BMW i3s 94Ah (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i3s 94Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 17.300 km |
KM-stand laatst | 17.639 km |
Het roer is om!
- 17.568 km
Van dikke diesel daar dunne EV, hoe groot kan het verschil zijn? Na jaren op basis van emotie auto's gekocht te hebben was dit keer het verstand aan de beurt. Of hebben emoties ook hier toch stiekem en rol gespeeld?
Anyway, na een klein jaar in de dikst mogelijke diesel van BMW te hebben gereden, heb ik na een uurtje simpel rekenwerk de dealer gebeld om een weekend een i3 mee te kunnen krijgen. Rekentechnisch was ik al om, nu moest de proefrit het laatste zetje geven. Het proefweekend was snel geregeld bij dealer H. Severs in Woerden en na een paar km was ik er al uit! Grote grijns op m'n gezicht en ik was er direct al uit.
De dagen erop struinen op internet, op zoek naar het juiste aanbod. Vervolgens enkele mailtjes met de specs van de M550d X-drive Touring en zoals al vaker gebleken loonde dat de moeite. Flinke verschillen in het uiteindelijk bij te betalen bedrag. Binnen een paar dagen was de deal rond bij Dusseldorp Alkmaar en weer een week later kon ik de rode i3s 94Ah ophalen. De eerste paar 100 km zitten erop. In deze blog wil ik graag mijn ervaringen delen over het rijden, het bereik, de aanleg en de kosten van de wallbox en de zoektocht naar accessoires om het leven nog aangenamer te maken.
UItvoering, prijs en bijkomende kosten
- 17.639 km
De auto is wel "lekker vol" met opties. Denk hierbij aan:
- Navigatie Pro
- Harman Kardon speakers
- standverwarming en standkoeling (of is dat standaard?)
- file assistentie
- adaptive cruise control (daarover later meer)
- voorbereiding voor Apple Carplay
- stoelverwarming
- open dak
- comfort access
Deze auto heeft de lichte, stoffen bekleding. Dat is lang geleden, jarenlang leer gehad. Maar dit is ook wel prettig, lekker licht maar wel van een luxe kwaliteit. Sowieso vind ik het een heel ruime, lichte auto als je er inzit.
Aanschaf
De vraagprijs was Eur 36.950 dus de kop was er al flink vanaf (auto was in jan. 2018 op kenteken gezet) want nieuwprijs van deze uitvoering zit ergens op de Eur 52.000. De doorslag gaf voor mij de inruilprijs op de M550d, die was aanzienlijk beter dan bij andere dealers met een vergelijkbare i3s.
Bijkomende kosten
De belangrijkste kostenpost die er nog bij kwam is de aanschaf en installatie van een BMW wallbox connect. De kosten bedragen Eur 1.920 (incl BTW). Let op, daar kwam bij mij nog het één en ander bij omdat ik ook het nodige in de meterkast laat aanpassen (moet nog gebeuren). Bij de schouwing werd geadviseerd om een 3-fase aansluiting te gaan gebruiken. Daar moet het volgende voor gebeuren:
- netwerkbeheer (hier Stedin) moet dit voorbereiden: Eur 299,--
- 3 fase hoofdschakelaar: Eur 58
- upgrade aardlekautomaat: Eur 110
- upgrade losse kWh-meter: Eur 248
Alles bij elkaar dus Eur 715,-- (incl BTW, incl installatie)! Maar goed, dan heb ik als het goed is een toekomstvaste oplossing met het gemak van laden op de oprit. De wallbox wordt aangesloten om het netwerk zodat er ook mee gecommuniceerd kan worden (laadinfo, laadtijden instellen tijdens daluren, etc.). Althans, dat is mijn verwachting.
De aanschaf en de installatie lopen via BMW dus die kosten zitten "in de auto".
Binnenkort een stukje over mijn ervaringen met de auto en met de wallbox.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i3 120Ah 42 kWh | SOH 99% | Navigatie | Camera | Cruise Adaptive
- 2019
- 16.713 km

BMW i3 S 120Ah 42 kWh | Warmtepomp | Schuifdak | Harman Kardon | Stoelverwarming |
- 2018
- 85.795 km

BMW i3 Basis iPerformance 94Ah 33 kWh | Warmtepomp! | Navigatie | Verwarmde voorstoelen
- 2018
- 60.623 km