BMW i4 eDrive40 (2022) #13

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2022)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst10.899 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Meer BMW

  • 10.899 km

Inmiddels 4 maanden en ruim 10000km verder en dus tijd voor een eerste gebruikservaring. Vorig jaar heb ik het geluk gehad om in korte tijd te kunnen beschikken over de i4 edrive40. In april besteld en begin september kunnen rijden. Reden hiervoor was een productieslot welke vrijkwam en ik op dat moment gebruik van kon maken. De auto is de 2e BMW in het gezin en wordt louter door mij bedrijfsmatig ingezet. De iX3 gebruiken we voor alles inclusief de Europese vakanties.

Omdat ik toch de enige berijder ben van de auto heb ik opties achterwege gelaten zoals elektrische stoelbediening en memory seats en dergelijke. Ook zaken zoals automatisch parkeren en de uitgebreide drive assistent. Dat zit allemaal wel op de andere auto. Ik moet zeggen dat ik er een beetje ambivalent in zit. Aan de ene kant mis je het niet echt maar soms zijn dat soort zaken toch wel handig.

Ik heb sterk getwijfeld tussen de M50 en de edrive 40 en de twijfel heb ik nu nog steeds. Komende vanuit een Model S P100D had je altijd een achterlijke hoeveelheid vermogen tot je beschikking en dat is in de edrive 40 toch echt stukken minder. De auto is natuurijk meer dan snel genoeg maar soms zou net iets meer prettig zijn. Was dat de extra 10.000EUR waard; rationeel natuurlijk niet. Daarnaast vind ik de auto in deze configuratie gewoon kloppen. Achterwiel aangedreven en een vlijmscherpe stuurinrichting zoals je verwacht bij dit Beierse merk. Het klinkt wellicht afgezaagd maar het is echt iedere rit een voorrecht en een plezier om de i4 te mogen besturen. Ik denk dat degenen die er in hebben gereden zullen begrijpen wat ik bedoel.

Het andere belangrijke aspect is de Operating System 8. Ik ben een groot fan en vind het een geweldige stap voorwaarts ten opzichte van OS7 die we in de iX3 hebben. Natuurlijk is met OS7 helemaal niks mis maar de ze haalt het niet qua mogelijkheden en instelbaarheid van de OS8-versie. Je kunt prima je layout configureren en alle informatie die je maar wenst binnen een vingerbeweging verkrijgen. Daarnaast werkt Voice-command echt als een malle. Ook dit is een andere wereld dan in de OS7-uitvoering waar de auto de commando's vaak niet begrijpt. Tot slot merk ik dat ik de iDrive in de i4 bijna niet gebruik en in de iX3 een stuk meer.

Wat betreft de efficiëntie van de auto wanneer het gaat om energieverbruik kan ik kort zijn; deze is zo goed als on par met de benchmark de Tesla Model 3. De Tesla heeft wel meer vermogen tot z'n beschikking en is derhalve koning. De i4 haalt met gemak 400km bij 80% lading en een rijgedrag 'met het verkeer mee'. Het is Björn Nyland gelukt om 690km af te leggen op een lading wat ik persoonlijk best knap vind. Gaat mij nimmer lukken.

Natuurlijk zijn er ook wat verbeteringen te duiden voor de i4 en dat begint met de achterlijk grote klep waar achter de laadvoorziening zit. Dit is natuurlijk gewoon de zelfde klep waar bij de brandstofversies de vulaansluiting zit. Wanneer je langs de weg parkeert en de laadkabel in de auto hebt zitten dan steekt de klep best ver uit en het is wachten totdat iemand deze een keer afbreekt. Ook daar kan BMW wat leren van Tesla. Een ander verbeterpunt is de draaicirkel; deze is belachelijk groot, zeker voor een EV waar je geen last hebt van een grote motor in de neus die het indraaien van de wielen beperkt. Tot slot zou de auto en app nog net wat meer functionaliteit kunnen hebben zoals bijvoorbeeld aanpassen van de laadstroom en een snellere verbinding met de auto.

Tot nu toe dik tevreden en sluit het aan bij wat ik verwachtte van de auto. Inclusief soms enige twijfel wat betreft de uitvoering😅

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW i4

Leaseplan
BMW i4 eDrive35 (5D/CVT)
€ 944
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens