rijervaring tot nu toe
- 3.800 km
Na 3800 km een kleine update. De winterbanden zitten erop, dit gaf gelijk meldingen bij het wegrijden van de bandenboer. Kalibreren zus en zo, automatische herkenning lukte niet, dus handmatig, maar alleen de optie voor 4 seizoenen banden dan en geen winterbanden. Sois, het werkt.
De rijervaring is nog steeds geweldig, rijdt echt als een BMW en stuurt snaarstrak. De gevoeligheid op de snelweg bij spoorvorming en het tegensturen door de lane assist wanneer je wat dicht bij de lijn komt wennen wel. Het rijden met onedrive pedal is subliem, zo comfortabel. Ik moet af en toe even hard remmen om te zorgen dat mijn remschijven nog een beetje schoon worden, zo goed werkt de B-stand!
Mbt laden ervaar ik dat de range binnen NL geen issue is. Aangezien ik vaak op mijn werk laad, heb ik nog maar een enkele ker thuis geladen. Onlangs tripje naar Duitsland gehad >200km, dus voor het eerst een beetje moeten 'nadenken' over het laden. Dit ging prima, in de parkeergarage kort aan de 11 kw gehangen en op de terugweg even aan de snellader. Ingevoerd in de bmw Nav en (ik denk ook batterij voorverwarmd) binnen 30 sec zat ik op 200 kw laadsnelheid. Na 5 minuten had ik 15 kwh erbij en kon ik met gerust hart mijn weg vervolgen. Ik denk dat een gemiddelde tankbeurt mij in het verleden meer tijd heeft gekost. Qua prestaties nog altijd zeer tevreden, het gebruik is nu in de winter gestegen van 17 naar ruim 20 kwh, waarbij aangetekend dat ik de laatste tijd wat meer snelweg op 130 kmh rijd en dat zie je ook wel terug. Voorverwarmfunctie is geweldig en zal allicht helpen in het 'zuiniger' wegrijden met een warme accu.
Prestaties qua pk's en nm's zorgen voor een heel comfortabel rijgedrag en uiteraard op elk moment voldoende beschikbaar voor inhalen. In Duitsland binnen een paar keer knipperen met de ogen op de top van 190 km/h, maar uiteraard niet te lang, want dat doet het verbruik geen goed. Ook met 150 km/h heerlijk cruisen en nog altijd zo stil in de auto, wat een rust!
Zijn er dan helemaal geen problemen? Jawel, zeker wel wat kleine irritaties;
- Ik parkeer regelmatig in een ondergrondse garage en als ik er dan uit rij, is mijn 4g/5g (welke is het?) signaal weg en duurt het soms 10 minuten voordat deze weer terug is. Maar het komt ook regelmatig voor dat de verbinding helemaal niet meer terug komt en dat is vervelend, want geen spotify connect, geen RT verkeersinfo, maar vooral; geen voorverwarmen. Nu is de truc 20s de volume knop in om hem te soft resetten (soms meerdere keren) wel toereikend, maar dit verwacht je niet van een auto met dit prijskaartje. Sowieso is het idrive soms wat buggy, hier mag wel een update komen!
- Lane assist kan je uitzetten, maar staat altijd weer aan wanneer je de auto een volgende keer weer start.. En lane assist is niet altijd behulpzaam.. Als ik op een 60kmh weg rij, met van die witte strepen aan de zijkant en er komt een tegenligger aan, dan moet ik over de lijn om elkaar te passeren, maar dan wil de lane assist ingrijpen! Best gevaarlijk..
- Telefoon wordt wel warm en wanneer je bv flitsmeister aan hebt staan stroomt er meer energie uit dan dat er bij komt.. Misschien tijd voor een softwarefix hier.
- Je kan je radiozender opslaan, dan komen ze in het lijstje opgeslagen zenders te staan. Maar soms schakelt het systeem dan weer terug naar 'alle zenders'. Dus als ik dan snel wil wisselen van zender, zit ik ineens tussen allemaal zender die ik niet wil.. Dan moet ik weer het lijstje 'opgeslagen zenders' selecteren. Geen wereldproblemen, maar wel slordig van de software..
- Geschil met de dealer niet op kunnen lossen.. de arrogantie van de verkopende partij op de automarkt tegenwoordig.. maar goed, dat staat los van de auto.
Maar over het algemeen zeer tevreden over de auto, freude am fahren!
10k aangetikt
- 10.000 km
We zijn inmiddels 10.000 km verder met deze auto en nog altijd heel blij mee. De winterbanden zijn inmiddels gewisseld voor Pirelli's die wel door BMW 'ondersteund' worden en het trillerige is grotendeels verdwenen. Over een paar weken mogen de zomersloffen er weer onder. Na de laatste OTA update is ook het probleem met het opnieuw vinden van 5G signaal verholpen, de dealer afspraak hiervoor heeft dus geen nut gehad. Evengoed blij dat dit euvel weg is.
Kleine irritaties zoals ongewenst wisselen van lijstje met de opgeslagen radiozenders naar 'alle' radiozenders en het standaard aangaan van lane assist blijven staan, maar schaal ik onder de noemer luxe problemen :)
Verbruik heeft in de winter gepiekt bij gemiddeld 21 kwh/100 km bij temperaturen rond het vriespunt, waarbij aangemerkt dat voorverwarmen hierbij in het voordeel van het verbruik werkt. Snelheden veelal 100km/u op de snelweg, met een relaxte rijstijl. Ook is het natuurlijk een genot om elke keer weer in een heerlijk voorverwarmde auto te stappen! Dit resulteert vrijwel altijd in een actieradius van minimaal 400 km en nu de temperaturen weer richting 10+ gaan gaat de actieradius ook weer richting 500 km.
Ik stap nog elke dag met een grote glimlach in deze auto. Inmiddels gewend aan het ruime vermogen, spreek ik dit ook niet meer zo vaak aan, maar het blijft een kick om af en toe even vlug in te voegen, in te halen of een bochtje scherp aan te snijden. Het blijft immers een beamer. In juni met het hele gezin bepakt richting Italie, benieuwd hoe dat gaat bevallen qua snelladen en aantal stops, maar ook een langere tijd op de autobahn en het verbruik en comfort daarbij.
Vakantie met laadpalen
- 17.800 km
Terug van de vakantie naar Italie heb ik voor het eerst kunnen ervaren hoe stressvol het rijden met een EV 1500 km zuidelijk is. Of eigenlijk, niet stressvol.. In mijn ervaring is het heel erg meegevallen; ik heb vertrouwd op de navi van BMW die alle laadstops naar mijn bestemming in Toscane had ingesteld. Dit werkt in de basis prima, je voert de bestemming in, kan nog wat alternatieve routes kiezen en gaat op pad. Tijdens de reis kan je andere laadstops kiezen dan door de navi ingepland, al kwam ik hier nog wel wat bugs tegen. Zo wil het bijvoorbeeld voorkomen dat je alternatieve laadstop ineens als eindbestemming wordt gezien en je dus je complete route kwijt bent. Hier kan BMW nog wat meer testen om de software te verbeteren.
Qua hardware zit het wel goed, laden ging snel (tot 215kw) en met een mooie laadcurve, van 10 tot 80% binnen een half uur is daadwerkelijk makkelijk haalbaar. Het connecteren met laadpalen ging goed, enkele storingen die ik tegenkwam leken te zitten aan de kant van de laadpalen zelf. Met een gemiddeld verbruik van 20 kwh/100 km op de reis van ongeveer 3000 km met stukken autobahn op snelheid, een hoop stijgen en dalen in de bergen en veel airco gebruik vind ik zeer acceptabel.
Dit in een volbepakte auto, gezin van 4 met alle bagage. Daarover gesproken, de hoeveelheid bagage die mee kan was mij ook meegevallen (komende van een passat variant toch even schakelen). Klein tasje in het vak onder de kofferruimte. Grote koffer, kleine koffer en kinderwagen in de kofferruimte en nog losse tassen en kussen passen er allemaal prima in! Voldoende voor een gezin van 4 imo, zolang er geen fietsen en surfboarden mee moeten althans :) Qua ruimte achterin houdt het niet over, mijn kinderen in de maxi cosi raken in de ligstand met hun voetjes mijn stoel aan. Ik ben 1.77 en zit redelijk laag en naar achteren, maar toch.. Los daarvan heb ik geen klachten gehad uit het achtercompartiment, met de 2 usb-c aansluitingen gekoppeld aan ipads als backup hebben zij zich prima vermaakt daar!
Over de zitpositie ben ik redelijk tevreden, ik denk dat de lendesteun hierin nog wat zou kunnen toevoegen en ook in de breedte verstelbare rugleuning voor wat meer zijwaartse steun, maar ja, dan had ik voor de volledig lederen stoelen moet gaan destijds en het budget is nou eenmaal niet oneindig.. Mijn volvo V40 van 5 jaar terug zat dan toch beter.
Hoe is dan het rijcomfort bevallen; freude am fahren? Zeker wel, al is het aandachtspunt wat ik ook regelmatig bij andere rijders voorbij zie komen de stabiliteit rechtuit. Bij snelheden tussen 100-140 km/h wil hij wat zoekerig zijn, waardoor je continu licht moet bijsturen. Dit lijkt echt bij de i4 zelf te zitten, want ongeacht of je nou een Nederlands, Duits of Italiaans snelwegdek onder je hebt liggen, blijf je dit houden. Het grootste rijgenot vond ik het cruisen door de bergen, op zowel snelwegen als binnenwegen. Heerlijk hoe je met one-pedal moeiteloos stijgt en daalt, hoe hij de bochten aansnijdt en het voelt ook goed dat je met dalen weer energie terugwint. De limiet bij rijden in de bergen lag voornamelijk bij de magen van mijn medepassagiers ;)
4000 km door de vrieskou
- 51.000 km
Korte update anderhalf jaar en een aantal vakanties verder, waarvan de laatste door de ijzige zweedse kou.
