BMW i3 120Ah Executive Edition (2019) #5

autoreview

BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)
BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah Executive Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst61.000 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na twee jaar

  • 61.000 km

Elektrisch plezier op wielen

De BMW i3S is een auto die altijd een glimlach op je gezicht tovert. Of je nu door de stad sjeest, “lange” stukken rijdt of gewoon je dagelijkse boodschappen doet, de i3S maakt het allemaal net even leuker. En wie kan nu zeggen dat hij een auto rijdt gemaakt van carbon en aluminium? Dat zijn er niet veel. En elke keer als je in of uitstapt zie je het carbonchassis, blijft bijzonder. Hier volgt een uitgebreide blik op deze elektrische stadsheld, die langere afstanden niet schuwt. Sommigen vinden hem lelijk maar smaken verschillen gelukkig. Schoonheid verveelt en lelijkheid went. O en als je erin zit zie je de buitenkant niet. Komt bekend voor?

Waarom de i3S?

Waarom niet, zou je bijna zeggen! Dit is i3 nummer vier in ons huishouden. Het begon ooit met een witte i3 met een 94 Ah-accu. Daarna kwam de blauwgroene i3 erbij, bijna nieuw met slechts 4.000 kilometer op de teller. Tweede hands bij BMW Ekris Zeist met twee duizend euries subsidie. Toen vond ik daarna een koopje: een zwarte i3 met een Harman Kardon-installatie. Dus die ook maar gekocht. Uiteindelijk belandden we bij deze i3S, die in januari 2023 vanuit Duitsland werd geïmporteerd door Cabrioland Den Haag. Hele goede service, snel op NL kenteken en rijden met dat ding. Drie i3’s stonden er even op de oprit én een Aston Martin DB9 voor zonnige dagen – je kunt zeggen dat we niet te klagen hebben. De zwarte i3 is zes maanden later verkocht via autoscout. Daar heb ik ook weer gratis mee gereden net als de witte.

Maar waarom blijven we terugkomen bij de i3? Simpel. Het zijn ongelofelijk betrouwbare, fijne en blije auto’s, en voor ons gebruik – maximaal 150 kilometer per dag en meestal korte stadsritten – is hij echt ideaal. Bovendien is elektrisch rijden met de i3S ontzettend voordelig: 100 kilometer kost me slechts €4. De DB9 doet dat op E98 voor €35 per 100 kilometer.
Door zijn lage gewicht valt de mrb nu nog mee. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt qua tarieven. Maar tot nu toe zeer voordelig. En dat is inclusief een brede glimlach bij elke verkeerslichtsprint.

Lichtvoetig en snel

Als je ooit in een i3S hebt gereden, weet je hoe speels en soepel hij aanvoelt. Met een elektromotor die altijd direct klaarstaat, ben je bij elk verkeerslicht zo’n 95% sneller weg dan de rest van het verkeer. Hij accelereert alsof hij wil zeggen: “Ik ben klein, maar kijk wat ik kan!” Egoprobleem dus! Het lage gewicht van net iets boven de 1.250 kilo helpt daarbij. Je voelt je wendbaar en snel, alsof je een soort elektrische ninja bent in het stadsverkeer. Op de snelweg het voltpedaal vloeren dan gaat hij sneller dan de meeste van 100 naar 140. Dus ff inhalen gaat prima. Maar het stroom verbruik bij 130-140 verdubbeld.

De i3S heeft daarnaast een veel straffer onderstel en een centimeter lagere rijhoogte dan de standaard i3. Dit merk je echt in de bochten: hij ligt stevig en goed op de weg en heeft brede 195/20-inch banden die zorgen voor extra grip. Dat betekent ook dat het onderstel stugger aanvoelt. Mijn vrouw noemt het “minder comfortabel”, maar persoonlijk vind ik het prima te doen – zelfs met een rug die in juni ‘24 brak. Alleen op hobbelige wegen merk je dat hij wat harder en echt minder comfortabel geveerd is.

Licht, ruim en doordacht

Een van de grootste verrassingen van de i3S is hoe onwijs ruim hij voorin aanvoelt. De voorruit staat zover naar voren dat het lijkt alsof je in een kleine MPV zit. De basis van de rechterstijl staat 160 cm ver van je vandaan. Je hebt alle ruimte om te ademen en genieten. Mede door het lichtere interieur geeft dat ruimte. Je zal een zwart interieur hebben, jakkes wat standaard en saai. Het kleine schuifdakje is een fijne toevoeging: als de zon schijnt, geeft het dat extra beetje vrijheid.

