BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)

autoreview

BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)
BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)

Signalement

Uitvoeringi3s 94Ah Range Extender
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5.000 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor de liefhebbers van rijplezier en engineering

  • 5.000 km

Inmiddels 2 jaar in bezit, en ongeveer 25000km gereden, dus tijd voor een review.

AANLOOP
Ik heb 2 jaar over de aankoop getwijfeld: de i3 heeft me altijd al gefascineerd: een technologisch vooruitstrevend prototype dat je daadwerkelijk kan kopen. Bij de lancering vond ik het de allerlelijkste BMW die er bestond. Maar het design moet blijkbaar wat rijpen als een goede wijn, want nu vind ik het een van de mooiste. Ik heb gedurende 2 jaar tijd ongeveer alle reviews gelezen die er te vinden waren, en zelfs een heel weekend een testvoertuig meegekregen van de dealer. Maar helaas blijft de prijs (zeker gezien de range en ruimte) toch wel moeilijk te verantwoorden, ook al ben ik van plan de wagen lang te houden (typisch 10 jaar). De wagen is bovendien voor een gezin enkel bruikbaar als 2de auto en zoals elke BMW moet je nog stevig bijbetalen om de wagen mooi aan te kleden.

Met de facelift en de introductie van de i3S begon het toch echt te kriebelen: zo had de i3 er volgens mij van bij het begin uit moeten zien.

AANKOOP
Eind 2018 een offerte voor een nieuwe i3S 120Ah laten maken. Bleek er bij een andere BMW dealer een identieke, bijna full-option i3S 94Ah REX demowagen te staan van 5 maanden oud en minder dan 5000km. Heb de REX-versie nog even kunnen testen naast de BEV, maar qua performantie was er - puur subjectief - geen verschil merkbaar. Uiteindelijk de REX gekocht met 4 jaar garantie tegen 41500 euro (de nieuwprijs was 63k, dus de waarde zakt als een baksteen). Daarmee was hij dik 17000 euro goedkoper dan een identiek uitgeruste nieuwe 120Ah zonder REX. Veel twijfels waren en dus niet.

RIJDEN
De i3S is een onvervalste rijders-auto voor de liefhebber van het wat sportievere weggedrag. Een ongelooflijk wendbare kar(t) voor alle binnenwegen en de stad.
- Door de hogere zit (de batterij zit in de vloer) spring je er zo in en uit, en heb je een fantastisch overzicht op de weg.
- Vanuit stilstand houdt hij eerste meters wat in om de mechaniek te sparen, maar daarna is de acceleratie indrukwekkend, en de reactie op het gaspedaal is ultra-direct - en in de sportstand ronduit agressief. In tegenstelling tot de gewone i3 trekt de i3S ook bij hogere snelheden vlot door (tot tegen de begrenzer bij 162 km/u).
- Met 4m lengte is hij bijzonder compact. Door de korte draaicirkel is manoeuvreren en inparkeren nooit een probleem.
- Het 1-pedal driving werkt prima en is zeker op binnenwegen een verademing qua comfort: je hoeft je voet bijna nooit te verwisselen van pedaal.
- Ook op de snelweg blijft de i3S stabiel (de gewone i3 vond ik eerder matig op de snelweg), maar het is zeker geen reislimousine, daarvoor rijdt hij wat te nerveus. Ook het verbruik schiet, mede door de slechte stroomlijn, snel de hoogte in.
- De keerzijde van de stabiliteit is het veercomfort: dat is stevig te noemen, maar zeker niet onaangenaam hard. Op erg oneffen wegen stuitert hij wel wat door de korte wielbasis en de straffe veren/dempers, wat soms oncomfortabel is.

Hoewel gekocht als 2de wagen, is de realiteit na 2 jaar dat de i3S hier nu de meeste kilometers maakt. De 5 touring komt de garage nauwelijks nog uit (en hangt nu zowaar ook aan de lader om zijn accu op peil te houden :-) ), tenzij voor vakantie of lange snelwegritten.


KOSTEN EN PROBLEMEN

Onze i3S kreeg last van “sticky steering”, waarbij het stuurwiel niet meer goed centreerde en de wagen een slechte rechtuitstabiliteit kreeg, waarbij je altijd kleine stuurcorrecties moest uitvoeren. Dit is door de dealer verholpen (2 dagen werk waarbij het hele stuurhuis vervangen is, gelukkig onder garantie).

Tot slot over de kost van de banden: deze zijn speciaal ontwikkeld voor de i3, waardoor ze schaars en duur zijn. En die van de i3S zijn dus nog “exclusiever" (zelfs geen winterbanden verkrijgbaar in een aangepast formaat). Na 25000 km waren de achterbanden aan vervanging toe: net iets boven de 600 euro geplaatst. Als binnen afzienbare tijd de voorbanden ook aan de beurt zijn, komt de bandenkost toch al aardig in de buurt van de kost van het elektriciteitsverbruik. Het businessmodel achter de i3-banden lijkt zowaar het automobielwereld-equivalent te zijn van de inktpatronen van HP of de scheermesjes van Gillette ;-)


RANGE
De electrische range is ongeveer 150-200km. Ons gemiddeld verbruik over 25000km is 17,7 kWh/100km. De range is voldoende voor 95% van alle verplaatsingen. En voor de resterende 5% is er de REX. Die breidt de actieradius met nog eens 100 - 150km uit (en tank je zo weer vol). Wij verbruiken ongeveer 3 tankjes (van 9L) per jaar.


TO REX OR NOT TO REX?

Een van de meest unieke als gecontesteerde zaken aan de i3 is zeker de REX, een optionele, kleine tweecilinder benzinemotor onder de koffervloer die als noodgenerator dienst kan doen, en de accu kan bijladen. Ik wist zelf ook niet goed wat hiervan te denken.

Na 2 jaar dienst kan ik zeggen dat de REX de i3 qua inzetbaarheid toch echt naar een ander niveau tilt: Je hebt de voordelen van elektrisch rijden, maar dan zonder de beperkingen: je hoeft niet te plannen of te laden als dat eens niet kan of niet past… Zonder de range-anxiety kan je de volledige elektrische range benutten, want er is altijd een plan B. The power of choice. Hoe groot de range ook is, er zullen altijd ritten zijn waarbij dat niet volstaat. Ik zou de i3S anders nooit nemen voor langere ritten met het gezin (small kids have no patience). Ook de laadpalen in Belgie zijn nog te schaars.

Persoonlijk vind ik dat de REX eigenlijk de kers op de taart van het i3 totaalconcept is: een waanzinnig over-engineerde wagen waarbij de meest complexe oplossingen werden bedacht (koolstofvezel chassis, speciale banden, glazen achterklep, suicide-achterdeuren, lichtgewicht gerecycleerde interieurmaterialen) om te compenseren voor de beperkte batterijcapaciteit. De unieke (en complexe) REX, waarvan zelfs de benzinetank op druk wordt gehouden om brandstofdegradatie tegen te gaan, maakt dat plaatje helemaal af.

Intussen evolueert de markt in een andere richting, en blijken het merendeel van de oplossingen gebruikt in de i3 objectief gezien achterhaald en/of te duur te zijn. De EV puristen zullen bovendien blij zijn dat de REX inmiddels niet meer leverbaar is. Maar net zoals zijn eveneens uitgestorven naamgenoot, de T-REX, is de i3S REX een machtig ding dat op het einde van zijn levenscyclus misschien niet meer aangepast was aan de geevolueerde tijdsgeest, maar achteraf bezien toch wel als het summum van zijn soort beschouwd wordt.

Een instant classic voor de liefhebbers van rijplezier en engineering.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.