Korte versie; nog altijd heel blij met de i4, in deze configuratie, ook in vergelijking met alle bemoeienissen waar menig nieuwe auto tegenwoordig mee verplicht wordt. Freude am fahren, waar ik als bestuurder nog altijd het gevoel heb dat ik in control ben. Geen speed warning, geen adaptive cruise control (bewuste keuze) of anderzijds meldingen vanuit de auto waar ik niet op zit te wachten. Dat wordt nog wat met een volgende nieuwe..
Lange versie; de i4 is inmiddels 1x terug naar de werkplaats gegaan voor een defecte vloeistofpomp (weer even niet meer welke) wat resulteerde in de vaker voorkomende 'probleem met aandrijflijn' melding op menig forum. Daar zit blijkbaar een relatie en geeft wel even een tijdelijke hartverzakking.. Gelukkig viel het mee dus. De i4 is ook een keer terug gegaan voor een defect verwarmingsunit, iets wat je in NL niet snel zal merken aangezien ik vrijwel altijd ook interieur voor verwarm. Echter met de reis naar Zweden toch fijn dat ik dit tijdig heb kunnen ontdekken. Beide reparaties binnen garantie, wel doet het iets met de betrouwbaarheid en worden we weer geconfronteerd met het feit dat er te weinig gecertificeerde 'ev'technici zijn (binnen BMW?) om dit op te lossen. Gevolg is dat je soms weken moet wachten op de reparatie, tenzij het spoed betreft natuurlijk.
Verder af en toe wat uitval(?) van 4Gverbinding van de auto, waardoor je spotify wegvalt, je routeinformatie niet actueel is (met files bv) en (vind ik persoonlijk het vervelendst) dat je geen verbinding met het voertuig kan maken via de app. Dat betekent geen voorverwarmen, bestemming alvast versturen etc.) Blijft gelukkig de uitzondering, maar wel vervelend als je net met de vrieskou rekent op een warme bips en uiteindelijk zwetend van het krabben instapt..
Met de lange reizen ook de ervaring dat de navigatiesoftware icm het component laden nog altijd niet vrij van bugs is. Bijvoorbeeld het 'laden op de route' weigert soms zomaar ineens de HPC punten te tonen, of bij een bestemming die buiten de actieradius valt vergeet het systeem te bedenken dat we dan ergens moeten laden. Om dit vervolgens 10 minuten later ineens te herinneren en dan gaat het weer goed. OS-dementie ofzo. Gelukkig niet invergevorderd stadium, dus in 95% van de gevallen gaat het goed en dan werkt het systeem ook gewoon echt fijn.
De ervaring met de Zweden-reis, waar temperaturen tot -30 zijn gehaald heeft mijn vertrouwen in de Beemer gelukkig niet beschadigd. Hoewel het verbruik natuurlijk exponentieel stijgt, blijft de auto leveren. Voorverwarmd, comfortabel klimaat tijdens rijden, ontwazeming zoals verwacht en ook laden (wanneer correct voorverwarmd uiteraard) niet anders dan in de zomer. Verbruik bij zeer strenge vorst en snelheden tussen 70 en 100 km/h blijven onder de 24 kw, bij een volgeladen auto.
Wel heb ik anderhalve week met een bevroren ruitensproeivloeistofsysteem rondgereden, maar zoals vaker ligt dit weer eens aan de gebruiker. Ik had namelijk te laat de wintervloeistof erbij gegooid, toen was het kwaad al geschied. Bij ijsvorming onder de voorruit bij de motorkap, ook daar waar de slang loopt met ruitenvloeistof is dit vervolgens nagenoeg niet meer terug te draaien. Beginnersfout en bij deze een tip voor allen die richting wintersport oid gaan. Ook bij de sneeuwstorm op de terugweg heeft de BMW zich kranig geweerd tussen al het Volvo 4wd geweld. Wel blijft het oppassen met 340pk op de -toch wel dikke- achtersloffen.
Op naar de zomer en 100.000km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 M50 xDrive - Facelift! - Memoryzetels - Driving Ass Prof - Harman Kardon
- 2024
- 19.848 km

BMW i4 EDrive40 High Executive 84 kWh/CoPilot/ACC/HUD/M-Sport/Laser
- 2022
- 141.435 km

BMW i4 eDrive35 70 kWh | M-SEATS | SHADOW LINE | CAMERA | MEMORY SEATS | HARMAN/KARDON | BLIS | TREKHAAK
- 2023
- 26.730 km