BMW i4 eDrive40 (2022) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 0 km |
Aanschaf en eerste Km's
Na meerdere diesels en een keer een benzine (lease) auto deze keer over op volledig elektrisch!
Ik rij ongeveer 55.000 KM per jaar, waarvan veel langere (zakelijke) ritten. Dat maakt dat ik wel wat sceptisch ben over een EV, maar anderzijds blijft het natuurlijk leuk een nieuwe auto te mogen kiezen!
Aangezien het een EV moest zijn, heb ik de volgende auto's overwogen:
- Tesla model 3 --> viel eigenlijk gelijk al af. De beste qua verbruik maar het minimalistische gevoel (rijdende "Ipad op een boekenplank"), is niet mijn ding.
- Polestar 2 --> ziet er mooi uit maar wat krap gevoel van binnen en lagere range,
- VW ID4/ ID5 --> het interieur geeft hier ook niet het rijke gevoel. Daarnaast is de laadsnelheid en actieradius niet op hetzelfde niveau als de concurrenten. Ander nadeel is ook het lage trekvermogen (jaja.. caravan).
- Audi Q4 e tron --> veel opties moesten hier nog bijkomen en techniek hetzelfde als de ID4/ ID5, loopt iets achter en dat is minder fijn bij het maken van veel km's.
- Kia EV6 --> voor mij was dit de enige echte concurrent. Rijk uitgerust, mooie techniek (800v, snelladen ed.), trekhaak mogelijkheden en veel ruimte.
Echter, gekozen voor de BMW i4! De auto rijdt als een BMW, stuurt lekker direct en de positie achter het stuur is top! Ook de afwerking voelt heel goed evenals alle doordachte functies. De acceleratiekracht is echt super (gewoon omdat het leuk is of omdat het even handig is). Eigenlijk was ik na de eerste proefrit in Feb. 22 al verkocht. Daarnaast passen 2 kinderen prima achterin, kan de caravan erachter (1500 kg) en is de kofferbak lekker ruim. Als het dan een EV moet zijn, dan maar zo! Helaas wel een lange wachtperiode tot uitlevering eind nov. 22.
De uitvoering heb ik vanwege de kosten redelijk standaard gehouden (de edrive40 is reeds aardig compleet). Enkel een M stuurtje, stoelverwarming, M hemelbekleding, trekhaak en ACC heb ik er als opties bijgenomen. Ik twijfelde over de velgen (standaard 17 inch) maar uiteindelijk maakt dit de i4 wat ingetogen en netter dan dikke 19 inch wielen (die ook nog eens slecht zijn voor het verbruik).
De eerste weken zijn wel wennen even wennen, vooral aan het hele EV gebeuren. Belangrijkste gewenning is het niet meer "doorrijden tot hij bijna leeg is" maar "laden wanneer het kan" (dus bij de sportles van de kids, bij de supermarkt, bij zakelijke relatie, op het werk etc. etc.). Thuis laden lukt niet altijd dus gewoon zoveel mogelijk die stekker gebruiken, op alle plekken waar je komt. Op langere ritten is een snellader af en toe nodig, hier zijn mijn ervaringen wisselend. Soms is er een wachtrij of doen niet alle aansluitingen het, dit is nog niet overal "volwassen". Maar de I4 doet het super, eigenlijk nog geen minpunten ondervonden aan de auto. Alleen de catalogusprijs is vrij hoog voor datgene wat je krijgt (zoals voor alle EV's), voor mensen zoals ik (met een gezinnetje en hypotheek voor het huis) dus eigenlijk alleen bereikbaar via zakelijke lease...
Na 8900 km/ 2 maanden staat het gemiddeld verbruik op 18.1 kwh/100km (80 % snelweg met meestal rond 115 km/h op de cruise control).
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW i4