Achterin is het verhaal anders. Twee volwassenen passen er wel, maar comfortabel is het niet als je langer dan een uur of twee moet zitten. Gelukkig rijden wij zelden met meer dan vier personen, en bij uitzondering nemen we gewoon twee i3’s mee. Handig, toch?

Het infotainmentsysteem, BMW’s bekende iDrive, is even wennen. Ik ben inmiddels zo vertrouwd geraakt dat ik het bijna intuïtief vind. Duurde wel een jaar. Dat had ik in het begin niet gedacht. Het Harman Kardon-geluidssysteem is een genot voor muziekliefhebbers, maar niet per se een must-have.

Spotgoedkoop plezier

Hier blinkt de i3S echt in uit. Met een gemiddeld verbruik van 16,7 kWh per 100 kilometer en een stroomprijs van 25 cent per kWh rijd je voor een habbekrats. Net iets meer dan €4,10 per 100 kilometer afstand. Als je zonnepanelen hebt – zoals wij – worden de kosten zelfs op zonnige dagen nihil. Niet de investering meetellen dan hè. Tijdens de coronaperiode laadden we op straat om onder het energieplafond te blijven, maar nu laden we weer lekker thuis. Opladen gaat vlot, en in twee uur zit hij meestal weer vol.

Op de snelweg, nou doe maar rustig aan

De i3S haalt een topsnelheid van 162 km/u, maar eerlijk gezegd voelt hij zich het prettigst bij 100-110 km/u. In de zomer rijd je makkelijk van Den Haag naar Maastricht op één batterij. In de winter is het een ander verhaal. Dan moet je echt in eco pro plus-modus rijden en genoegen nemen met maximaal 95 km/u als je dezelfde afstand wilt halen. Op winterbanden rijdt hij als een normale i3 qua sturen. En dan is hij ook veel zijwindgevoeliger.

Voor lange ritten, zoals naar Frankrijk, moet je de tijd nemen. In de zomer van 2023 ben ik naar Saint- Florentin gereden. Met laden en rijden doe je gemiddeld 70 km/u. Dat betekent dat een reis van 700 kilometer je zo’n tien uur kost. Geen straf als je het goed plant, maar voor wie haast heeft en naar Italië wilt, is een andere auto misschien beter. Of je neemt de tijd of je neemt het vliegtuig.

Rijden zonder zorgen en met fun.

Met de i3S hoef je niet bang te zijn voor technische problemen. Deze auto’s zijn gebouwd als een Zwitserse klok. Na 33.000 kilometer in twee jaar heb ik nul gebreken gehad. Met alle vier trouwens geen gebreken. Beurtje eens per twee jaar met extra airco check en vullen totaal €321. En de batterij? Nog geen enkel capaciteitsverlies. BMW heeft slim een limiet ingebouwd: zelfs als je denkt dat hij 100% is opgeladen, is dat eigenlijk 85%. Bij BMW dacht men iets verder. Stel je woont op een berg en laadt de auto daar op. Tijdens het naar beneden rijden “recupereert de auto en laadt de batterij bij. Bij BMW is berekend dat hij nooit boven de 100% kan komen. Slim toch? Dit voorkomt overbelasting en houdt de batterij in topconditie. Er zijn zelfs i3’s bekend die meer dan 430.000 kilometer hebben gereden op de originele batterij.

2 Minpuntjes

Geen enkele auto is perfect, ook de i3S niet. Een groot nadeel is de dikke A-stijl, die flinke dode hoeken creëert bij rotondes. Acht keer heb ik me laten verrassen doordat ik iets niet zag. Ging gelukkig allemaal goed maar je schrikt wel en de fietsers ook denk ik. Gelukkig leer je hiermee omgaan door je hoofd actief te bewegen. Een ander punt is de adaptieve cruisecontrol, die niet altijd goed werkt bij fel zonlicht of een beslagen voorruit. De cruise control gaat er dan af als je de zon tegen hebt en hij staat laag. Of hij is niet aan te zetten bij beslagen ramen, jammer. Kleine ergernissen, maar ze nemen het plezier niet weg.

Conclusie: Elektrisch rijden met een glimlach

De BMW i3S is meer dan een elektrische auto; het is een ervaring. Hij combineert plezier, efficiëntie en betrouwbaarheid op een manier die maar weinig andere auto’s kunnen evenaren. Of je nu door de stad rijdt, een lange rit maakt of gewoon geniet van zijn unieke design, de i3S doet het allemaal met flair. Het enige wat jij hoeft te doen, is instappen, glimlachen en rijden. En blijf vooral uitkijken bij die rotondes!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.